آبه خواستار همکاری سعودی ها برای ثبات صلح در خاورمیانه شد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایرنا- «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در جریان سفر به عربستان سعودی خواستار همکاری ریاض برای ثبات صلح در خاورمیانه شد و از همه طرف ها خواست در شرایطی که تنش ها بین آمریکا و ایران افزایش یافته است خویشتنداری کنند.

کیودو خبرگزاری رسمی ژاپن روز دوشنبه به نقل از یک منبع دولتی ژاپن گزارش کرد آبه در دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از تاثیر شدید یک درگیری نظامی در منطقه بر سایر کشورهای جهان ابراز نگرانی کرده است.

به گفته این مقام ژاپنی، دو طرف در این دیدار توافق کردند تلاش های جمعی برای کاهش تنش در خاورمیانه ضروری است.

آبه به ولیعهد سعودی گفت: یک درگیری نظامی در خاورمیانه می تواند تاثیر زیادی بر صلح و ثبات جهانی داشته باشد من می خواهم از همه کشورهای ذیربط بخواهم که در برابر اوضاع مسئولیت پذیر باشند.

گزارش می افزاید «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز در این دیدار از تصمیم ژاپن برای اعزام نیرو به خاورمیانه حمایت کرده است.

حضور نظامی ژاپن در منطقه شامل اعزام یک شناور، یک هواپیمای گشتی نیروهای دفاع از خود به همراه ۲۶۰ پرسنل به خاورمیانه است مناطق محل انجام این ماموریت محدود به خلیج عمان و تنگه باب المندب می‌شود، آبراهی که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم وصل می‌کند.

سفر «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به خاورمیانه از روز شنبه آغاز شد او روز یکشنبه با وزیر خارجه، پادشاه و ولیعهد عربستان دیدار کرد آبه روز دوشنبه برای ملاقات با ولیعهد «شیخ محمد بن زید آل نهیان» به امارات متحده عربی سفر می کند در عمان نیز پیش بینی می شود نخست وزیر ژاپن روز سه‌شنبه با «سید اسعد بن طارق بن تیمور آل سعید» معاون نخست وزیر در امور بین الملل و همکاری های بین المللی و نماینده ویژه سلطان عمان گفت و گو کند.

آبه به دنبال این است که نقش خود را برای ایجاد ثبات در خاورمیانه انجام دهد جایی که ژاپن بیشترین واردات نفت خام خود را از آن منطقه تامین می کند همکاری های بیشتر با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان به عنوان همکاری برای تامین انرژی پایدار تلقی می شود.