تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: هر اقدامی که باعث توسعه بیماری کرونا شود گناه و هر اقدامی که باعث کم کردن توسعه این بیماری شود، لازم و وظیفه شرعی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در خصوص بسته شدن درب‌های بقاع متبرکه و شبهاتی که اخیراً در رابطه با اماکن متبرکه مطرح شده است در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قبل از هر سخن امیدوارم با دعای حضرت موسی بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) و فرزندش حضرت بقیه الله الاعظم(عج) هرچه زودتر این بیماری خطرناک از جامعه ما رخت بربندد و جای خودش را به سلامتی و عافیت به همه بیماران دهد و بهترین پاداش‌ها را نصیب خدمتگزاران این عزیزان کند.
وی با اشاره به دعای توسل مرحوم محدث قمی ادامه داد: در قسمتی از دعای توسل که می‌گوید حاجات خودش را از خدا بخواهد، در مورد حضرت موسی بن جعفر(ع) این گونه است«اَللّـهُمَّ اِنّی اَسْاَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر عَلَیْهِ السَّلامُ اِلاّ عافَیْتَنی بِهِ فِی جَمیعِ جَوارِحی ما ظَهَرَ مِنْها وَمابَطَنَ یا جَوادُ یا کَرِیمُ» یعنی حاجت اختصاصی از حضرت موسی بن جعفر(ع)، طلب عافیت ظاهر و باطن است که ان شاء الله ملت ما و همه دوستان و علاقه‌مندان اهل بیت(ع) در سراسر جهان به حق این بزرگوار از عافیت ظاهری و باطنی برخوردار شوند به ویژه این بیمارانی که الان در بیمارستان‌ها منتظر دعای مردم عزیزمان هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه ضمن تبریک مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) همچنین اعیاد شعبانیه و عید نوروز تصریح کرد: یک عید اعتباری داریم و یک عید واقعی که عید اعتباری با اعتبارهای مختلف تفاوت می‌کند مثلا سنت ایرانی‌ها بوده که روز اول فروردین یعنی روز آغاز طبیعت که لباس نو می‌پوشد، شکوفه‌ها باز می‌شوند و درختان سرسبز می‌شوند این را جشن می‌گرفتند که این یک مناسبت زیبایی بوده ولی خوب این یک مسئله اعتباری است.

آیت الله محمدی ری شهری با بیان اینکه اعیادی مثل فطر و قربان عیدهای معنوی هستند و نوروز عید مادی است، اضافه کرد: در کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق روایتی نقل شده است؛ زمانی که حضرت امیرالمونین(ع) به خلافت رسید در روز عید نوروز شخصی ایرانی یک هدیه‌ای نزد حضرت آورده بود، حضرت پرسید این چیست؟ عرض کرد امروز روز عید نوروز است و حضرت فرمود: کاری کنید هر روزتان نوروز باشد و در کلام دیگری می‌فرمایند: هر روزی که انسان در آن گناه نکند آن روز نویی بوده یعنی انسان یک قدم جلوتر رفته است.

وی درخصوص بسته شدن درب‌های بقاع متبرکه بیان کرد: واقعاً در اطلاعیه هم آمد که ما از حادثه پیش آمده متأسف بوده ولیکن آن زمان که باز بود بر اساس انجام وظیفه بود امروز هم که حرم‌ها بسته است بر اساس انجام وظیفه است، یعنی خود این بزرگواران از ما می‌خواهند به گونه ای عمل کنیم که مردم مبتلا نشوند، لذا هر اقدامی که باعث توسعه این بیماری شود گناه و هر اقدامی که باعث کم کردن توسعه این بیماری شود، لازم و وظیفه شرعی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه خود حضرات به ما یاد دادند که وقتی نوافل با فرائض تعارض پیدا می کنند فرائض و واجبات مقدم هستند، افزود: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند«وقتی می‌بینید در شهری بیماری واگیردار است حق ورود به آن شهر را ندارید و اگر در شهری هستید که در آن شهر بیماری واگیردار است از آنجا خارج نشوید» اگر واقعاً همه دنیا به این عمل می‌کردند همچنین در ایران آن نقطه اول که این بیماری آمد مردم نه می‌رفتند و نه می‌آمدند و دنیا به این دستور بهداشتی مهم عمل می‌کرد این ویروس شیوع پیدا نمی‌کرد.

