سخنگوی قوه قضائیه گفت: تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعلام کرده است یک سیاست کاملا ظالمانه، ضد حقوق بشر، ضد حقوق مردم و برخلاف تمامی قواعد بین المللی است. این که یک جامعه را آن هم مردمی با فرهنگ بویژه در حوزه مسائل اقتصادی و دارویی زیر فشار تحریم قرار بدهند این نوعی تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی است که آمریکا علیه ایران رقم زده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران: بن سلمان پایش را از گلیمش درازتر کرده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم پیرامون برخورد با محتکاران اقلام بهداشتی، شایعه پراکنی در جامعه، تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران و وضعیت کنونی زندانیان توضیحاتی ارائه داد.
برخورد قاطع دستگاه قضا با محتکرین و شایعه سازان در شرایط شیوع کرونا در کشور/ مخاطب تحریم های آمریکا مردم ایران هستند/ صدای مظلومیت مردم ایران را به گوش جهان خواهیم رساند؛ یقه آمریکایی ها را رها نمی کنیم/ بن سلمان پایش را از گلیمش درازتر کرده است

در ذیل مشروح این گفتگو امده است؛

برخورد با محتکرین نیازهای کلیدی مردم در شرایط شیوع کرونا در کشور

العالم: با شیوع کرونا متاسفانه عده ای اقدام به احتکار کالاهای پزشکی کردند، دستگاه قضا برای مقابله با این افراد چه اقداماتی انجام داده است؟/ قوه قضاییه چگونه با اشخاصی که حق عامه در زمینه مبارزه با کرونا را در معرض خطر قرار می دهند، برخورد می کند؟

اسماعیلی: امروز به لحاظ ابتلای جامعه جهانی به این ویروس و منجمله جمهوری اسلامی ایران، ما شاهد صحنه هایی هستیم که برخی از آنها، ناپسند و خلاف ضوابط و مقرارت قانونی است و قوانین و مقررات جهموری اسلامی ایران برخی از این امور را جرم شناخته و برای مرتکبین این اقدامات ناشایست مجازات در نظر گرفته است، از جمله این اقدامات احتکار مایحتاج عمومی مردم و عدم عرضه آنچه که امروز جامعه به آن نیاز دارد، به عنوان اولین قدم جهت رسیدگی سریع و قاطع با این پدیده نامطلوب، در واحدهای قضایی شعب ویژه ای را تشکیل دادیم و اعلام کردیم مجازات این قبیل از جرم ها بایستی مجازات بازدارنده باشد ونتیجه دادرسیها باید اعلام عموی شود.به ضابطین دستگاه قضایی اعلام کردیم بایستی انبارها، مخفیگاهها و هرگونه محلی که احتمال انباشت مایحتاج امروز مردم هست را شناسایی بکنند و از مردم هم خواستیم در این خصوص اگر اطلاعی داشتند گزارش دهند لذا بهترین منابع، منابع مردمی هستند و در این تامل و هماهنگی همه جانبه موفق شدیم مصادیق قابل توجهی ازاین اعمال خلاف قانون را شناسایی بکنیم و هم مفسدسن و مرتکبین این اعمال رو شناسایی کنیم که حدود 60 نفر از این قبیل از افراد فقط در تهران شناسایی و روانه زندان شدند و پروندهای آنها در دادسرا رسیدگی شده وهم اکنون نوبت برگزاری دادگاه آنهاست، برخی جلسات دادگاه هم برگزارشده و در سایر استانها و شهرستانهای دیگر هم به همین شکل است.

ضمن اینکه مردم ما در این موضوع شیوع کرونا صحنه های بسیار زیبایی را آفریدند، از جمله خدمات جامعه پزشکی، خدمات نیروهای مسلح ، خدمات گروههای جهادی از حوزه های علمیه و غیره گرفته که به کمک مردم آمدند ، معدود مواردی از این اعمال مجرمانه را هم شاهد بودیم که بصورت کاملا مجدانه قوه قضاییه ورود پیدا کرده و عوامل ارتکاب این اعمال رو تحت تعقب قرار داده است.

