امیرعبداللهیان: نزدیکان مرسی از گوش ندادن به حرف‌های حاج قاسم پشیمان هستند

سردار سلیمانی بزرگ؛ پدیده قرن بود، نزدیکان مرسی پشیمان هستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در همایش تحلیلی بر نقش شهید سپهبد سلیمانی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی سخنرانان با اشاره به نقش کلیدی حاج‌قاسم در ایجاد امنیت منطقه‌ای، این امر را ناشی از خصوصیات فردی، رفتاری و اراده قوی سردار دل‌ها دانستند.به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، همایش تحلیلی بر نقش شهید سپهبد سلیمانی در توسعه امنیت، عدالت و صلح منطقه‌ای و جهانی پیش از ظهر امروز(یکشنبه ۲۰ بهمن ماه) در باغ کتاب تهران برگزار شد.
عامری: سردار سلیمانی افول و ابهت‌پوشالی آمریکا را به جهانیان نشان داد
در این مراسم داود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه غربی‌ها معتقد هستند که منطقه غرب آسیا باید باز مهندسی شود، بیان داشت: از دید آن‌ها باید منطقه غرب آسیا محیطی ناآرام و دچار آنارشی باشد تا منطقه را بر اساس چیزی که خود صلاح می‌دانند، باز مهندسی کنند.
وی با اشاره به اینکه غربی‌ها با ورود داعش و ایجاد جنگ‌های نیابتی می‌خواستند جبهه اسلام و صهیونیسم را تغییر دهند، افزود: با  این وجود جمهوری اسلامی همیشه تلاش می‌کرد در برابر توطئه‌ها ایستادگی کند تا شرایط تحقق ایران نوین اسلامی را شاهد باشیم. در این میان شهید سلیمانی در میان ۲ خواست در منطقه نبرد نقش‌آفرینی می‌کرد. 

عامری «جنگ‌شناختی» را گام نخست برای مقابله و رویایی دانست و ابراز داشت: سردار شهید سلیمانی با این شناخت توانست پیروز شود و راهبردها و طرح‌های مناسب را در مقابل دشمنان طراحی کند. گام دوم حاج قاسم، به نمایش گذاشتن اراده کشورهای اسلامی بود تا جایی که جهان اسلام آرام آرام شرایط مثبتی را فراروی خود دید. اراده‌ای که سوق به سوی مبارزه با رژیم صهیونیستی را پیدا کرد.

سردار سلیمانی از نیروهای متفرق اسلامی جبهه مقاومت ساخت

وی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی به نمادی از مبارزه با استکبار تبدیل شده است، ادامه داد:  این استقبال و تشییع حماسه‌گونه از سردار سلیمانی تصویری ایجاد کرده که برای هیچ انسانی در این ساحت قابل تصور نیست؛ یعنی سلیمانی برای امنیت و عدالت بشر گام بزرگی برداشته است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با بیان اینکه سردار سلیمانی افول و ابهت‌پوشالی آمریکا را به جهانیان نشان داد، اظهار داشت: آمریکا اراده کرد با کمک داعش در سوریه و عراق نقشه اسلام را بر هم بزند و شهید سلیمانی اراده کرد تا اراده دشمن محقق نشود. داعش به تصویری از اسلام تبدیل می‌شد که شهید سلیمانی آن را از بین برد.

وی گفت: شهید سلیمانی از نیروهای متفرق اسلامی جبهه مقاومت ساخت و با جمع کردن سرمایه‌های کوچک، قدرت و سرمایه بزرگی ساخت که امروز می‌تواند مسیر قدرت اسلام را تضمین کند. اراده قوی وی توانست این سرمایه بزرگ را به کار بگیرد. 

امیرعبداللهیان: سردار سلیمانی را به معنای واقعی باید سردار صلح و امنیت نامید

در ادامه حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  سردار سلیمانی را به معنای واقعی باید سردار صلح و امنیت نامید، تصریح کرد: شجاعت، تدبیر و نگاه استراتژیک ایشان به گونه‌ای بود که در مقطعی در بحران سوریه همه چیز برای سقوط دمشق آماده شده بود، حتی مراکز حکومتی در دمشق از طریق کانال زیرزمینی تروریست‌ها ایجاد کرده بودند و ایرانی‌های مقیم آنجا می‌گفتند پرواز بفرستید، دمشق در حال سقوط است!

وی افزود: قرار شد برای ایرانی‌هایی که اصرار به برگشت به ایران داشتند، پرواز اعزام شود و سردار با همان پرواز خود را به دمشق رساند. در آ‌ن شرایط اکثریت در شورای عالی امنیت ملی مخالف پرواز سردار به دمشق بودند، سردار گفت: به دمشق می روم تا بشار اسد این پیام را بگیرد که من می‌روم و در کنار بشار اسد از اتاقش وضعیت را مدیریت می‌کنم و چنین کاری هم کرد. 

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه حاج قاسم خیلی خوب تئوری‌ها و روش‌های مذاکراتی را می‌فهمید، بیان داشت: سردار سلیمانی به دیپلماسی به عنوان ابزار و روشی برای رسیدن به هدفش اعتقاد داشت. با توجه به شرایط منطقه در سال‌های اخیر و پیچیدگی‌های آن، فضا نیازمند آن بود که سردار فقط نظامی نیاندیشد. برای همین سردار تاکتیک دیپلماسی را بر گزید.

