سفیر سوئیس در تهران گفت: بعد از معامله موفق هفته گذشته لازم است بخشی جزئیات فنی را بررسی کنیم تا این کانال را نهایی کنیم و انتظار داریم این تمهید در یکی دو هفته آینده کاملا عملیاتی شود.

سفیر سوئیس:نهایی کردن کانال مالی با ایران نشانه‌ای از تشنج زدایی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مارکوس لایتنر در نشستی خبری در محل سفارت سوییس در تهران درباره کانال مالی مشترک میان ایران و سوییس برای مبادله کالاهای بشردوستانه گفت: ما همکاری نزدیکی با مقامات ایرانی، آمریکایی و نیز شرکت‌های سوئیسی داشتیم و این مساله از اهمیت حیاتی برخوردار بود. وزارت خزانه داری آمریکا به بانک های سویسی تصمین می دهد تا این معاملات را انجام دهند. ما به شکل قابل ملاحظه ای در این ساز و کار سرمایه گذاری کردیم و می خواهیم اطمینان یابیم اقلامی که در این جارچوب منتقل می شوند به دست نیازمندان می رسد.
لایتنر ادامه داد: بانک های شرکت کننده در این ساز و کار اطلاعات دقیق درباره شرکای خودشان در ایران تامین می کنند و به مقامات سوئیسی خواهند داد. بعد از معامله موفق هفته گذشته لازم است بخشی جزئیات فنی را بررسی کنیم تا این کانال را نهایی کنیم و انتظار داریم این تمهید در یکی دو هفته آینده کاملا عملیاتی شود.
وی گفت اعتقاد راسخ دارم این کانال آثار مثبت بر دیگر کانال های پرداخت خواهد داشت. نقش پیشرو سوییس به دیگران نشان داد که این مساله عملی است.
سفیر سوییس ادامه داد: امروز 180 هزار بسته کالا و بسته های لازم برای عمل های جراحی وارد ایران شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره راه اندازی نشدن اینستکس اظهار کرد: درباره اینستکس نمی توانم صحبت کنم چون بخشی از اتحادیه اروپا نیستیم و تفاوت‌هایی بین اینستکس و کانال مالی مشترک وجود دارد. اینستکس بر تبادلات مالی تمرکز دارد ما از ابتدا روی کالاهای انسان دوستانه تمرکز داشتیم و فراتر از این هم نمی رویم. این نخستین معامله نشانه مثبت بوده برای اینکه دیگران به آن نگاه کنند و بدانند که این ساز و کار عملی است. در عین حال رقابتی بین کانال مالی مشترک و اینستکس وجود ندارد.