مقابله و برخورد قاطع با شایعه سازان در فضای سلامت کشور

العالم: اکنون ما شاهد شایعه پراکنی های بسیاری درباره شیوع کرونا در کشور هستیم، واکنش دستگاه قضا به این موضوعات چیست؟

اسماعیلی: موضوع حقوق عامه از موضوعات مهم و محوری نظام قضایی جمهوری اسلامیست، در قانون اساسی جمهوری اسلامی حقوق عامه در بخش‌های مختلف من جمله در ارتباط با محیط زیست، منابع طبیعی، خانواده و سلامت شهروندان مورد توجه قرار گرفته است و برای این موضوع در نظام قضایی ما علاوه بر آنکه همه دادستان‌ها را بعنوان مدعی العموم مامور پیگیری حقوق عامه می دانیم در دادستانی کل کشور معاونتی بعنوان معاونت دفاع و حمایت ازحقوق عامه ایجاد شده که این قبیل امور را رصد و پیگیری می کند، سلامتی مردم همیشه مهم بوده است ولی این ایام به دلیل شیوع کرونا بر اهمیت آن افزده شده ما در باب دفاع از حقوق عامه یک همکاری وتامل بسیار مثبتی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برقرار کردیم و یکی از اعضای عضو ستاد مقابله و مدیریت کرونا در سراسر کشور و ستاد ملی هستیم. دادستان‌ها و قضات ما در سراسر کشور مامور شدند که در مصوبات این ستاد و اجرایی و عملیاتی شدن این مصوبات یاری کنند و آن دسته از افرادی که چه با احتکار چه با ارائه اخبار و اطلات غلط با شایعه پراکنی با فضا سازی سلامت و امنیت شهر وندان را به مخاطره می اندازند قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بصورت ویژه و با تشکیل دادگاهای اختصاصی این موضوعات را پیگیری می کند.

بیشترین راه علاج هوشیاری مردم ماست ما الحمدالله مردم هوشمندی داریم مردم آگاهی داریم مردم ما سره رو از ناسره و صحیح را از نا صحیح و اخبار واقعی را ازاخبار کذب به خوبی تشخیص میدهند

مردم ما گول تبلیغات مسموم را نمی خورند

العالم : واکنش قوه قضاییه نسبت به آمارسازی و تشویش اذهان عمومی توسط رسانه های غربی و عربی چیست؟

 

اسماعیلی: مردم اخبار واقعی را از اخبار کذب به خوبی تشخیص می دهند، مردم ما مردمی هستند که گول تبلیغات مسموم امپراطوری بزرگ رسانه ای دروغ پرداز را که توسط برخی از کشورهای منطقه به نمایندگی از نظام سلطه شایعه پراکنی می کنند را نمی خورند. آنها چه در رسانه های رسمی خودشان و چه به صورت ناشناخته در فضای مجازی خیلی تلاش و فضاسازی می کنند و از این فضای مدیریت نشده مجازی در کشور بهره برداری می کنند، ابتدایی ترین کار ما اعتماد به مردم است و اعتماد مردم ما به مدیران و خدمتگزارانی که در این جامعه برای آنها خدمات رسانی می کنند و در کنارش برملا کردن این دروغ پردازی و رسوایی هایی که اینها به بار می آورند. این ها خیلی رسوا حرف می زنند خیلی مطالب ناشیانه ای را در جامعه القا می کنند که افراد به راحتی می توانند تشخیص بدهند ما هم در جهت رسوایی آنها و هم در جهت مقابله آنها اقداماتی را انجام داده ایم ولی آنها تلاش خودشان را می کنند. "عرض خود می بری و زحمت ما می داری" آبروی آنها می رود اما این بی آبرویی آنها زحماتی را هم برای ما به وجود می آورد، که بخش های مختلف اطلاع رسانی و رسانه ملی ما در این حوزه فعال هستند که مهمترین این فعالیت ها "آگاهی" است. همکاری هایی که برخی از عناصر داخلی با این رسانه های دشمن و رسانه هایی که خلاف مصالح کشور ما و خلاف امنیت مردم ما شایعه پراکنی می کنند ، شناسایی شده و تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات می شوند خیلی ها هم خودشان متوجه می شوند که چه اشتباهاتی را مرتکب شده اند و اظهار ندامت و پشیمانی می کنند.

