اظهارات فراستی درباره حواشی دستمزدش در «هفت»

مسعود فراستی در فرمول یک همه چیز را نقد کرد، از هفت تا رئیس جمهور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مسعود فراستی درباره حواشی دستمزدش در برنامه «هفت» اظهار کرد: دستمزدم در «هفت» در مقابل پول‌هایی که مجریان دسته ۲ و ۳ تلویزیون می‌گیرند، ناچیز است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی «فرمول یک»، مسعود فراستی_منتقد سینما که شب گذشته میهمان برنامه فرمول یک بود، درباره حواشی دستمزدش در برنامه هفت اظهار کرد: دستمزدی که می‌گیرم، پول معقولی است که با تهیه کننده توافق کرده‌ایم. از قبل کمی بیشتر اما به شدت در مقابل پول‌هایی که مجری دسته ۲ و ۳ تلویزیون می‌گیرند، ناچیز است.
فراستی در پاسخ پرسش علی ضیاء - مجری برنامه - که مطرح کرد،  می‌خواهد سوالات تندی از او بپرسد به شرط اینکه از صندلی بلند نشود و نرود، گفت: ممکن است بلند بشوم و بروم اما ناراحت نمی‌شوم، آن دفعه هم ناراحت نشدم!
وی درباره وضعیت کرونا و قرنطینه شدن مردم اظهار کرد: قرنطینه از دو موضع می تواند باشد؛ یکی اینکه به ما تحمیل شود، که بر همه دنیا تحمیل شده است. این را باید برعکس کرد و به معنای فرصتی برای رسیدن به خود تلقی اش کرد؛ چه خوب که می توانم کتاب های خوب بخوانم و فیلمهای خوبی که در دیدنشان تاخیر داشتم ببینم.

این منتقد افزود: این مسئله قرنطینه از مسئله شخصی باید به مسئله ملی تبدیل شود و این کمک به همه مردممان است. من فکر می کنم در این مسئله دولت کم کاری کرده و شُل رفتار کرده است. گفته نگفته حرفش را پس گرفته است و رودربایسی کرده است. نمی دانم چرا؟ اما چیزی که می بینم رفتار قاطعانه نیست. ولی باید قاطعانه گفت در خانه هایتان بمانید و سفر نروید. با این قضیه نباید مماشات کرد. بدون اینکه روحیه ها را تضعیف کنید. با روحیه بالا بمانید و این وظیفه ملی ما است. قرنطینه چیز بدی نیست و ایتالیا که بعد از ما درگیر این قضیه شد به درستی می گوید از خانه بیرون نیایید، مگر برای تهیه مایحتاج. ما چرا تاخیر داریم!؟

فراستی تاکید کرد: مسئول این قضیه که شخص اول دولت است، باید اعلام کند از خانه بیرون نروید. وقتی از خانه بیرون برویم که در بسیج ملی برای کمک به همه باشیم، وگرنه در خانه ماندن کمترین کاری است که می توانیم بکنیم. این به تحریم ربطی ندارد و یک فرهنگ است.

این منتقد با بیان اینکه عادی اعلام کردن وضعیت شنبه اقدام خیلی بدی بود، تصریح کرد: لطفا سفر نرویم.

وی در واکنش به نظرات مردم درباره پستی که مبنی بر خوب نبودن اسکورسیزی منتشر کرده بود و یکی گفته بود خودت فیلم بساز ببینیم چه می سازی، گفت: هیچوقت فیلم نمی سازم. مثل این می ماند که به یک مربی دسته یک تیم اروپایی بگویی گل بزن. او مربی است!

 

فراستی در پاسخ به اینکه آیا جایگاه نقد، مربی گری است، اظهار کرد: جایگاه نقد بیش از اینها است. بخشی از جامعه فعالیت های فرهنگی آن است و جامعه ما در بخش نقد به شدت ضعیف است.

