در عملیات موشکی شهید سلیمانی بر علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، دقت اصابت موشک‌های نیروی هوافضای سپاه و نقطه‌زنی آنها حیرت کارشناسان و تحلیلگران نظامی را برانگیخته و از آن بعنوان انقلابی در دقت موشک‌های ایرانی یاد می‌کنند.

سربلندی نقطه‌زن‌های سپاه در آزمون «عین‌الاسد»/ موشک‌های ایرانی چگونه نقطه‌زن شدند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری فارس: ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ شلیک ۱۳ فروند موشک بالستیک از نوع «فاتح-۳۱۳» و «قیام» سکوت و تاریکی شب را در یکی از پایگاه‌های نیروی هوافضای سپاه در غرب کشور می‌شکند و تنها دقایقی پس از شلیک، رسانه‌ها خبر از انفجارهای مهیب در پایگاه نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد در ۱۷۰ کیلومتری غرب بغداد دادند.

عین الاسد که پس از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها به یک شهر نظامی تبدیل شد، بزرگترین پایگاه آمریکا در خاک عراق است که میزبانی یگان‌های متعدد بالگردی، پهپادی، ترابری، جنگنده و ... ارتش تروریستی آمریکا را بر عهده دارد. این پایگاه را همچنین می‌توان دورترین پایگاه آمریکایی در عراق از مرزهای ایران برشمرد که در جریان عملیات ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از پایگاه‌های شرکت کننده در این عملیات جنایتکارانه بود.

از سوی دیگر تعداد بالای نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه نیز از دیگر موارد مهم است به طوریکه بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ نیرو در این پایگاه حضور دارند.

پس از اجرای عملیات موشکی «شهید سلیمانی» توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نخستین تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از این پایگاه پس از حمله موشکی، آنچه موجب حیرت ناظران و کارشناسان نظامی شد، دقت زیاد و خیره‌کننده موشک‌های بالستیک شلیک شده به این پایگاه بود.

** غربی‌ها چه می‌گویند؟

در یک اظهار نظر توییتری، جفری لوئیس استاد دانشگاه ام‌آی‌تی و کارشناس مسائل نظامی آمریکایی، نوشت: «ایرانی‌ها خطا نزدند. این ساختمان‌ها با دقت بالا هدف قرار داده شدند. موشک های ایران دقیق است و دقت موشک ها دیگر در انحصار آمریکا نیست از نظر من مهمترین موضوع درباره حمله ایران آن است که چقدر موشک‌های بالستیک کوتاه‌بردشان دقیق است.»

جفری لوئیس تاکید کرده: «شاید حتی ایران هم غافلگیر شده و تسکین یافته است. انقلابی که در دقت موشک ها رخ داده واقعی است و دیگر در انحصار آمریکا نیست. این موضوع پیامد عظیمی بر درگیری‌های مدرن و جنگ‌های محدود دارد.»

به گفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این عملیات از موشک‌های بالستیک فاتح-۳۱۳ و موشک قیام استفاده شده است.

** فاتح-۳۱۳

موشک فاتح-۳۱۳ که یکی از محصولات متعدد خانواده فاتح است، مردادماه سال ۱۳۹۴ رونمایی شد و پس از موشک‌های فاتح-۱۱۰،‌ هرمز-۱ و هرمز-۲ و موشک خلیج فارس، پنجمین نمونه از موشک‌های خانواده فاتح است.

موشک‌های خانواده فاتح

خانواده فاتح را می‌توان نقطه‌زن‌ترین خانواده موشک‌های ایرانی برشمرد که در نمونه‌های مختلف و با کاربری های متعدد از جمله دریایی ( خلیج فارس و هرمز-۱) ضد رادار(هرمز-۲) و زمینی (فاتح-۱۱۰ و فاتح-۳۱۳) توسعه یافته‌اند. با توسعه این خانواده از موشک‌های سوخت جامد، نمونه های دیگری چون فاتح مبین با برد ۵۰۰ کیلومتر، ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر و آخرین نمونه از خانواده موشک‌های فاتح، موشک دزفول با برد ۱۰۰۰ کیلومتر تولید شده است که موشک دزفول در حال حاضر دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان محسوب می‌شود.در طراحی موشک نقطه‌زن فاتح-۳۱۳ علاوه بر سبک‌سازی بدنه با استفاده از الیاف کربن، نسل پیشرفته‌ای از پیشرانه‌های سوخت جامد مرکب نیز استفاده شده است. مهمترین مزیت استفاده از سوخت های جامد مرکب، پایداری احتراق و شعله در موتور سوخت جامد است.

