دونالد ترامپ بی شک در بازداشتن آدم های بد به ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از انجام شر در خاورمیانه شکست خورده است.

آیا پوتین می خواهد اسد را از ایران دور و با ترامپ آشتی دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هفته پیش پس از دیدار ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با بشار اسد، همتای سوری او، یک ویدیو از مکالمه این دو در دیدن از کلیسایی در دمشق منتشر و در تلویزیون روسیه پخش و بعدتر بارها در اینترنت بازنشر داده شد. سایت آمریکایی هیل در گزارشی درباره این ویدیو نوشت: «در یک مکالمه ویدیویی بین اسد و پوتین در کلیسای ارتدکس مریم باکره در دمشق، اسد به گروید آپوستل پائول (پولوس مقدس) به مسیحیت پس از رسیدن به بصیرت در دروازه دمشق صحبت می کند.»

رهبران دو کشور در زمان این مکالمه در کنار بزرگ مسیحیت ارتدکس ایستاده بودند. اسد در ادامه با اشاره به داستان پائول به شوخی گفت که دیدار از این مکان مذهبی قدیمی ترامپ را به انسان بهتری تبدیل می کند: «اگر ترامپ وارد این مسیر شود، آدم خوبی خواهد شد.» ریانووستی نوشت: «پوتین در ادامه به شوخی به اسد گفت که از ترامپ برای دیدن از دمشق دعوت کند.» همه این مکالمه طنزآلود در ویدیویی ثبت شده و پوتین اینطور ادامه می دهد: «او به انسان بهتری تبدیل خواهد شد... او را به اینجا دعوت کن!» اسد گفته: «شاید این کار را کردم.» پوتین تایید کرده: «من دعوتت را به اطلاع او می رسانم!» و روسای جمهوری دو کشور شروع به خنده کرده اند و اسقف اعظم هم با لبخندی به لب این مکالمه را به نظاره ایستاده است.

پوتین بدون اطلاع قبلی و در روز کریسمس ارتدوکس (7 ژانویه هر سال به تقویم ژولینی) به دمشق سفر و از این کلیسا دیدن کرد. او همچنین یک جلسه گزارش نظامی در سطح بالا با اسد و وزاری دفاع دو کشور داشت و از شهر و سایت های تاریخی آن از جمله کلیساها دیدن کرد.

اگرچه دعوت اسد از ترامپ یک مکالمه طنزآلود با پوتین بود، اما اگر رئیس جمهوری آمریکا به دیدار با همتای سوری خود تمایل داشته باشد، ماجرا می تواند جالب شود. با توجه به اینکه این ویدیو در کانال «روسیا-1» تلویزیون ملی روسیه پخش شد، آشکار است که کرملین قصد دارد آن را به صورت یک پیام جمع بندی کند یا نشان دهد که پوتین و اسد به صورت رسمی پذیرای چنین دیداری هستند.

دیدار پوتین از کلیسای جامع ارتدکس در دمشق ماهیتی نمادین هم داشت چرا که روسیه در جریان جنگ داخلی در سوریه خود را به عنوان «محافظ» اقلیت قابل توجه مسیحی در منطقه معرفی کرد. در برابر این حمایت روسیه، رهبران مسیحی سوریه نیز در کنار دولت بشار اسد ماندند چرا که نگران نابودی خود در صورت پیروزی نیروهای جهادگرایان افراطی بودند. با این حال، همه رهبران مسیحیت در سوریه لزوما مداخله نظامی روسیه را اتفاق خوبی نمی دانند و بر سر این مساله با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

منبع: راشا اینسایدر / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34