وی با بیان اینکه سردار برای مذاکره ۳ ساعته گاهی حدود ۱۰۰ ساعت با ما وقت می‌گذاشت و پایان جلسه گاهی با اذان صبح تلاقی می‌کرد، ادامه داد: سردار به معنای واقعی سیاستمدار بود، آمریکایی‌ها در اسنادی که به دست آوردند، گفتند: برخی رهبران سیاسی عراق وقتی مذاکره می‌کردند، می‌گفتند در نهایت باید نظر سلیمانی را بدانیم.  آمریکایی‌ها می‌گویند: چرا ایران آن قدر باید در عراق نفوذ داشته باشد که سیاستمداران عراقی با نظر سردار مشورت بگیرند و با او مذاکره کنند!

ندامت نزدیکان مرسی از گوش نکردن به استراتژی سردار سلیمانی 

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ویژگی‌های رفتاری، اخلاقی و ویژگی فردی حاج قاسم باعث می‌شد او چون شمع باشد و دیگران دور او جمع شوند. زمانی در اوج تحولات مصر در سال ۲۰۱۲ میلادی مرحوم مرسی از اخوان‌المسلمین رئیس جمهور مصر شده بود به آنجا رفتم. قرار شد حلقه نخست پیرامون آقای مرسی به ایران بیایند که آمدند و تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد.

وی گفت: آنان درخواست داشتند ژنرال سلیمانی را در حد ۵ دقیقه ببینند و گفتند: آقای مرسی از ما خواسته است سردار را ببینیم و گفته سردار از انقلابیون حمایت می‌کند و این برای ما خیلی خوب است که در مصر بگوییم با سردار ملاقات داشته‌ایم. به سردار گفتم و ایشان گفت: اگر جمع‌بندی از توافقات مثبت است، آن‌ها را می‌بینم و چنین کرد. ایشان جلوی در ورودی ایستادند و با تک تک مهمانان احوالپرسی کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به حواشی این دیدار خاطرنشان کرد:‌ سردار سلیمانی در نشست، نکاتی مطرح کرد که بعد از سقوط مرسی یکی از این افراد در ملاقات گفت: اگر به توصیه‌های سردار سلیمانی عمل می‌کردیم، این اتفاق برای ما نمی‌افتاد!

پاک آیین: به زانو در آمدن داعش در اثر مشی و سیاست سردار سلیمانی است

محسن پاک آیین معاون بین الملل دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با بیان اینکه سردار سلیمانی جدای از دیپلمات و سیاستمدار بودن، نظریه‌پرداز هم بود، بیان داشت: وی معتقد بود امنیت کشوری تأمین نمی‌شود، مگر اینکه منطقه امن باشد و کل منطقه امنیت داشته باشد. سردار شهید از این حاکمیت دفاع کرد و امروز حاکمیت ملی سوریه تثبیت شده است،

وی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تجزیه عراق گفت:‌ شهید سلیمانی معتقد بود باید با این آسیب منطقه‌ای مبارزه شود. برای همین سردار دفاع از اراضی سوریه و عراق را هم در عرصه سیاسی و هم دیپلماسی پیاده کرد و سعی کرد همه کشورهای منطقه با هم جمع شوند و محور مقاومت تشکیل دهند که چنین هم شد.

پاک‌آیین با بیان اینکه امنیت پیش قراول توسعه، صلح و اعتلای فرهنگی و رفاهی کشورها است، ابراز داشت: اگر داعش در منطقه به زانو در آمده و از بدنه داعش فقط تفکر تکفیری باقی مانده که آن هم به زودی نابود خواهد شد، در اثر مشی و سیاست سردار سلیمانی بود.

فتحعلی: هنر شهید سلیمانی در کنار هم قرار دادن ۶ ملیت با زبان‌های مختلف/ سلیمانی بزرگ پدیده قرن بود

محمد فتحعلی سفیر سابق ایران در لبنان با تأکید بر اینکه سردار شهید سلیمانی طیفی از رفتارهای درونی و بیرونی را شکل داده بود، خاطرنشان کرد: می‌توان قوه تمیز حق و باطل را در وجود این سردار بزرگ دید. خداوند دریچه‌هایی از دانایی و روشن بینی را برای ایشان باز کرد. می‌توان گفت سلیمانی یک پدیده بود و به قول مقام معظم رهبری، شاگرد برجسته مکتب امام (ره) بود که توانست قله های بلند معرفت و معنویت را درک کند.

وی با بیان اینکه سلیمانی بزرگ پدیده قرن بود، افزود:‌ نقش نخست شهید سلیمانی، تقویت منابع مادی کنشگرهای فعال بود. شهید سلیمانی هیچ جایی پا نگذاشت، مگر اینکه تهدید خارجی وارد آن کشور شده بود، مانند تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان یا تهدید داعش در عراق، سوریه و لبنان.سردار سلیمانی سعی کرد هر کسی در نسخه بومی خود رشد کند.

فتحعلی با بیان اینکه سردار سلیمانی بر اساس منطق قدرت، نخست منابع مادی را تقویت کرد، اظهار داشت: شهید سلیمانی منابع گفتمانی را تقویت کرد. تأثیر منابع گفتمانی در جایی است که موجودی مانند داعش وارد جغرافیایی می‌شود. حرکت شهید سلیمانی برای اتحاد ۶ تابعیت و ۶ ملیت و در کنار هم قرار گرفتن اینها در مقابله با یک تهدید را تنها حرکت نه در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ جهان است و این هنر شهید سلیمانی بود که توانست ۶ ملیت با زبان‌های مختلف را دور هم جمع و آنان را مدیریت کند.