باید در مورد این توضیح دهم که چرا معتقدم ایالات متحده بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است.

 سخنرانی نوام چامسکی درباره ایران و یاغی‌گری جمهوریخواهان + متن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

واقعیت این است که حزب پیشین جمهوری‌خواه اکنون به یک «یاغی تندرو» تبدیل شده که هرگونه سیاست‌های پارلمانی را رها کرده است. ممکن است آنها در افزایش تحریم‌ها و حتی تحریم ثانویه بر کشورهای دیگر موفق باشند و اقدامات دیگری را برگزینند که ایران را از توافق با آمریکا دور کند.
به هرحال این به معنای آن نیست که توافق هسته‌ای ایران باطل است چراکه این توافق بین ایران و آمریکا نبود بلکه توافقی بین ایران و گروه 1+5 بود که پنج عضو دارای حق وتوی شورای امنیت همراه با آلمان آن را پذیرفته بودند.
آن‌سوی توافق هم ایران بود که پس از آن، به چین و هند خواهند پیوست که پیش از این راه‌هایی برای دورزدن محدودیت‌های آمریکا در تعامل با ایران یافته بودند. اگر آنها این کار را انجام دهند، آنها به جمع کثیری از جهان یعنی جنبش عدم‌تعهد می‌پیوندند که به‌طور جدی از حق ایران در تعقیب برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به‌عنوان عضو ان‌پی‌تی حمایت کرده‌اند.
اگر کشورهای دیگر همچنان به این توافق عمل کنند که این‌گونه می‌تواند باشد، آمریکا در جهان منزوی خواهد شد. اگر به قطع‌نامه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره کوبا هم بنگرید، که معمولا این خبر در آمریکا منتشر نمی‌شود، خواهید دید که آمریکا به‌طور اساسی دراین‌باره تنهاست.
اخیرا اسرائیل هم به آمریکا پیوسته است به‌خاطر اینکه مجبورند به آنها بپیوندند اما در نیمکره غربی، آمریکا برای سال‌ها به‌طور کامل منزوی بوده است.
باید به اقدام اوباما برای بهبود روابط با آمریکا اشاره کنم. اگرچه اوباما با ژست صلح‌خواهانه به سمت روابط با کوبا رفت اما در واقع به دلیل آن بود که آمریکا تنها بود.

درباره سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران لازم است بگویم دلیل نگرانی آمریکا بسیار روشن است و بارها تکرار شده که «ایران بزرگترین تهدید صلح در جهان» است؛ این چیزی است که به‌طور مرتب از مقامات ارشد، مفسران و دیگران در آمریکا می‌شنویم.

با توجه به نظرسنجی‌های انجام‌شده از سوی موسسه گالوپ، به این سوال که کدام کشور بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است، این‌گونه پاسخ می‌دهم: پاسخ واضح بود؛ ایالات متحده با یک اختلاف فاحش با دیگران.

این چیزی است که گفته نمی‌شود و در واقع نتایج به‌دست‌آمده در نظرسنجی‌های آژانس‌های آمریکایی  در رسانه‌هایی که ما آزاد می‌خوانیم، منتشر نمی‌شوند. کاربرد دکترین «بزرگترین تهدید خواندن ایران»، توجیه اقدام نظامی است. واشنگتن‌پست یکشنبه گذشته سرمقاله‌ای نوشت که در آن آمده است: «روشن است اوباما یا جانشین وی برای اقدام فوری نظامی حمایت خواهد شد؛ اگر تلاش ایرانی‌ها برای ساخت بمب کشف شود.» این سردبیران روشن کردند که آمریکا یک استثنا و یک دولت سرکش است که در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی حق دارد به خواست خود به خشونت متوسل شود.

این نظریه فقط مربوط به جناح راست نیست. در تئوری کلینتون هم آمریکا برای استفاده یک‌جانبه از قدرت نظامی حتی برای اهدافی همچون اطمینان از دسترسی نامحدود به بازارهای کلیدی، عرضه انرژی و منابع استراتژیک، آزاد بود؛ چه رسد به موضوعاتی همچون نگرانی‌های حقوق بشری.

سردبیران واشنگتن‌پست نیز روشن می‌کنند که چرا آمریکا باید برای انجام نقش خود در چنین اولویت‌های بین‌المللی، آمادگی کامل داشته باشد. آنها توضیح می‌دهند اگر ایالات متحده در استفاده از نیروی نظامی آماده نباشد، ممکن است ایران «تلاش خود  را برای ایجاد هژمونی بر خاورمیانه با استفاده از زور تشدید کند.»

این سردبیران برای کسانی که از این امر آگاه نیستند که چگونه ایران تلاش کرده است هژمونی بر خاورمیانه برقرار کند، این دو مثال را ارائه می‌دهند؛ حمایت آن از رژیم اسد و حزب‌الله. این تلاش‌های تکان‌دهنده ایران برای ایجاد هژمونی منطقه‌ای  می‌تواند در تضاد با اقدامات متحدان ایالات متحده باشد؛ به عنوان مثال با  ترکیه متحد ناتو که به‌طور فعال از نیروهای جهادی در سوریه حمایت می‌کند. 

این پشتیبانی چنان قوی است که به نظر می‌رسد ترکیه به متحدان خود در جبهه النصره وابسته به القاعده کمک کرد تا چند ده جنگنجویانی را که توسط پنتاگون چند هفته پیش وارد سوریه شده بودند، به قتل برسانند یا اسیر کنند. 

باید به نقش محوری عربستان‌سعوی در حمایت از شورشیان جهادی در سوریه و عراق هم اشاره کنم. عربستان‌سعودی منبع اصلی تامین مالی شورشیان و سازمان‌های تروریستی از دهه 1980 بوده است.

هنوز هم عربستان‌سعودی با تأسیس مدارس رادیکالی و اعزام روحانیون تندرو در سراسر جهان اسلام، آموزه‌های تندروی، افراطی‌گری و وهابیت را تبلیغ می‌کند.

پاتریک کاکبورن یکی از ناظران منطقه می‌گوید: «وهابیت ساخته‌شده توسط عربستان‌سعودی یکی از خطرناک‌ترین تحولات دوران ماست که همواره از حمایت شدید ایالات متحده برخوردار است.»

بی‌ثباتی مفهوم جالبی در گفتمان سیاسی ترامپ است. وقتی ایران برای دفاع از حمله داعش، به دولت عراق و کردستان عراق کمک می‌کند، این بی‌ثباتی تعریف می‌شود و ما باید جلوی آن را بگیریم. شاید اگر تجاوز نکنیم باید از آن جلوگیری کنیم.

در مقابل، آمریکا به عراق حمله می‌کند، صدها هزار نفر را به قتل می‌رساند، میلیون‌ها نفر را آواره، کشور را نابود و درگیری فرقه‌ای را آغاز می‌کند که عراق را تجزیه کند و تاکنون کل منطقه را به هم زده و تروریسم را در سراسر جهان گسترش داده است. ایجاد ثبات‌ بخشی از رسالت ماست که باید به نفع جهان ادامه دهیم.

یک‌سال پیش، ناتو تایید کرد که حملات سایبری می‌تواند ماشه تعهدات دفاع جمعی ناتو از متحدان خود را بچکاند؛ یعنی اگر یک کشور مورد حمله سایبری قرار گیرد همه متحدان می‌توانند با حملات نظامی پاسخ دهند. این در شرایطی است که ما مورد حمله سایبری قرار گیریم، نه اینکه آنها از سوی ما مورد حمله سایبری قرار گیرند.

* متن سخنرانی نوام چامسکی در مدرسه جدید نیویورک