آیت الله محمدی ری شهری با تأکید بر اینکه شهروندان نباید مسافرت کنند، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) ۱۴۰۰ سال قبل یک دستور بهداشتی دادند که درمان بیماری واگیردار به شهرهای دیگر سفر نکردن است، شما اگر خوب هستید ولی شاید ناقل باشید، بنابراین این دستورالعمل برای همه است یعنی هرکس وظیفه شرعی، انسانی و اخلاقی دارد که مانع توسعه بیماری شود و اگر نکند به وظیفه خود عمل نکرده و این نکته‌ای مهم است که همه باید بدانند و ما هم به وظیفه خود عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه همه آستان‌ها به وظیفه خود عمل کردند، اذعان کرد: همه آحاد مردم وظیفه دارند به ستاد مقابله با کرونا کمک کنند زیرا هر روز فشار بر آن‌ها بیشتر می‌شود و دیدیم که مقام معظم رهبری نیز در پیامی تشکر کردند چون آن‌ها در صف اول مقابله هستند و دیگران باید پشت سر این‌ها باشند و اگر کمک هم نمی‌کنند لااقل ضربه نزنند و کار و فشار را بیشتر نکنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام دین واسعی است و خوارج به خود سخت گرفتند که نتیجه آن امروز داعشی‌ها می‌شود، یادآور شد: انسان در همه مسائل باید دنبال حجت باشد که حجت خدا در زمان معصوم ولی خدا بوده و در زمان غیبت ولی فقیه است و در مسائل سیاسی دنبال رهبری باید بود و در مسائل فردی هم افراط و تفریط نکرد؛ بعضی‌ها آن‌قدر مواظب هستند که از هر چیزی که آلوده هم نیست اجتناب می‌کنند و وسواس دارند و یه عده هم می‌آیند ضریح را لیس می‌زنند شاید این میکروب داشته و یک فرد کرونایی به آن دست زده باشد. انسان باید ببیند در مسائل فردی اجتماعی سیاسی حد وسط چیست و طبق آن عمل و رفتار کند.

آیت الله محمدی ری شهری با بیان اینکه عده‌ای فرصت طلب در شرایط فعلی قداست، عظمت و معنویت و تأثیرگذاری اماکن مقدس را به طور کلی نفی می‌کنند، تصریح کرد: در این شرایطی که قرار گرفتیم و مخصوصاً درب‌های حرم‌های مقدس بخاطر وظیفه شرعی بسته شده بعضی از جهال واقعاً جاهل فرصت را غنیمت شمردند و برای تغذیه رادیوهای بیگانه و خصوصاً سعودی‌های وهابی حرف‌هایی زدند که باطن خودشون را روشن کردند؛ یکی از آن حرفا این بود که«این اماکن و مزارها ساخته شد تا بیماران را شفا‌ بدهد، بی‌اولادها را اولاددار کند، و حالا دیدید که در مقابل کرونا نتوانستند کاری کنند، شفا دست خداست» این آدم جاهل و بی‌سواد نمی‌داند که نه تنها شفا بلکه همه چیز دست خدا است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی بیمار می‌شوید دارو شفا می‌دهد یا خداوند؟ آیا تو بیمار می‌شوی و بیمارستان می‌روی؟دارو می خوری؟ چه کسی شفا را در دارو قرار داده؟ طبق روایات طبیب و دارو وسیله است، دارو را می‌تواند نتیجه بدهد یا ندهد، یا حتی نتیجه عکس بدهد. همه چیز دست خداست ولیکن جهان و عالم سبب و مسبب است، همه چیز سبب داشته و شفا سبب دارد که یکی از اسباب دارو است.