ایرنا- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در مصاحبه با رسانه‌های هندی اعلام کرد که اقدام آمریکا در ترورو سردار سلیمانی پایان حضور این کشور در منطقه خاورمیانه را رقم خواهد زد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه خبری " ایندیا تودی" روز چهارشنبه اعلام کرد: ظریف افزود: در ۴۳۰ شهر هند، شیعیان هندی خشم خود را علیه اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی اعلام کرده و برای وی عزاداری کردند.  ما امیدواریم نارضایتی مردم منطقه  از اقدام آمریکا تبعات غیر سیاسی نداشته باشد. اما بدون شک این  اقدام تبعات سیاسی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اقدام آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی پایان حضور آمریکا در منطقه خواهد بود. من امیدوارم این تحولات به خروج آمریکا از منطقه محدود بماند.

ایران خواهان کاهش تنش‌ها است

ظریف با اشاره به اینکه ایران خواهان کاهش تنش ها در منطقه است توضیح داد: آمریکا یک اقدام خصمانه جدی انجام داد که  تبعات جدی به دنبال داشت. این اقدام  پیامد هایی برای امنیت عراق داشته است زیرا آمریکا یک اقدام نظامی در خاک عراق انجام داده است. عراقی ها در واکنش به این اقدام خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق شدند. با این کار، آمریکا در سه مورد قوانین بین المللی را نقض کرده است. آنها یک مقام نظامی ارشد ایران که مورد احترام بسیاری  بود را به همراه هیات همراه او ترور کردند. ایران در دفاع از خود پایگاه های آمریکا را موشک باران کرد. این پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی بود.

وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با موضوع سقوط هواپیمای مسافربری ضمن ابراز تاسف فراوان گفت: متاسفانه یکی از پیامد های اقدام آمریکا در افزایش بی دلیل تنش ها در منطقه، هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی بود که ایران به شدت و عمیقا از آن متاسف است.

تنها آمریکا و داعش از شهادت سردار سلیمانی خوشحال هستند

ظریف ضمن انتقاد از آمریکا گفت: تنها آمریکا و گروه تروریستی داعش از شهادت سردار سلیمانی خشنود هستند. اکنون داعش به تهدیدی بسیار بزرگ تر تبدیل شده است. این گروه تروریستی در افغانستان نفوذ کرده که این امر یک تهدید مستقیم برای هند، ایران و سایر کشورها است. ما باید مبارزه با داعش را دو برابر کنیم و همه باید برای مبارزه با این گروه آماده باشند. متاسفانه اکنون ما شاهد آن هستیم که آمریکا با ترور مهمترین شخصیت نظامی در مبارزه با داعش، در واقع به این گروه تروریستی کمک کرده است. من امیدوارم آنها بتوانند این امر را جبران کنند اما امید زیادی در این مورد نیست.

ایران امیدوار است هند و پاکستان اختلافات خود را به صورت دوستانه حل کنند

محمد جواد ظریف در ارتباط با تنش ها میان هند و پاکستان گفت: ما دارای روابط بسیار خوبی با هند و پاکستان هستیم. ما امیدواریم که اختلافات میان دو کشور به صورت دوستانه حل شوند. اگر ایران بتواند کمکی کند این کار را انجام می دهد اما ما نمی خواهیم در روابط دو جانبه هند و پاکستان دخالت کنیم. ما آماده ایم تا در صورت درخواست  به صورت مثبت در این زمینه همکاری کنیم.

پروژه چابهار به نحوه تعامل هند با آمریکا بستگی دارد

وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با تاثیر تنش های میان ایران و آمریکا بر پروژه بندر چابهار هند گفت: پیشرفت این پروژه بر نحوه تعامل هند با آمریکا بستگی دارد زیرا آمریکا بندر چابهار را از تحریم های ایران خارج کرده است. من امیدوارم آنها بتوانند در این زمینه کار کنند.

 ظریف امروز پس از سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی "رایسینا" با اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند و اجیت دوال مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

وی همچنین با نارندرا مودی نخست وزیر هند یک دیدار دو جانبه داشت. دفتر نخست وزیری هند پس از این دیدار در بیانیه ای اعلام کرد: در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، نخست وزیر هند بر تعهد این کشور در توسعه روابط قوی و دوستانه با ایران تاکید کرد. نارندرا مودی همچنین از ایران برای پیشرفت به دست آمده در بندر چابهار از جمله قرار دادن آن در منطقه ویژه اقتصادی تشکر کرد.

ظریف شب گذشته برای شرکت در کنفرانس بین المللی رایسینا وارد هند شد. وی قرار است روز پنجشنبه به شهر مومبای رفته و با تاجران هندی دیدار کند.

پنجمین کنفرانس بین المللی رایسینا عصر سه شنبه  با حضور ۷۰۰ نماینده از ۱۰۰ کشور جهان از جمله ایران در دهلی‌نو پایتخت هند آغاز به کار کرد و به مدت سه روز پیگیری می‌شود.