متقاضیان وام فوری بازنشستگان بخوانند.

واریز مرحله جدید وام فوری بازنشستگان در این تاریخ | مبلغ وام فوری بازنشستگان افزایش یافت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی دهقان‌کیا با اشاره به فرآیند پرداخت وام فوری ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در ابتدای سال جاری عنوان شد که امسال سازمان تامین اجتماعی بنا دارد به ۵۰۰ هزار نفر از بازنشستگان این وام را پرداخت کند که سهم بازنشستگان تهران ۵۰ هزار وام فوری بوده که تاکنون ۲۷ هزار نفر از بازنشستگان از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از بازنشستگان در سطح کشور از تسهیلات وام ۲۰ میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند، گفت: حدود ۲۰۰ هزار نفر از بازنشستگان وام خود را دریافت کرده‌اند همچنین بازپرداخت وام‌ها ۳ ساله و با کارمزد ۴ درصد است.

دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که در سال آینده وام پرداختی بازنشستگان افزایش می‌یابد یا خیر گفت: این موضوع در حال حاضر در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی مطرح است و امیدواریم این وام در سال آینده افزایش پیدا کند.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران تصریح کرد: قرارداد جدید بازنشستگان درخصوص بیمه تکمیلی نیز به امضا رسیده است و قرارداد جدید از اول آذرماه سال ۱۴۰۲ تا اول آذرماه سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

دهقان‌کیا در خصوص حق بیمه تکمیلی بازنشستگان افزود: در این ارتباط نیز برای هر بازنشسته در طول ماه ۳۰۵ هزار تومان به عنوان حق بیمه پیش‌بینی شده که از این میزان ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان توسط بیمه شده و بازنشسته و ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

از اعلام حداقل و حداکثر سن بازنشستگان برای دریافت وام فوری بازنشستگی تا سامانه ثبت‌ نام وام بازنشستگان را بهمراه شرایط دریافت وام بخوانید

دوره جدید  وام ضروری بازنشستگان کشوری با افزایش دو برابری و به مبلغ ۳۰میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه و کارمزد سالانه چهار درصد، به حساب متقاضیان واجد شرایط واریز می‌شود.

سامانه ثبت‌نام اینترنتی وام ضروری بازنشستگان کشوری از امروز، شنبه ششم خرداد ماه فعال شده و در طول سال نیز به طور مستمر فعال خواهد بود. این امکان، براساس درخواست بازنشستگان و با هدف تسریع در خدمت به متقاضیانی که نیاز پیش‌بینی نشده به وام دارند در نظر گرفته شده است.

وام فوری

به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ، نخستین مرحله پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی، با توجه به اولویت‌بندی متقاضیانی که ثبت‌نام کرده بودند، برای ۳۲هزار نفر از واجدان شرایط واریز شده است.

در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری، شرایط ثبت‌نام و دریافت وام قید شده که به این شرح است:

– بازنشستگان و موظفین مشترک صندوق بازنشستگی کشوری می‌توانند با توجه به شرایط و ضوابط اقدام به ثبت درخواست وام ضروری خود کنند. پس از اعلام اسامی متقاضیان واجد شرایط ، مبلغ وام بر اساس اولویت تعیین شده به شماره حساب متقاضی نزد بانک صادرات ایران واریز می‌شود.

– مبلغ وام ۳۰۰ میلیون ریال است و فقط به حساب متقاضی در بانک صادرات که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی/وظیفه دریافت می‌کند ، واریز خواهد شد.وام بازنشستگی

شرایط ثبت نام وام فوری بازنشستگان

– هرگونه تسویه حساب مربوط به وام‌های ادوار گذشته تاثیری در اولویت‌بندی و یا احراز شرایط دریافت وام ایجاد نخواهد کرد.

– متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آنها کمتر از یک سال گذشته، مجاز به ثبت نام نیستند.

– وراث ذکوری که تا سه سال آینده از لیست وظیفه‌بگیری حذف می‌شوند، مجاز به ثبت‌نام نیستند.

– متقاضیانی که حکم ترمیم سال جاری برای آنان صادر نشده است، مجاز به ثبت نام نیستند.

– فقط یکی از وراث وظیفه‌بگیر با رضایت سایر وراث وظیفه‌بگیر می‌تواند از وام استفاده کند. لذا سایر وراث باید پس از ورود به لینک «سامانه تعهد وراث» و تکمیل آن، رضایت خود را از دریافت وام توسط متقاضی اعلام کنند.

– لازم به ذکر است تکمیل مشخصات در سامانه تعهد وراث برای وظیفه‌بگیران برای بیش از یک نفر الزامی است.

– تنها در صورت تکمیل و تایید مشخصات در سامانه تعهد وراث درخواست ثبت‌نام کننده در لیست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت.

– درخصوص تعهد وراث صغیر و محجور، تنها از طریق سامانه مدیریت‌های استانی و با ارائه مستندات ( قیم‌نامه، حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی ایران) قابل تائید است.

– «بازنشسته» متقاضی که علاوه بر حقوق بازنشستگی خود به همراه سایر وراث از حقوق وظیفه استفاده می‌کند، به منظور امکان بهره‌مندی یک نفر از وراث وظیفه‌بگیر از تسهیلات وام ضروری، توصیه می‌شود «بازنشسته» متقاضی، از «دفتر کل بازنشستگی» خود اقدام به ثبت‌نام کند.

