کارگزاران گرچه می‌گوید ائتلافی با اعتدالی‌ها در کار نیست اما به نظر می‌رسد تمام واقعیت آن چیزی نیست که از زبان سید حسین مرعشی، دبیرکل این حزب، می‌شنویم.

بازی چند وجهی کارگزاران با اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: گفت‌وگوی اخیر سید حسین مرعشی، دبیرکل کارگزاران سازندگی، محل بحث‌های زیادی شده است؛ به ویژه این جمله از او که می‌گوید: «هیچ ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو در دستور کار ما (اصلاحات) نیست و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. هنوز بحث درباره لیست در جبهه اصلاحات شروع نشده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم». او در عین حال می‌گوید کارگزاران با نگاه مشارکت در انتخابات در اقلیت اصلاح‌طلبان قرار دارد.

با جمع این دو گزاره می‌شود برداشت که تا اینجای کار کارگزاران بنا دارد لیست مستقل خود را ارائه دهد. البته یک فرضیه دیگر هم می‌تواند در کار باشد؛ آنکه کارگزاران عیان بازی نمی‌کند و به نوعی با نفی ائتلاف با اعتدالی‌ها فعلا منتظر است تا ببیند تصمیم جبهه اصلاحات چه می‌شود زیرا پر واضح است که اگر اصلاح‌طلبان وارد میدان شوند، سرمایه بسیار بیشتری را وارد انتخابات می‌کنند نسبت به طیف حسن روحانی که عملا سرمایه اجتماعی ندارد.

در واقع اگر اصلاح‌طلبان پا به عرصه انتخابات بگذارند این کارگزاران است که از سبد رأی اصلاح‌طلبان منتفع می‌شود اما اگر کارگزاران در ائتلاف با اعتدالی‌ها در انتخابات حضور یابد عملا کارگزاران سبد رأی محدود خود را در اختیار روحانی و نزدیکانش قرار داده است؛ بنابراین به نفع کارگزاران است که با اصلاح‌طلبان همراه باشد اما مرعشی و دیگر اعضای کارگزاران نمی‌توانند چنین چیزی را عیان بیان کنند زیرا در این صورت در معرض هجمه اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند. ضمنا کارگزاران می‌داند که لیست مستقل یعنی به صفت حزب کارگزاران برای آنها توفیقی در پیش نخواهد داشت زیرا در سال ۹۸ تجربه لیست شکست‌خورده «یاران هاشمی» را دارند؛ لیستی که یک شکست تمام‌عیار برای کارگزاران محسوب می‌شود.

نکته دیگر آن است که کارگزاران در هیچ صورتی نمی‌خواهد از سیاست رسمی دور شود. یعنی گرچه برای این حزب مهم است که نیروهایی نزدیک به خود را وارد مجلس کند اما شاید هدف اصلی این حزب حذف‌نشدن از عالم سیاست باشد. با این اوصاف له نظر می‌رسد کارگزاران در هفته‌های آینده مسیر انتخاباتی خود را مشخص و اعلام می‌کند و رسما وارد انتخابات می‌شود.