ایرنا- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه شب درباره ایران تلفنی گفت‌وگو کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

براساس خبرنامه وزارت امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشوربا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره آنچه "اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده ایران" خوانده شده است، گفت‌وگو کردند.

پمپئو در این تماس تلفنی بر تعهد ایالات متحده پیرامون امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

نتانیاهو روز گذشته در سخنانی از اقدام سه کشور اروپایی طرف برجام در فعال کردن مکانیسم حل اختلاف این توافق استقبال کرد و  از آن‌ها خواست تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگردانند.

«برایان هوک» مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از فعال شدن مکانیسم حل اختلاف در برجام از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه ابراز خرسندی کرده و از کشورهای اروپایی خواست که به تلاش‌های واشنگتن در انزوای دیپلماتیک ایران بپیوندند.

سه کشور اروپایی عضو برجام انگلیس، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای از آنچه فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی خوانده‌اند، خبر دادند.

وزرای سه کشور اروپایی مدعی شدند که این اقدام را با حسن نیت انجام داده و هدف آنها حفظ برجام و امید به پیدا کردن راه حلی رو به جلو برای خروج از بن بست به وجود آمده از طریق گفت وگوهای دیپلماتیک است.

در این بیانیه تاکید شده که انگلیس، فرانسه و آلمان به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران ملحق نشده و امیدوارند که ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای  را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.