ایرنا- وزیر دفاع ژاپن گفت اگرچه نمی تواند با اطمینان کامل بگوید تنش ها در خاورمیانه افزایش نمی یابد اما بر اساس وضعیت فعلی می توان گفت که بعید است تنش ها در این منطقه افزایش یابد زیرا ایالات متحده و ایران می گویند قصد دارند تنش ها را افزایش ندهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا از تلویزیون دولتی ژاپن، «تارو کونو» روز جمعه در جلسه کمیته امنیت مجلس نمایندگان ژاپن در توکیو، هدف از اعزام ناوشکن و هواپیمای گشت زنی نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه را جمع آوری اطلاعات و اطمینان از ایمنی کشتی های تجاری ژاپن عنوان کرد.

در این نشست شماری از نمایندگان مجلس ژاپن از اعزام نیروی نظامی به خاورمیانه انتقاد کردند که وزیر دفاع ژاپن در واکنش گفت این نیروها با هدف حمایت از منافع ژاپن به این منطقه اعزام شده اند.

دولت می گوید در صورت وقوع تحولات غیر منتظره در طول ماموریت، به پرسنل نیروهای دفاع از خود دستور داده است تا در فعالیت های پلیس دریایی شرکت کنند.

کونو ابراز نگرانی کرد که چنین فعالیت هایی برای محافظت از کشتی های ژاپنی و خارجی کافی نخواهد بود وی گفت که اعضای نیروهای دفاع از خود می توانند در صورت مواجهه با خطر غیرقانونی قریب الوقوع، از اسلحه برای دفاع از خود استفاده کنند.

او گفت این بدان معنی است که در صورت هدف قرار دادن تجهیزات یا حمله به آنها، نیروهای ژاپنی می توانند آتش بگشایند و با شلیک های هشدار دهنده پاسخ دهند و از کشتی های خود و سایر کشورهای دیگر محافظت کنند.

وزیر دفاع ژاپن همچنین تصریح کرد فعالیت های پلیس دریایی می تواند در خارج از آب های تعیین شده برای ماموریت جمع آوری اطلاعات انجام شود گزارش می افزاید این اظهارات حاکی از آن است که این ماموریت می تواند در خلیج فارس و تنگه هرمز هم انجام شود.

تلویزیون دولتی ژاپن به نقل از یک مقام وزارت حمل و نقل این کشور اعلام کرد در سال ۲۰۱۸، حدود ۶۵۰ کشتی با پرچم ژاپنی و حدود ۲۹۰۰ کشتی با پرچم خارجی که توسط نهادهای ژاپنی اداره می شوند از تنگه هرمز عبور کرده اند.

دولت ژاپن ابتدای ماه جاری میلادی اعزام پرسنل نیروهای دفاعی این کشور به خاورمیانه را به منظور گردآوری اطلاعات با هدف حفاظت از کشتی های مرتبط با ژاپن و همچنین تضمین ایمنی تردد نفتکش ها تصویب کرد این برنامه شامل اعزام یک شناور، یک هواپیمای گشتی نیروهای دفاعی به همراه ۲۶۰ پرسنل به دریای عمان و تنگه باب المندب است.

مناطق محل انجام این ماموریت محدود به خلیج عمان و تنگه باب المندب است که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم وصل می کند تنگه هرمز با توجه به انتقاد ایران از ابتکار ائتلاف دریایی ایالات متحده از مناطق محل ماموریت مستثنی شده است.