در ادامه جزئیات جدید از افزایش سهمیه بنزین را بخوانید

سهمیه بنزین نوروزی اعلام شد | افزایش سهمیه بنزین در سال جدید کلید خورد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شنیده ها حکایت از آن دارد که کارت‌های آزاد بنزین در همه کلانشهرها و شهرهای بزرگ به مقدار کافی موجود است و مسافران نوروزی نگران نباشند.

مشکل کمبود بنزین در جایگاه های سوخت در ایام سفرهای نوروزی، همواره م.رد توجه مسافران بود اما این بار معاون وزیر نفت اعلام کرده است که مردم نگران بنزین نباشند.

بنزین یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی در دنیا است و قیمت بنزین در هر کشوری متفاوت است، بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان‌های دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت می‌خواهد به‌عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود

تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشد بیش از ۲۰ درصدی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است. تولید، فروش و ایجاد ارزش‌افزوده برای منابع هیدروکربنی، یکی از اهداف کشورهای بهره‌مند از این منابع است. همچنین توجه به امنیت پایدار انرژی از مهم‌ترین اصول مدیریت این حوزه در هر کشوری محسوب می‌شود. با این حال طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شدت مصرف انرژی در کشور نزدیک به دو برابر استاندارد جهانی است.این موضوع نشان می‌دهد کشور دچار بدمصرفی انرژی شده و با ادامه این مسیر، تمام منابع هیدروکربنی کشور بدون ایجاد ارزش‌افزوده چندانی اتلاف خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه «درحال‌حاضر تولید و مصرف بنزین کشور سربه‌سر و معادل هم است»، گفت: برای تعیین میزان واردات بنزین باید ببینیم شرایط آینده به چه صورت است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه مراسم رونمایی از کارتخوان‌های ساخت داخل سامانه هوشمند سوخت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین بنزین نوروزی صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های کشور پیش‌بینی شده، مثلاً پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از ابتدای این ماه به مدار بهره‌برداری بازگشته و یکی از واحدهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به صورت کامل تعمیرات اساسی‌اش‌ انجام شده و شرایط بقیه پالایشگاه‌ها نیز مساعد است که امیدواریم با تولیداتی که در حوزه پالایشگاهی داریم بتوانیم شرایط تأمین بنزین را تثبیت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص زمان آنلاین شدن امکان ثبت درخواست‌های کارت سوخت گفت: یکسری از اطلاعات مورد نیاز، در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و لازم است که این اطلاعات به مجموعه منتقل شود.

وی ادامه داد: درخصوص استفاده از کارتخوان‌های تولید داخل که امروز رونمایی شد، تست‌های اولیه انجام شده، نمونه پایلوت نصب و بهره‌برداری شده و باید به سمت تولید انبوه این کارتخوان‌ها حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بحث قاچاق سوخت موضوع مهمی بوده که اقداماتی در این باره در دست انجام است تا از انحراف سوخت در چرخه توزیع و مسائلی که منجر به قاچاق سوخت می‌شود جلوگیری کنیم.

سالاری با بیان اینکه رویکرد ما به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان است و در این زمینه نیز اقدامات زیادی انجام شده است، اظهار کرد: در این حوزه نزدیک به ۷۰ میلیون یورو قرارداد داریم و تاکنون چهار دانش در کشور بومی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه دانش ارتقای کیفی نفت کوره و تولید کاتالیست‌ها را ایرانی‌سازی کردیم و به دنبال افزایش دانش‌بنیان‌ها در پالایش و پخش هستیم تا سهم آنها در این حوزه افزایش یابد، گفت: بحث زنجیره کالایی مسئله‌ای مغفول مانده است و باید یک زنجیره کالایی ایجاد کنیم تا تمام شرکت‌های دانش‌بنیانی را زیر یک سقف بیاوریم و در قالب مشارکت بیایند که در این صورت اتفاق بزرگ‌تری خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز با اشاره به آمادگی کامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای توزیع سوخت نوروزی و توزیع کارت آزاد به ‌اندازه کافی در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: پیش‌بینی می‌کنیم مصرف بنزین روزانه کشور در این ایام ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یابد.

جعفر سالاری‌نسب در حاشیه آیین امضای دو تفاهمنامه و یک توافقنامه در زمینه توسعه زیرساخت‌های زنجیره توزیع سوخت در کشور و سامانه هوشمند سوخت که صبح دیروز (سه‌شنبه، یکم اسفندماه) در محل ساختمان مرکزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، گفت: همه مخازن و ذخیره‌سازی‌های کشور در شرایط مطلوب به سر می‌برند و هیچ کمبودی در زمینه توزیع سوخت نوروزی در کشور وجود ندارد.

وی افزود: کارت‌های آزاد بنزین در همه کلانشهرها و شهرهای بزرگ به مقدار کافی موجود است و تعدادی کارت آزاد جدید نیز در جایگاه‌های کشور توزیع می‌شود تا در ایام نوروز هیچ کمبودی برای توزیع سوخت به مسافران نوروزی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: به صورت میدانی درحال پایش وضعیت هستیم و این پایش تا پایان یافتن سفرهای نوروزی مسافران ادامه خواهد داشت.

سالاری‌نسب با تأکید بر آمادگی کامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای توزیع سوخت در ایام نوروز گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می‌رسد که پیش‌بینی می‌کنیم این رقم در ایام نوروز ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یابد.