با توجه به استفاده از این موشک در عملیات شهید سلیمانی و دقت اصابت اهداف که در ادامه با تصاویر ماهواره‌ای نشان داده خواهد شد، به نظر می‌رسد میزان خطایی که در خصوص این موشک‌ها اعلام شده بود (۱۰ متر) امروز به صفر رسیده است و اهداف با دقت بسیار بالایی مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

شلیک موشک فاتح-۳۱۳ در عملیات شهید سلیمانی

نمونه قبلی استفاده از موشک‌های خانواده فاتح، عملیات موشکی علیه مقر گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان در شهریورماه سال گذشته و در منطقه کوی سنجق اقلیم کردستان عراق است که در این عملیات نیز موشک‌های فاتح-۱۱۰ برای هدف قرار دادن مقر این گروهک استفاده شد و دقت خیره‌کننده این موشک‌ها در اصابت به یک بخش از مقر که محل جلسه سران این گروهک بود، مورد تحسین بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی قرار گرفت.در عملیات‌های گذشته نیروی هوافضای سپاه علیه مواضع گروهک تروریستی داعش در دیرالزور و بوکمال سوریه نیز، در هر دو عملیات از موشک‌های ذوالفقار(از خانواده فاتح) استفاده شده بود.

** قیام

دیگر موشک شلیک شده در عملیات «شهید سلیمانی» موشک قیام است که در گذشته نیز در دو عملیات لیلة‌القدر و محرم نیروی هوافضای سپاه نیز استفاده شده بود.

گرچه در دو مورد قبلی موشک قیام بر علیه مواضع تروریست‌ها استفاده شده بود، اما این‌بار و در عملیات شهید سلیمانی، دقیقا برای هدفی مورد استفاده قرار گرفت که برای آن طراحی و ساخته شده بود و آن هم هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه بود.موشک قیام که با هدف تهدید متقابل پایگاه های هوایی، دریایی و زمینی آمریکا در منطقه تولید و در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ رونمایی شد، محصول سال ها تجربه ایران در زمینه صنایع موشکی و یکی از یادگاران و دستاوردهای پدر موشکی ایران شهید حسن تهرانی مقدم برای تهدید منافع آمریکا در منطقه بود.با برد ۸۰۰ کیلومتری قیام، تمام پایگاه های آمریکا در منطقه در تیررس یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه قرار دارد. از سوی دیگر نمونه جدید این موشک که مجهز به سرجنگی هدایت‌شونده مجهز به بالک است، دقت بیشتری را برای قیام به ارمغان آورده است که شاهد این ادعا، حمله به پایگاه عین‌الاسد است.

موشک های قیام با ۱۱.۵ متر طول و ۶  وزن قیام بدون بالک طراحی و تولید شده است و نداشتن بالک علاوه بر اینکه شتاب موشک را بیشتر می‌کند، این امکان را فراهم خواهد کرد تا از سیلوهای زیرزمینی و یا حتی زیردریایی‌ها نیز شلیک شود.

** بررسی دقت موشک‌های ایرانی در عملیات شهید سلیمانی

همانگونه که گفته شد، دقت اصابت موشک‌های بالستیک قیام و فاتح-۳۱۳ به پایگاه عین‌الاسد و به مواضع از پیش تعیین شده آن هم در گستره‌ای به وسعت ۸ کیلومتر طول و ۶ کیلومتر عرض آنچنان زیاد بوده که تحسین بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی را به همراه داشته، در ادامه با بررسی تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از عملیات موشکی شهید سلیمانی به بررسی دقت اصابت این دو موشک خواهیم پرداخت.

