یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا می‌خواهد جنگ از سرزمین‌های فلسطینی جلوتر نیاید و در منطقه گسترش پیدا نکند.

بازی دوگانه آمریکا در خاورمیانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مناقشات در خاورمیانه بیشتر شده است. برخی می‌گویند این مناقشات به معنای گسترده‌شدن جنگ در منطقه نیست و برخی هم باور دارند که وضعیت منطقه ناپایدار است و هیچ احتمالی را نمی‌توان منتفی دانست.

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکایی‌ها عملکردی دوگانه دارند؛ از یک سو از اسرائیل حمایت می‌کنند و حماس را تهدیدی علیه اسرائیل معرفی می‌کنند و می‌گویند عملیات هفتم اکتبر خطری جدی برای اسرائیل بود و به چنین دلایلی هرگونه کمک نظامی، اقتصادی و سیاسی به اسرائیل ارائه می‌دهند و از سوی دیگر می‌خواهند جنگ از سرزمین‌های فلسطینی جلوتر نیاید و در منطقه گسترش پیدا نکند».

او ادامه داد: «البته درگیری‌هایی هم در این بین به وجود آمده است؛ از درگیری اسرائیل با سوریه و حزب‌الله تا درگیری آمریکا با نیروهای مقاومت در یمن با این همه اما این زورآزمایی‌ها به گسترده‌شدن جنگ در منطقه نمی‌انجامد و آمریکا نمی‌خواهد پای خودش، اسرائیل و دیگر بازیگران منطقه از جمله ایران به جنگی گسترده باز شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکا در یمن می‌خواهد آسیب‌پذیری اسرائیل را کاهش دهد و هم‌زمان باعث جلوگیری از گسترش جنگ شود».

ابوالفتح در پایان درباره مشاهبت‌سازی غربی‌ها میان هفتم اکتبر و یازده سپتامبر گفت: «به هر حال این مشابهت‌سازی‌ها می‌شود و روی این مسائل مانورهایی هم داده می‌شود اما یازده سپتامبر برای آمریکا مایه افتخار نیست که بخواهد روی این موضوع تأکید کند زیرا آن واقعه شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا به حساب می‌آید. نتیجه‌اش هم چه شد؟ آمریکا طالبان را از افغانستان بیرون کرد با ادعای نابودسازی کامل القاعده اما دو دهه بعد وزیر خارجه آمریکا با یک مقام طالبان دست می‌دهد و بار دیگر طالبان بر افغانستان مسلط می‌شود. نتانیاهو در روزهای ابتدای جنگ یک حرفی زد و گفت هفتم اکتبر، یازده سپتامبر اسرائیل است اما بعدش خودش هم انگار فهیمد که اشتباه می‌کند. اما به هر جهت این موضوع هم هست که آمریا و اسرائیل تصور می‌کنند موقعیتی فراهم شده تا وضعیت غرب آسیا را دستخوش تغییراتی کنند اما تا اینجای کار به موفقیتی دست نیافته‌اند».