کاخ سفید از قول منابع اطلاعاتی جدید محرمانه ادعا کرد، روسیه اخیرا از موشک‌های بالستیک کوتاه برد که از کره شمالی تهیه شده برای انجام چندین حمله علیه اوکراین استفاده کرده است.

ادعای جدید کاخ سفید علیه روسیه و کره شمالی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت، آمریکا این مساله را با شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

وی همچنین انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه را یک تنش مهم و چشمگیر دانست و گفت: آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که معاملات تسلیحاتی را تسهیل می‌کنند، وضع خواهد کرد.

هم مسکو و هم پیونگ یانگ معاملات تسلیحاتی را بین خودشان رد کرده اما سال گذشته میلادی وعده دادند که روابط نظامی بین دو کشور را تعمیق بخشند.

استفاده از این موشک‌ها باعث محکومیت از سوی انگلیس و همچنین کره جنوبی شد که در ماه نوامبر ۲۰۲۳ گزارش داده بود کره شمالی احتمالا موشک‌های بالستیک کوتاه برد به روسیه را به عنوان بخشی از یک معامله تسلیحاتی بزرگتر که شامل موشک‌های ضد تانک و ضد هوایی و توپخانه، گلوله‌های خمپاره و تفنگ نیز می‌شود، عرضه کرده است.

جان کربی همچنین گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد که کره شمالی اخیرا پرتابگرهای موشک بالستیک و چندین موشک بالستیک در اختیار روسیه قرار داده است.

وی در ۳۰ دسامبر گفته بود، نیروهای روسیه حداقل یکی از این موشک‌های بالستیک کره شمالی را به سمت اوکراین پرتاب کردند و افزود: به نظر می‌رسد این موشک در یک مکان باز فرود آمده باشد.