تحریم های آمریکا علیه ایران نوعی جنگ اقتصادی است

العالم: توجه به شیوع کرونا در جهان و ادامه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران چگونه به این جنگ در محافل بین المللی پاسخ می دهد؟

اسماعیلی: تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعلام کرده است یک سیاست کاملا ظالمانه، ضد حقوق بشر، ضد حقوق مردم و برخلاف تمامی قواعد بین المللی است. این که یک جامعه را آن هم مردمی با فرهنگ بویژه در حوزه مسائل اقتصادی و دارویی زیر فشار تحریم قرار بدهند این نوعی تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی است که آمریکا علیه ایران رقم زده است. البته این هم جنگی است که آغازش امروز نیست. با پیروزی انقلاب، ما در این میدان وارد نبرد با آمریکا شده ایم و آمریکا تحریم های متعددی را علیه ما اعلام کرده است. قدیمی تر ها و نسل های دهه اول انقلاب یاد شان هست که در برابر تحریم آمریکا امام راحل فرمودند: "ما را از تحریم نترسانید ما ملت رمضانیم" این حرف امامی است که بیش از سی سال قبل رحلت کردند. در دوران امام، ما این تحریم ها را داشتیم منتهی تحریم ها تشدید شده است.

مخاطب تحریم های آمریکا مردم ایران هستند/ تحریم اقتصادی علیه نیروهای مسلح ما نیست

تحریم ها الگوهای جدیدی را پیاده سازی کرده اند و مخاطب این تحریم ها هم در اصل در حوزه اقتصادی و دارویی مردم هستند. تحریم اقتصادی علیه نیروهای مسلح ما نیست، نیروهای مسلح ما امروز جزء مقتدرترین نیروهای مسلح منطقه و بلکه در زمره کشورهای دارای توانمندی های دفاعی بسیار خوبی است. این تحریم ها علیه نیروهای مسلح و بخش های مرتبط در این حوزه نیست، بلکه علیه مردم اعمال شده است یک اقدام کاملا ضد بشری است. بدتر از این تحریم دو اقدام دیگر آمریکاست، یکی همراه کردن ظالمانه برخی از کشورهای اروپایی با خودش و تبلیغات رسانه ای سنگین و داعیه حقوق بشر که جنایت علیه بشریت شکل می دهند و ادعای حقوق بشری هم مطرح می شود.

ما در داخل کشورمان از این فرصت استفاده می کنیم همانگونه که در حوزه علم ، تکنولوژی و دفاعی توانستیم خودکفا شویم، مطمئن باشند ما در این حوزه هم از این گردنه عبور خواهیم کرد، اما یقه آمریکا را رها نخواهیم کرد. در جنایات مختلفی هم یقه او را رها نخواهیم کرد. چه در جنایاتی که در تحریم های ظالمانه اقتصادی و دارویی علیه مردم ما اعمال کرده اند و چه در جنایت جنگی که سردار سلیمانی را به عنوان یک قهرمان مبارزه با تروریسم به شهادت رساند، چه در جنایت های دیگری که در تحمیل جنگ نظامی علیه ما در از بین بردن خیلی از زیرساخت های ما در دوران دفاع مقدس انجام داده اند ، بدانند ما یقه آمریکایی ها و سردمداران آنها را چه در مجامع بین المللی و مهمتر از آن در نزد افکار عمومی رها نخواهیم کرد.

مطمئن باشند که صدای مظلومیت مردم ایران را به گوش جهان خواهیم رساند. طبل رسوایی نظام سلطه را بر زمین خواهیم زد و رسوا خواهد شد. هم در مجامع بین المللی با همکاری وزارت امور خارجه معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر قوه قضائیه این موضوعات را فریاد زده ایم و فریاد خواهیم زد و هم در مجامع داخلی خودمان که به موجب صلاحیت هایی که قانونگذار به ما داده است این موضوع را تعقیب می کنیم و انشاءالله رها نخواهیم کرد.

