علی اکبر صالحی با بیان اینکه با خروج هر نخبه، پنج میلیون دلار از کشور خارج می‌شود، یادآور شد: مشکلی که در بحث مهاجرت نخبگان نیست، یک رفتار عقلایی با موضوع دوتابعیتی است.

علی اکبر صالحی: هراس امنیتی در مراکز علمی بوجود آمده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی اکبر صالحی با بیان اینکه با خروج هر نخبه، پنج میلیون دلار از کشور خارج می‌شود، یادآور شد: مشکلی که در بحث مهاجرت نخبگان نیست، یک رفتار عقلایی با موضوع دوتابعیتی است. هراس امنیتی در مراکز علمی است و چیزی که خیلی آسیب رسانده است ترویج گفتمان هرکی می‌خواهد برود است. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری چند وقت پیش گفت ما از جوانان پرسیدیم، چرا می‌روید؟ گفتند می‌خواهیم در ایران نباشیم. متاسفانه مهاجرت به دانش آموزان و کودکستان رسیده است.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: نسل امروز ما نسل پرسشگر شده است و ما نتوانستیم اسلام را باب حُب به مردم معرفی کنیم بلکه از باب مناسک به مردم معرفی کردیم. اگر می‌توانستیم دین و معرفت شناسی را از در زیبایی وارد می‌شدیم، نیازی نبود با زور مناسک را وارد کنیم.

علی اکبر صالحی عصر امروز در نشست آسیب‌شناسی مهاجرت نخبگان گفت: می‌گویند وقتی انسان احسان ببیند، برده احسان می‌شود. یکی از دلایلی که می‌بینیم افراد جدا می‌شوند، آن است که احسان کمتر می‌بیند. مسئله بعدی این است که حضرت علی (ع) می‌فرمایند مدیران کشور قلب رئوف داشتند و باید صبر داشت. نمی‌شود در طول انقلاب افراد را کم کم و خرد خرد از قطار انقلاب پیاده کرد.

وی ادامه داد: باید نیمه خالی و پر لیوان را با هم دید. نیمه خالی نرسیدن به آرمان‌ها است و نیمه پر دستاوردهای است که به دست آورده‌ایم و باید ببنیم.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی با طرح سوالی مبنی بر پاشنه آشیل جمهوری اسلامی اظهار داشت: مشکل عمده ما تسخیر افکار عمومی است. نتوانستیم افکار عمومی خودمان را تسخیر و به پرسش‌گری جوانان خودمان پاسخ دهیم. مقام معظم رهبری گفتند امام را به جوانان بشناسانیم، من تفسیری کردم که چگونه امام را به جوانان بشناسانیم؟ امام فقیه بود. امام فیلسوف بود. امام اهل معرفت و یک دولتمرد بود. تحقق انقلاب ما با دولتمردی امام شکل گرفت. دولتمردی بودند واقعا و با دولتمردی ایشان انقلاب را جلو برد. 

صالحی با بیان اینکه جوانان ما که امروز کرور کرور به خارج می‌رفتند، آن روزها به جهبه می‌رفتند، تصریح کرد: نسل امروز ما نسل پرسشگر شده است و ما نتوانستیم اسلام را باب حُب به مردم معرفی کنیم بلکه از باب مناسک به مردم معرفی کردیم. اگر می‌توانستیم دین و معرفت شناسی را از در زیبایی وارد می‌شدیم، نیازی نبود با زور مناسک را وارد کنیم. 

وی با بیان اینکه نسل جوان که امید ما به آنها است می‌روند چرا که دین را به خوبی به آن نشان ندادیم، خاطرنشان کرد: جوانان امروز ما با هوش هستند. اهل کار است و تنبل نیست به شرط اینکه شرایطش فراهم باشد. مشکل در کجاست؟ در سیستم‌سازی است.

وزیر اسبق امور خارجه با تاکید بر اینکه ایرانیان خارج کشور را نمی‌شود با بخشنامه جذب کرد، ابراز داشت: نمی‌شود با بخشنامه بگویم عزیزان نروید یا عزیزان بازگردید. مثلا از تریبون نماز جمعه می‌گویند شغل ایجاد کنید، مگر دولت نمی‌خواهد شغل ایجاد کند؟ می‌گویند قیمت‌ها را بیاورید پایین، مگر در دولت نشسته‌اند، قیمت‌ها را بالا ببرند؟ این کارها زیرساخت‌ و سرمایه می‌خواهد.

صالحی افزود: همین مخزن مشترک ما را با کشور همسایه را ببنید؛ نفت و گاز ما را ربایش می‌کنند‌. دیگران دارند میلیاردها دلار گاز را می‌برند، چرا می‌برند؟ پاشنه آشیلش ارتباطات ماست. 

وی با بیان اینکه متأسفانه دین را در ذهن و قلب وجوان تاریک نشان دادیم و رویش غبار گرفته است، عنوان کرد: ما تعریف درستی از مهاجرت نداریم. ما مهاجرت درون کوچ داریم و برون کوچ داریم. ما در ایران یک کشوری هستیم که هم مهاجر بفرست هستیم و هم مهاجرپذیر هستیم. باید ببینیم ما مهاجر به چه کسی می‌گویم و چون تعریفی نداریم انواع برداشت‌ها می‌شود. 

به گفته رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، یکی از مشکلات ما قانون تابعیت است. یکی از قوانین بد ما قانون ۱۳۰۸ است که قانون تابعیت را بر اساس خون آن هم از پدر گذاشته است. آیا این مسئله، مبنای شرعی دارد؟ این مسئله با نظام بین‌الملل حقوق بشر هم سازگار نیست.

صالحی افزود: درباره دوتابعیتی‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را خواست و جلساتی گذاشت که اتفاقاتی در حال افتادن است و نظام هم در حال کار کردن روی این موضوع است.

وی با بیان اینکه با خروج هر نخبه، پنج میلیون دلار از کشور خارج می‌شود، یادآور شد: مشکلی که در بحث مهاجرت نخبگان نیست، یک رفتار عقلایی با موضوع دوتابعیتی است. هراس امنیتی در مراکز علمی است و چیزی که خیلی آسیب رسانده است ترویج گفتمان هرکی می‌خواهد برود است. رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری چند وقت پیش گفت ما از جوانان پرسیدیم، چرا می‌روید؟ گفتند می‌خواهیم در ایران نباشیم. متاسفانه مهاجرت به دانش آموزان و کودکستان رسیده است.