کاخ سفید در بیانیه‌ای فاش کرد حمله شب گذشته به نیرو‌های عراق به دستور مستقیم رئیس‌جمهور این کشور انجام شده است.

دستور مستقیم بایدن برای حمله به کتائب حزب‌الله عراق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه دستور حملاتی را که در عراق به سه پایگاه مورد استفاده کتائب حزب‌الله و «گروه‌های وابسته به آن» انجام شد، صادر کرده بود.

براساس گزارش سی ان ان، صبح روز دوشنبه، گردان‌های حزب‌الله عراق مسئولیت حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا در شمال عراق با پهپاد انتحاری را بر عهده گرفت که در نتیجه آن سه نظامی آمریکایی از جمله یک سرباز که در وضعیت وخیمی قرار دارد، زخمی شدند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، بعدازظهر دوشنبه در تماس تلفنی بایدن را در جریان این حادثه قرار داد و گزینه‌های متعددی به رئیس‌جمهور ارائه شد و بایدن در این تماس دستور حملات را صادر کرد.

کاخ سفید همچنین افزود که این حملات بر «پهپادی» متمرکز بوده است؛ چرا که گروه‌های وابسته به گردان‌های حزب‌الله عراق به طور خاص بر فعالیت‌های پهپادی متمرکز شده‌اند. به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام حمله به پایگاه‌های کتائب حزب الله عراق در ساعت ۸:۴۵ بعد از ظهر به وقت محلی رخ داد.

فرماندهی مرکزی آمریکا شامگاه دوشنبه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ارزیابی‌های اولیه» نشان می‌دهد که حملات آمریکا احتمالا چند تن از رزمندگان کتائب حزب‌الله را شهید کرده است که تأسیسات مورد نظر آمریکا را هدف قرار داده‌اند. فرماندهی مرکزی آمریکا افزود فعلا نمی‌تواند با قطعیت درباره اینکه غیرنظامی در این عملیات مورد اصابت قرار گرفته یا نه را تایید کند.

آستین در بیانیه‌ای که دوشنبه شب منتشر شد، دستوراتی را که به فرمان بایدن صادر شد، «ضروری و متناسب» توصیف کرد. آستین گفت: امروز بر اساس دستورات بایدن، نیرو‌های نظامی آمریکا عملیات لازم و ضروری و حملات متناسبی را به سه پایگاه مورد استفاده کتائب حزب الله و گروه‌های وابسته به آن در عراق انجام دادند.