تشدید تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و ایران، یکی از محورهای هفتمین مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بود

نامزد های دموکرات: ترامپ مقصر است و باید به برجام برگردد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آنطور که شبکه «سی ان ان» گزارش کرده است، نامزدهای دموکرات به اتفاق، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را مقصر خروج یکجانبه از برجام دانستند و خواستار بازگشت واشنگتن به این توافق شدند.
طبق گزارش سی ان ان، «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، «پیت بوته‌جج»، شهردار ایندیانا، «تام استیر» و «برنی سندرز» که مستقیماً در خصوص اقدام ترامپ در خروج از برجام و سیاست آمریکا در قبال ایران مورد سؤال قرار گرفته بودند نیز این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار دادند.
«الیزابت وارن» دیگر نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا نیز علیرغم آنکه به طور مستقیم در خصوص ایران مورد سؤال قرار نگرفت، به طور داوطلبانه خروج ترامپ از برجام را مورد انتقاد قرار داد.
ترامپ بیش از یکسال پیش مدعی شد که مفاد برجام ناکافی است و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز روز گذشته ضمن طرفداری از رویکرد ترامپ گفت: «ما باید توافق ایران را با توافق ترامپ جایگزین کنیم، من موافقم!».
رئیس‌جمهور آمریکا نیز بلافاصله بعد از پایان مناظره دموکرات‌ها در پیامی توییتری حرف‌های نخست‌وزیر انگلیس درباره برجام را توییت کرد.
این مناظره که از شبکه سی ان ان از «دموین» ایالات «آیووا» پخش می‌شد با سؤالی درباره سیاست ترامپ در قبال ایران آغاز شد که «امی کلوبوچار» سناتور دموکرات و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در این خصوص گفت: «دونالد ترامپ به صورت شتابزده در حال سوق دادن ما به سوی یک جنگ دیگر است».

وی با تأکید بر اینکه ترامپ اختیارات جنگی ندارد، گفت: «اگر بخواهید به جنگ ایران بروید، باید مجوز اختیارات جنگی داشته باشید. این بسیار حائز اهمیت است زیرا ما در موقعیتی هستیم که ترامپ ما را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، توافقی که برای یک بازه زمانی مهم روی آن کار کردم. من بعنوان رئیس‌جمهور (اگر رئیس‌جمهور شوم)، مجدداً به این توافق (برجام) بازمی‌گردم».

در پی اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگان کنگره به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ برآمدند.

مسئله بعدی که نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به آن پرداختند، اقدام تروریستی اخیر دولت ترامپ در به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

ترامپ چندی پیش در تلاش برای توجیه عملیاتی تروریستی آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» مدعی شده بود که وی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به ۴ سفارت آمریکا بوده است.

با اینحال، مقام‌های دموکرات و حتی «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز چنین ادعایی را رد کردند و در مناظره شب گذشته، نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همگی با صدور مجوز کنگره قبل از هرگونه اقدام نظامی علیه یک کشور ثالث موافقت داشتند.

به دنبال اقدام تروریستی دولت ترامپ در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، پارلمان عراق به خروج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور رأی داد و این موضوعی بود که در جلسه مناظره دموکرات‌ها به آن اشاره شد.

کلوبوچار در خصوص اینکه در صورتیکه به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شود، نیروهای آمریکایی را از غرب آسیا خارج می‌کند گفت که «بخشی از نیروها را در آنجا» حفظ خواهد کرد.

با اینحال، وارن تأکید کرد: «ما باید نیروهای رزمی خود را (از منطقه غرب آسیا) بیرون بیاوریم» و بوته‌جج نیز که یکی از کهنه‌سربازان جنگ افغانستان به حساب می‌آید، از اقدام رئیس‌جمهور برای اعزام نظامیان بیشتر به منطقه انتقاد کرد.

بایدن نیز گفت در صورتیکه رئیس‌جمهور شود، نظامیان آمریکایی را از غرب آسیا خارج می‌کند و توضیح داد به واسطه تصمیم آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی «ما در جایگاهی قرار داریم که مجبوریم نیروهای خود را (از غرب آسیا) خارج کنیم».

وی ضمن رد ادعاهای ترامپ در توجیه ترور سلیمانی گفت که در خصوص دلیل ترور سپهبد سلیمانی «صادقانه فکر می‌کنم که [ترامپ] آشکارا دروغ گفته است».