ایرنا- رسانه‌های عربستان جمعه شب گزارش دادند که این کشور نخستین سری از کشتی‌های رهگیر سریع را از فرانسه تحویل گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تارنمای روزنامه "مکه"، این کشتی‌ها از نوع "اچ اس ای ۳۲" است که در شرق عربستان به این کشور تحویل داده شده است.

این روزنامه به شمار دقیق این کشتی‌ها و محموله آینده توسط فرانسه هیچ اشاره‌ای نکرده است.

عربستان سعودی سال ۲۰۱۸میلادی، قراردادی ۶۰۰ میلیون دلاری برای خرید ۳۹ کشتی رهگیر از شرکت نظامی ساخت وساز مکانیک نورماندی امضا کرده بود.

گفته می‌شود کشتی‌های رهگیری که به عربستان تحویل داده شده است ۳۲ متر طول دارند و از آن‌ها برای رهگیری اهداف مختلف در دریا با استفاده از سرعت بالا استفاده می‌شود.

اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه دفاعی متعلق به دولت فرانسه حکایت از آن دارد که برخی تجهیزات نظامی ساخت فرانسه که به عربستان سعودی و امارات فروخته شده، در جنگ یمن و برای حمله به اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

این در حالی است که ادامه فروش اسلحه و مهمات فرانسوی به عربستان سعودی با هدف کشتار مردم یمن، با اعتراض جامعه مدنی فرانسه روبرو شده است وگروه‌های مدافع حقوق بشر، عربستان را به استفاده از تسلیحات فرانسوی علیه غیرنظامیان در یمن متهم کرده‌اند.

فرانسه سومین کشور صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است که عربستان و امارات عربی متحده مشتریان اصلی سلاح فرانسوی هستند.

مقام‌های فرانسوی با طرح این ادعا که این نوع تسلیحات صرفاً برای اهداف دفاعی مورد استفاده قرار گرفته است، نقض معاهده تجارت سلاح را رد می‌کنند.

ماه‌ها پیش کشتی تجاری سعودی به دلیل اعتراض سازمان‌های حقوق بشری در بندر لوهاور فرانسه مجبور شد بدون بارگیری از سواحل غربی این کشور دور شود.