برخورد قاطع دستگاه قضا با محتکرین و شایعه سازان در شرایط شیوع کرونا در کشور/ مخاطب تحریم های آمریکا مردم ایران هستند/ صدای مظلومیت مردم ایران را به گوش جهان خواهیم رساند؛ یقه آمریکایی ها را رها نمی کنیم/ بن سلمان پایش را از گلیمش درازتر کرده است

بن سلمان پایش را از گلیمش درازتر کرده است/ حقوق بشر در عربستان تعریفی ندارد

العالم : واکنش قوه قضاییه به اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که مدعی شده بود وضع حقوق بشر در ایران نگران کننده است چیست؟ ؟

اسماعیلی: من معتقدم که ایشان پای خودش را از گلیمش درازتر کرده است در قد و قواره و اندازه ای نیست که بخواهد نسبت به یک ملت و یک حکومت و یک فرهنگ غنی برگرفته از اسلام و فرهنگ ایرانی اظهار نظر بکند و ما به هیچ عنوان اجازه مداخله به این قبیل عناصر در موضوعات داخلی خودمان نمی دهیم. اما به ایشان می گوییم که که یک نگاهی به اطراف خودش بکند، ببیند آیا در کشور خودش خبری از حقوق بشر هست مردمی که یک انتخابات نداشته اند، مردمی که همه عنان آن کشور در اختیار یک خانواده که نه ، برخی از اعضای یک خانواده است . اشاره ای بکند که برخی از خود خاندان عبدالعزیز الآن کجا هستند؟ آیا در مورد آنها حقوق بشر رعایت می شود؟ اصلا برخی از آنها ناپدید هستند کسی از آنها خبری ندارد. مردم ما یادشان نرفته است جنایتی که ایشان درباره خاشقچی انجام داد و در جنایتی که در به شهادت رساندن جمع زیادی از زائران بیت الله الحرام در حج انجام داد. اینها بهتر است همان کوته بینی خودشان و همان دایره خودشان را ببینند که چه می گذرد و شنوندگان کلام ایشان را هم به ملاحظه اطراف خود این شخص و اطرافیانش ارجاع می دهیم.

العالم: درخصوص خطر اپیدمی کرونا در زندان ها، جمهوری اسلامی ایران چه تدابیری اندیشیده است؟

صحت و سلامت همه شهروندان ما اعم از گروه های مختلف، برای ما اهمیت دارد. معتقدیم که مجرم اگر جرمی انجام داده باید مجازات عمل مجرمانه خودش را ببیند اما همین شخص در دوران تحمل مجازات، حقوقی دارد و باید حقوقش مراعات شود و امروز ادعا می کنیم در زندان های جمهوری اسلامی ایران اوضاع صد درصد تحت کنترل است و ما با استقرار تیم های پزشکی متعدد، هم از حوزه بهداشت و درمان خودِ زندان وهم کمک و مساعدتی که وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی انجام داده بهترین خدمات پیشگیرانه و درمانی را در حوزه های مختلف داریم به زندانیان ارایه می دهیم. امروز با تدبیر قوه قضاییه جمع زیادی از زندانیان به مرخصی آمده اند که اینها خود بهترین شاهدانی هستند که می توانند گویای این باشند که در زندان چه کارهایی برای سلامت آنها انجام شده است.

العالم: چه تعداد از زندانیان به مرخصی رفته اند؟ آیا نگران سلامتی زندانیان باقی مانده نیستید؟

در روزهای اخیر به 85 هزار زندانی مرخصی داده ایم. همه زندانیان در کمال سلامت هستند. حتی اینهایی که وقتی خواستند به مرخصی بروند مورد آزمایش قرار گرفته اند که وقتی به آغوش خانواده برمی گردند، خانواده های آنها نگران نباشند که فرد با ابتلای به بیماری بر می گردد. علاوه بر آن موقع بازگشت اینها به زندان مجدد تحت کنترل و مراقبت قرار می گیرند که نکند این فرد در بیرون، جامعه، تجمعات، در بازار و کوچه و خیابان مبتلا به این ویروس شده باشد و آن را با خودش به زندان منتقل بکند. بهترین مراقبت های بهداشتی در زندان های جمهوری اسلامی درحال انجام است.

