از سال 2015 که محمد بن سلمان بر تصمیم‎گیری‎ها در عربستان سعودی مسلط شده، عربستان را چهار دهه به عقب‎ برده و بلاتکلیف کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدبن سلمان که ولیعهدی را از عموها و پسر عموهایش مصادره کرده و کشورش را در منجلاب جنگی ویرانگر علیه ملت یمن فرو برده است، فکر می‎کند هیچ امیدی برای پادشاهی به عربستان سعودی بعد از مرگ پدرش ندارد مگر آنکه خزانه کشورش را بر روی ترامپ باز کند و مقابل نتانیاهو تسلیم شود و همچنین برای این‎که جوانان کشورش را از توجه به اتفاقات داخل دربار آل سعود منحرف کند، آنها را به دخمه‎های تاریک فساد و فحشا بکشاند.

ولی کارآیی چنین سیاستی برای محمد بن سلمان بسیار کوتاه‎مدت است؛ چرا که طی زمانی نه چندان دور، نه تنها این سیاست برای او فاجعه‎بار خواهد بود بلکه این فجایع، عربستان سعودی را به قتلگاه خواهد برد.

برای پی بردن به فاجعه‎های ناشی از سیاست بن‎سلمان، اخبار و رخدادهای 2 روز گذشته عربستان سعودی را رصد می‎کنیم تا مخاطب بتواند سرنوشت عربستان سعودی در سایه حکومت‎داری بن سلمان را پیش‎بینی کند:

در شبکه‎های اجتماعی ویدیوی ترانه رپ "بنت مکة"( دختر مکه) منتشر شده است که در آن، به زیبایی‎های دختران مکه و صفات‎شان اشاره شده. کلیپ این ترانه داخل کافه‎ای در مکه مکرمه ساخته شده است و در آن دختران و پسران اقدام به پایکوبی و رقص می‎کنند.

این ترانه در شبکه‎های اجتماعی، از جمله در کانال "امارة منطقة مکرمة" بسیار بحث برانگیز شده و اعتراض‎هایی را به همراه داشته است. شبکه اجتماعی مذکور تحت نظارت شاهزاده "خالد الفیصل" است و همین امر، عمق اختلاف میان او و پسرعمویش، محمد بن سلمان را برملا می‎سازد. هزاران فعال مجازی در انتقاد از این ترانه، تأکید کرده‎اند که این ترانه در خور تگزاس آمریکا است نه مکه. آنها با بیان اینکه این ترانه به صورت برنامه‎ریزی شده و هدفمند درصدد ضربه زدن به جایگاه مکه است، خواستار متوقف کردن پخش آن شده‎اند.

شاهزاده الفیصل همچنین از عوامل تولید ترانه "بنت مکه" خواسته است پخش آن را متوقف کنند. در همین حال، برخی‎ها به این دلیل به ترانه انتقاد کرده‎اند که این ترانه نژادپرستی را ترویج می‎کند؛ چرا که بازیگران در این ترانه آفریقا تبارانی سیاه‎پوست هستند نه اهالی مکه.

از سوی دیگر، موسسه "گالوپ" از معتبرترین موسسات نظرسنجی جهان که مقر آن در زوریخ است، در سال 2014 طی پژوهشی فاش کرد که سطح بی‎دینی و کفر در جامعه عربستان سعودی به 5 تا 9 درصد افزایش یافته که این رقم بالاترین آمار در مقایسه با دیگر کشورهای عربی است.

گروهی از فعالان سعودی با ایجاد حساب کاربری در "فیسبوک"، با عنوان" گروه بی‎دینان سعودی" راه‎اندازی کرده که این امر پرده از ظهور پدیده بی‎دینی در این کشور برمی‎دارد.

همچنین در تلاش برای آماده کردن افکار عمومی عربستان سعودی برای عادی‎سازی با رژیم اسرائیل، 13 فوریه 2020 سمینار "فرهنگی"!! در استان "بلجرشی" عربستان برگزار شد و طی آن، "احمد قشاش" زبان‎شناس درباره کتاب تورات سخنرانی کرد و گفت که این کتاب در کوه‎های "السرات" نازل شده و پیامبر "اسحاق بن ابراهیم" نیز تهامی الاصل بود.

قشاش در ادامه گفت: "بنی( اسرائیل) یک قبیله اصیل عربی بود که در جنوب جزیره عربی سکونت داشتند و آثار و شواهدی از خود بر جای گذاشته‎اند که همچنان موجود و در انظار هستند."

همین سخنرانی باعث شد که بسیاری از صهیونیست‎ها از بن سلمان درخواست کنند که به آنها اجازه زیارت قبور اجدادشان و موطن‎شان در جزیره عربی را بدهد.

از سوی دیگر، دیدار بن سلمان و نتانیاهو با حضور "عبدالفتاح السیسی" رئیس‎جمهوری مصر و روسای جمهوری برخی کشورها در قاهره تقریبا قطعی شده است.

اطلاعات درز یافته به بیرون حاکی‎ست که مقدمات برگزاری این نشست در قاهره با جدیت در حال انجام است و انتظار می‎رود ماه مارس آینده مرحله مهمی در تاریخ روابط کشورهای عربی- از جمله عربستان سعودی که تمامی ممنوعیت‎ها در این روند را برداشته است- با رژیم اشغالگر باشد.

در همین راستا، برای اولین بار "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان سعودی جمعه گذشته پذیرای هیئتی متعدد الادیان در کاخ خود در روز جمعه بود که شامل "دیوید روزین" خاخام یهودی می‌شد که "در سطح تلاش‌های مطلوب برای ایجاد پل‌های سازش بین ادیان مختلف انجام گرفت".

در سطح داخلی نیز می‎توان به حادثه تیراندازی در شهر مدینه منوره به سمت گشتی‎های پلیس اشاره کرد که این حادثه بیانگر حجم فشار سیاسی و اقتصادی و نیز نارضایتی در جامعه عربستان سعودی است.

این خبرها، حوادث و موارد دیگر در عربستان سعودی فقط طی 48 ساعت گذشته به وقوع پیوست که طبعا ما در اینجا به اخبار تجاوز علیه یمن و بارش موشک‎های بالستیک یمنی‎ها و پهپادهای به تاسیسات آرامکو در "ینبع" واقع در غرب عربستان سعودی و کشته شدن نیروهای ارتش سعودی و مزدورانش در مرزهای جنوبی و همچنین سیلی‎هایی که ریاض از نزدیکترین همپیمانانش، مانند آمریکا و آلمان، خورده است، اشاره نکرده‎ایم.