وزیر امور خارجه روسیه ضمن هشدار درباره تلاش اروپا برای مقصر جلوه دادن ایران در شرایط فعلی برجام گفت، پیش از بروز حادثه برای هواپیمای اوکراینی در ایران، دستکم 6 جنگنده آمریکایی درست در مجاورت مرزهای ایران در پرواز بودند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت اوضاع پیرامون برجام قابل قبول نیست و اروپایی‌ها با به جریان انداختن مکانیسم حل و فصل اختلافات تلاش می‌کنند ایران را مقصر شرایط فعلی نشان دهند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف روز جمعه در نشست خبری سالانه خود گفت: «جهان در مقابل خواسته‌های آمریکا سر خم کرده و با ایران تبادل تجاری انجام نمی‌دهد. این اوضاع که وارد پیچ خطرناکی شده بسیار نگران‌کننده است. سه کشور از طرف‌های اروپایی برجام-انگلیس، آلمان، فرانسه- نامه‌ای به مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا [جوزف] بورل ارسال کرده و گفته‌اند می‌خواهند مکانیسم حل‌وفصل اختلافات که بخشی از توافق برجام است را فعال کنند».

وی افزود این سه کشور توسط آمریکا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا دست به چنین اقدامی بزنند. تلاش برای فعال شدن مکانیسم حل‌وفصل اختلافات نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا قصد دارد تقصیرات را به گردن ایران بیندازد. اوضاع فعلی برجام غیر قابل قبول است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «زمانی که ایران می‌گوید عمل به تعهدات داوطلبانه خود را تعلیق می‌کند، البته که روسیه باور دارد [چنین کاری] کمکی نخواهد کرد و به آمریکا بهانه می‌دهد تا اوضاع را بدتر کند. با این حال ما دلایل این‌که چرا ایران مجبور به انجام این اقدامات شده است درک می‌کنیم.»

لاوروف درباره بروز سانحه هوایی برای یکی از هواپیماهای خطوط هوایی اوکراین در ایران گفت، اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد دستکم ۶ جنگنده اف-۳۵ آمریکایی درست در نزدیکی مرزهای ایران در پرواز بودند اما این اطلاعات باید مورد تأیید نهایی قرار گیرند.

وی همچنین بیان داشت، روسیه از ایران می‌خواهد در گفت‌وگوهای افغانستان سهم داشته باشد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت، مذاکرات مسکو و واشنگتن ادامه دارد، گرچه نتایج چندانی از آن حاصل نشده است. او حضور نیروهای «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در قطب شمال را کاری اشتباه توصیف کرد.

لاوروف با هشدار به آمریکا درخصوص استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکایی در ژاپن گفت: «آتش‌بارهای موشکی ضد بالستیک که در ژاپن مستقر شده‌ و از آمریکا خریداری شده‌اند از همان نوعی هستند که توسط آمریکا و نه فقط برای آزمایش موشک‌های ضد بالستیک بلکه برای آزمایش موشک‌های کروز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این نوع تسلیحات در معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد که توسط آمریکا لغو شد ممنوع شده‌اند. این‌ها موشک‌هایی تهاجمی هستند که در نزدیکی مرزهای ما مستقر شده‌اند».

او درباره معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای (نیو استارت) گفت، کشورش خواستار تمدید آن بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط است و امیدوار است که آمریکایی‌ها نظرات آن‌ها را شنیده باشند.

لاوروف همچنین درخصوص منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی گفت: «می‌بینید که در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی چه اتفاقی می‌افتد و من بارها آن را تکرار کرده‌ام. آن‌ها (آمریکایی‌ها) به‌طور غیر قانونی به دبیرخانه فنی این اختیار را داده‌اند که مقصر نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را مشخص کنند. آن‌ها اکنون در تلاش هستند همین رویکرد را درباره کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی نیز اعمال کنند».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره گفت‌وگوهای صلح یمن ضمن درخواست از طرف‌های درگیر برای اضافه نکردن شروط جدید پس از نشست برلین بیان داشت: «از ابتدا از برگزاری کنفرانس در برلین استقبال کردیم. هرچه کشورهای بیشتری به ایجاد شرایط برای حل این بحران کمک کنند، بهتر خواهد بود. [روسیه] در هر پنج نشست مقدماتی حضور داشت. سند نهایی اکنون عملاً مورد قبول واقع شده است. آن‌ها به‌طور کامل از تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای امنیت درخصوص لیبی تبعیت کرده‌اند».

لاوروف درباره بحران سوریه گفت: «بحران سوریه به مراحل نهایی حل‌وفصل رسیده است. تقریباً در تمامی زمینه‌های سیاسی، نظامی، دیپلماتیک و حقوق بشری پیشرفت حاصل شده است».

وی افزود، با این حال بازسازی اقتصادی این کشور تا حدی به‌خاطر پیش‌شرط‌های طرف‌های غربی و برخی کشورهای خاورمیانه با مشکل مواجه شده است.

او درباره نشست «نرماندی» در پاریس درخصوص صلح روسیه و اوکراین گفت، توافق حاصل شده نباید بر رو کاغذ باقی بماند و باید اجرایی شود.