این منتقد در پاسخ به اینکه فکر می کند با نقدهایی که می کند مردم درباره او چه فکری می کنند، گفت: من آدم خودشیفته ای نیستم و به شدت نقدپذیرم. اما به شدت هم روی نظراتم سرسخت هستم. نظراتم را مفت به دست نیاورده ام و خلاف جهت شنا کردنم برای مطرح شدن نبوده و متاسفانه بیش از آنکه بخواهم مطرح شده ام. من فکر می کنم راننده تاکسی فیلم بدی است. در همه دنیا هم محبوب شده است اما بعد از عید «هفت» راه بیفتد، نقد راننده تاکسی را می گذاریم.

وی در پاسخ به اینکه چرا تهیه کننده و مجریان مختلفی در هفت حضور داشته اند اما او همچنان به عنوان منتقد حضور دارد، گفت: من برای میز نقد هستم. با بهروز (افخمی) و فریدون (جیرانی) کار کردم اما برنامه گبرلو را ول کردم و رفتم.

فراستی با اشاره به معرفی کتابش در اینستاگرام گفت: سعی کردم تربیت کتابخوان داشته باشم و کتاب تخصصی معرفی نکرده ام. این کتاب‌ها اذیت کننده نیستند و من در این ایام سعی می کنم فیلم و کتاب‌های سرخوش معرفی کنم. دیشب فهرست ۷۰، ۸۰ فیلم انیمیشن و کمدی خوب را معرفی کردم. آخرین انیمیشنی که دوست داشتم «رالف خرابکار» بود. خیلی خوب است. من  همچنان پلنگ صورتی و تام و جری و پت و مت را به شدت دوست دارم و از آنها خسته نمی شوم.

وی همچنین با تمجید انیمیشن «شگفت انگیزان» و «غارنشینان» درباره دلیل خوب بودن نقد گفت: نقد موتور حرکت یک جامعه است و با نقد ما نسبتمان را با جامعه مان تعیین می کنیم. ما وظیفه جلو بردن جامعه را داریم. هرجایی از ما چه جمعی چه فردی نقد نشود فاسد می شود. نقد ممکن است تخریب گر و تند باشد اما مانع فساد و برای سازندگی است. مثل این می ماند که وقتی باغچه ای را پرورش می دهید اولین کار حرص آن است. نقد بدون تخریب نمی شود. تخریب چیزهایی که مانع جلو رفتن می شوند. نقد از سر دوست داشتن است.

این منتقد درباره شایعه رپرتاژ آگهی رفتن اش برای فیلم «روز صفر» گفت: گفتند ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون گرفته ام. من همانطور که با نقد منفی، از جایی پول نمی گیرم، با نقد خوب هم نمی گیرم. من اولین کسی هستم که گفتم «دیده بان» خوب است و ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز است. درباره مجیدی و میرکریمی هم اولین نفر بوده ام. شاخک هایم تیز است و همانطور که تندی دارم، در زدن اثر بد از اثر خوب هم دفاع می کنم.

فراستی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است نظرش درباره فیلمی عوض شود، بیان کرد: حتما. خیلی کم اما پیش می آید. فیلمی که در جشنواره دیدم و گفتم بد نیست ۴ ماه بعد که اکران شد دیدم خوب نیست.

وی درباره تعلیق جشنواره کن گفت: به نظر من، هر رویدادی باید تعلیق شود. جشنواره جهانی فجر را هم از اردیبهشت به خرداد انداخته اند و این اقدام درستی است. مجموعه افرادی که در یک مکان بسته هستند به شدت خطر را بالا می برند.

فراستی در پایان گفت: امیدوارم از پس این قضیه خوب بربیاییم و خودمان پیش خودمان شرمنده نشویم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

ویژه برنامه تحویل سال «فرمول یک» با تهیه کنندگی و اجرای سیدعلی ضیاء از شنبه آغاز شده و هر شب از ساعت ۲۲:۱۵ تا حوالی ۲ بامداد روی آنتن شبکه یک می رود.