– «وظیفه بگیر» متقاضی که علاوه بر اینکه به تنهایی از دفترکل اول حقوق وظیفه دریافت می کند، به اتفاق وراث دیگر از دفترکل دوم نیز حقوق وظیفه دریافت می‌کند. توصیه می‌شود «وظیفه‌بگیر» متقاضی، از «دفتر کل اول» اقدام به ثبت‌نام کند تا امکان ثبت‌نام یک نفر از مابقی وراث وظیفه‌بگیر از «دفترکل دوم» فراهم شود.

– ذکر شماره دفترکل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه الزامی است.

– ثبت‌نام در سامانه، حقی را برای پرداخت وام به متقاضی ایجاد نخواهد کرد.

وام فوری

– پس از اتمام مهلت ثبت‌نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره‌مندی از سایرتسهیلات، میزان حقوق و غیره مورد بررسی و اولویت‌بندی قرار گرفته و بر اساس میزان اعتبار تخصیصی توسط بانک عامل، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی در سامانه اعلام می‌شود.

در حالی که به‌تازگی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت چهارمین مرحله وام بازنشستگان خبر داده بود، حالا برخی رسانه‌ها می‌گویند که سامانه ثبت نام وام ۲۰ میلیون تومانی باز نمی‌شود. این در شرایطی است که طبق اطلاعیه‌های منتشر شده قرار بود سامانه ثبت نام بیستم آبان ماه باز شود.

ظاهرا واحد ارتباط با مشتریان تامین اجتماعی یا همان ۱۴۲۰ تا کنون پاسخگوی بازنشستگان نبوده و در نهایت بعد از ساعت‌ها معطلی به آنها گفته شده که لازم نیست حضوری مراجعه کنند و این در حالیست که پیشتر اعلام شده بود که یکی از روش‌های ثبت‌نام به صورت حضوری است.

بازنشستگان که به مبلغ وام که کمتر از خط فقر اعلامی است و تنها امکان خرید چند قلم ناچیز را برای آنها فراهم می‌کند، انتقاد دارند حالا فرآیند ثبت‌نام وام هم صدایشان را درآورده. آنطور که خبرگزاری ایلنا گزارش داده، بازنشستگان می‌گویند بهتر است ابتدا اعتبار کافی برای وام اختصاص داده شود بعد اقدام به صدور اطلاعیه و تاریخ ثبت‌نام کنند.

مبلغ وام فوری بازنشستگان چه تغییری کرد؟

مبلغ وام بازنشستگان امسال به ۲۰ میلیون تومان رسیده است که این یعنی یک افزایش ۶۰ درصدی نسبت به پارسال. شرایط دریافت وام اما تغییری نکرده است. اگر متقاضی در دو سال گذشته از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کرده باشد امکان دریافت وام را نخواهد داشت.

ناگفته نماند که مبلغ وام در سال گذشته ۱۲ میلیون تومان بود. سال ۱۴۰۰ این مبلغ پنج میلیون تومان و سال ۹۹ دو میلیون تومان تعیین شده بود.

مراحل دریافت وام فوری چیست؟

اما شرایط دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی چیست؟ فرد حداقل ۵۰ سال و حداکثر ۷۸ سال باید داشته باشد. متقاضی دریافت وام در دو سال گذشته نباید از هیچ تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای استفاده کرده باشد.

متقاضی تا زمان درخواست برای وام باید دست‌کم ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشد. اگر بعد از درخواست وام، مشخص شود که فرد متقاضی دارای بدهی بانکی، چک برگشتی یا اقساط معوقه باشد، وام به او تعلق نمی‌گیرد.

سازمان تامین اجتماعی هم اعلام کرده که متقاضی باید حقوق مستمری خودش را از بانک رفاه دریافت کند. فرد متقاضی وام باید دارای کارت عضویت کانون بازنشستگان تامین اجتماعی باشد که البته شامل همه استان‌ها نمی‌شود. شرط دیگر هم این است که فردی که قبلا ثبت‌نام کرده دیگر لازم نیست دوباره فرآیند را طی کند.

سامانه ثبت‌ نام وام فوری بازنشستگان

متقاضیان باید در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir از پیش ثبت‌نام کرده باشند و داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و فراهم بودن امکان قانونی کسر اقساط براساس شرایط حقوق دریافتی از دیگر شرایط دریافت این تسهیلات اعلام شده است.

روش ثبت نام وام فوری بازنشستگان تامین اجتماعی

مستمری بگیران واجد شرایط ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی به دو روش می‌توانند نسبت به ثبت‌نام خود برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی اقدام کنند. در روش اول به صورت غیر حضوری  و از طریق کانون‌های بازنشستگی که این روش برای استان‌ها و شهرستان‌های است که ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود و روش دوم به صورت حضوری، در این روش متقاضیان با حضور در کانون‌های بازنشستگی و ارائه مدارک خود ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند.

داشتن کارت عضویت کانون بازنشستگی تامین اجتماعی، برای متقاضی ثبت نام وام بانک رفاه به مستمری بگیران تامین اجتماعی‌ ۱۴۰۲یا همان وام ضروری، الزامی است. با توجه به استعلامی که از سوی بانک، برای اعطای تسهیلات به مستمری بگیران دریافت خواهد شد، مستمری‌بگیران، باید فاقد هرگونه چک برگشتی، بدهی بانکی و اقساط معوقه باشند.