شما ببینید در همین ایام در زندان های کشورهایی که این ویروس منتشر شد، چه اتفاقی افتاد، برخی از زندان ها شورش کردند و برخی زندان ها تلفات دادند. زندانیان ما با کمال آرامش و با رعایت ضوابط و مقررات قانونی و در کمال سلامت، جمعی از آنها از امتیاز مرخصی استفاده کردند و برخی که باقی مانده اند، اوضاع و احوال آنها از ابعاد مختلف تحت رصد است تیم های پزشکی در حرفه های مختلف به ویژه در حوزه بیماری های عفونی و ویروس شناسی اکنون در زندان ها فعال هستند و ما به صراحت اعلام می کنیم که هیچ جای نگرانی برای سلامتی زندانیان در درون زندان ها وجود ندارد.

العالم: وضعیت زندانیان امنیتی چگونه است؟ آیا برای برخی زندانیان درخصوص مرخصی استثنائاتی قایل می شوید؟

مرخصی ها شامل همه گروه ها شده و از جمله زندانیانی که ما از آنها به زندانیان امنیتی تعبیر می کنیم. بیش از 50 درصد آنها در این ایام از مرخصی نظام قضایی جمهوری اسلامی بهره مند شده اند. ما استثنایی هم برای مرخصی زندانیان قایل هستیم و آن زندانیانی است که آزاد بودن آنها برای امنیت شهروندان خطر آفرین است. ما اجازه نمی دهیم که در این قالب زندانیان ومجرمان حرفه ای و خطرناک مانند سارقان مسلح، سارقان سابقه دار، کسانی که مرتکب جرایم آدم ربایی و کلاهبرداری های متعدد شده اند و اموال جمع زیادی از مردم را به یغما برده اند، به مرخصی بروند.

اینها از این حیث که چون آزادی آنها برای امنیت سایر شهروندان مخاطره آمیز است، نباید به مرخصی بروند اما کسانی که آزادی و استفاده آنها از مرخصی توام با مخاطره نیست، آنها به مرخصی می روند همان طور که درخصوص زندانیان امنیتی اشاره کردم حدود 50 درصد به مرخصی رفته اند و برخی از آنها مصاحبه کرده و پیام دادند و تشکر و اظهار ندامت کرده اند از اعمال و رفتار گذشته خود، تعامل ما با این بخش تعامل کاملا سازنده است ما به دنبال باز اجتماعی شدن این افراد هستیم و به دنبال این هستیم که کاری کنیم شرایط زندگی سالم اجتماعی برای زندانیان ما فراهم شود واین مرخصی، کمک ها و این امتیازاتی که جمهوری اسلامی ایران به زندانیان می دهد همه در راستای این است که ما بتوانیم آنها را باز اجتماعی کنیم چون دیر یا زود دوران محکومیت آنها تمام می شود و باید بیایند در این جامعه و کنار مردم زندگی کنند و انشاالله که بتوانیم در این ماموریت به گونه ای رفتار کنیم کسی که آزاد می شود دیگر برای جامعه مخاطراتی نداشته باشد.

العالم: نظر شما در خصوص درخواست آمریکا از ایران برای آزادی زندانیان امنیتی این کشور با توجه به شرایط موجود چیست؟

ما معتقدیم که هرکسی که مرتکب جرمی شده است، فارغ از ملیت، نژاد و قومیت باید مجازات عمل مجرمانه خود را تحمل کند. ما در اعمال قانون و اجرای مجازات نسبت به مجرمین اصلا نظری به تابعیت کشورشان نداریم. نگاه می کنیم جرمی انجام داده یانه و اگر جرمی انجام داده عنوان مجرامانه و مجازات آن چیست؟ ما بر اساس قانون و برمبنای عناوین اتهامی و مجرمانه، رسیدگی های قضایی را انجام می دهیم و در این بین برخی از اتباع کشورهای بیگانه هم علیه جمهوری اسلامی ایران و یا علیه شهروندان ما مرتکب جرم شده اند که مجازات اعمال مجرمانه خودشان را تحمل می کنند. ما حرف مان فقط اجرای قانون است و هیچ سخنی بجز اجرای قانون با این قبیل از ادعاها نداریم.