با بررسی این تصاویر می‌توان دریافت که ۶ هدف مهم و عمده با دقت هرچه تمام‌تر مورد اصابت قرار گرفته‌اند و حتی در هدف شماره ۴ که مربوط به ساختمان مرکز کنترل و فرماندهی پهپادهای آمریکایی است، بخشی از ساختمان مورد هدف قرار گرفته است، که اتاق کنترل و فرماندهی در آن قرار دارد همانند آنچه که در حمله به مقر تروریست‌های حدکا در اقلیم کردستان عراق رخ داد؛ به طوریکه اخباری مبنی بر کشته شدن فرمانده این پایگاه نیز شنیده شده است.

** موشک‌های ایرانی چگونه نقطه‌زن شدند؟

طی سال‌های اخیر همواره از سوی فرماندهان نیروهای مسلح این موضوع بیان شده است که تمرکز بر روی افزایش دقت موشک‌های بالستیک، تدبیر مستقیم رهبر معظم انقلاب بوده که بر مسئله «نقطه‌زن» شدن موشک‌ها تاکید داشتند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح این تدبیر رهبری می‌گوید: در سال ۸۸ و پس از مسئولیت در فرماندهی نیروی هوافضا که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، زمانی که برنامه‌ها و مطالبمان را ارائه کردیم، حضرت آقا فرمودند همه مطالبی که گفتید خوب است اما شما اولویت را بر روی دقت موشک بگذارید و ما هم پس از آن این موضوع را در اولویت اول خود قرار دادیم.

وی با بیان اینکه نتیجه این تدبیر حکیمانه را در زدن مواضع داعش مشاهده کردیم، افزود: دیدیم که چگونه موشکی که از ایران شلیک می‌شود و از آسمان عراق عبور می‌کند، در سوریه و در یک شهر، یک ساختمان را هدف قرار می‌دهد.

شاید بتوان ردّ عملیاتی شدن این تدبیر رهبری را اولین بار در مردادماه سال ۱۳۹۴ و با رونمایی از موشک فاتح-۳۱۳ پیدا کرد؛ اما تنها دوماه پس از رونمایی از این موشک، این بار با رونمایی از عماد، تحول جدیدی در موشک‌های بالستیک دوربرد ایران پدید آمد و ناظران برای اولین بار شاهد کلاهک‌های مجهز به بالک برای هدایت موشک تا لحظه اصابت بر روی موشک‌های ایرانی بودند.

موشک عماد

پس از موشک عماد، رفته رفته تمام موشک‌های ایران شامل قدر، خرمشهر و قیام مجهز به کلاهک‌های مجهز به بالک برای افزایش دقت و هدایت سرجنگی تا لحظه برخورد شدند.این نسل از موشک خرمشهر به نام «خرمشهر۲» نامگذاری شده است، ۱۳ متر طول، ۱.۵ متر قطر و ۲۰ تن وزن دارد. این موشک با برد ۲ هزار کیلومتر دارای سرجنگی ۱۸۰۰ کیلوگرمی است و می‌تواند یک یا چند کلاهک را حمل کند.

وزیر دفاع در خصوص دقت نقطه‌زنی موشک خرمشهر، می‌گوید: امروز همه موشک هایی که در اختیار داریم، نقطه زن هستند؛ به لطف الهی امروز موشک از اینجا شلیک می شود و دوهزار کیلومتر آن‌طرف‌تر درست وسط مربع هدف تعیین شده برخورد می‌کند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که دقت نقطه‌زنی موشک‌های بالستیک کشورمان بدون دسترسی به سامانه‌های هدایت و ناوبری ماهواره‌ای به دست آمده است و این در حالی است که اغلب کشورهای صاحب صنعت و تکنولوژی جهان، دقت‌های این چنینی را صرفا با اتکاء به سامانه‌های ماهواره‌ای خود می‌توانند به دست بیاورند.

در حقیقت آنچه آمریکایی‌ها در عملیات موشکی شهید سلیمانی از دستان بلند نیروی هوافضای سپاه چشیدند و منجر به نابودی مرکز کنترل و فرماندهی و چندین محل دیگر تجمع آنها شد، حاصل توانمندی بود که صرفا با تدبیر و پیگیری رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست آمد.