معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت که آمریکا کشورهایی را که به ایران در زمینه مقابله با ویروس کرونا کمک می کنند را تهدید می کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره انتقال دانشجویان ایرانی در چین به ایران گفت: این افراد در قرنطینه تحت کنترل و امن وارد کشور شوند. مراودات ما در وزارت خارجه بعد از کرونا ضمن اینکه تحت کنترل بود با چین به علت اهمیتی که چین برای ما داشت با دانشجویان آغاز شد و بعد از اینکه کشور در تاریخ 28 بهمن ماه درگیر بیماری کرونا شد؛ وزارت امور خارجه بیشتر وارد وارد ماجرا شد تا اینکه ستاد عالی تشکیل و ماموریت‌هایی توسط ریاست جمهوری به وزارت خارجه واگذار شد و جناب وزیر هم مسولیت را به بخش اقتصادی دادند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور و وزارت خارجه حرکت گسترده‌ای در سطح بین المللی آغاز کردند که از جمله آن‌ها انجام مکاتبات با نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی و تشریح معضلات این بیماری با وجود تحریم‌ها در کشور بود. آقای ظریف در مکاتبات خود خواستند حداقل تا زمانی که مشکل کرونا وجود دارد تحریم‌ها متوقف شوند.

انصاری در ادامه برنامه گفت: کرونا بار اقتصادی مهمی بر دوش کشور گذاشته که همزمانی آن با تحریم‌ها مسائل را پیچیده‌تر کرده است که در این مقطع  اروپایی ها به عنوان طرف برجامی بهتر است یک چهره انسانی از خود نشان دهند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: خوشبختانه مرزهایی که محور تجارت ما هستند، باز هستند. برخی از کشورهای همسایه ما در مورد وضعیت کرونا وضعیت مشخصی ندارند. مرزهای ترکیه باز بوده و مرزهای ما با عراق و کشورهای شرقی برخی باز و برخی نیز تحت کنترل هستند. تلاش ما این است که از طریق پروتکل‌های دوجانبه وضعیت مرزها را به باثبات تبدیل کنیم.

وی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص آمادگی برای کمک به ایران در زمینه مقابله با ویروس کرونا گفت: ایران نیازی به کمک‌های مشمئزکننده آمریکایی ها ندارد. اگر آنها راست می گویند تحریم ها را در این شرایط شیوع کرونایی متوقف کنند.

معاون ظریف ادامه داد: آمریکایی‌ها در جای جای کارهای ما اخلال ایجاد کرده اند و نمی‌گذارند ما کار خود را به پیش ببریم. امروز نام آمریکا در تاریخ خواهد رفت که به عنوان شقی‌ترین کشور تحریم‌هایی را علیه ملت ما ایجاد کرده اند و نمی‌گذارند ما بر بیماری کرونا پیروز شویم.

انصاری ادامه داد:  کشوری که می‌خواهد به ما کمک کند، آمریکایی‌ها به صورت خصوصی به آنها مراجعه کرده و آنها را تهدید می‌کنند، در حالی که کمک کردن به ما و کار کردن با ما طبق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مجاز است.

معاون ظریف ادامه داد: از طرف دیگر آمریکایی ها برای ظاهرسازی و تاثیر بر افکار عمومی می گویند که کمک کنیم و دکتر بفرستیم. اگر آمریکایی ها واقعا می خواهند برای اولین بار کار انسانی کنند، بهترین کار این است که تحریم ها را در زمانی که ما درگیر کرونا هستیم متوقف کنند.

وی افزود: به اذعان نمایندگان جامعه جهانی بهداشت ایران با وجود تمام تحریم ها بهترین کارکرد را در مقابل بیماری کرونا داشته است.