درخواست آمریکا از چین و روسیه برای تصویب مجدد تحریم‌ها ضد ایران

آمریکا مجدانه خواستار تمدید تحریم‌تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آمریکا که در سال‌های گذشته به جز شکست و بر جای گذاشتن بدهی‌های سنگین مالی اندوخته دیگری را در منطقه خاورمیانه کسب نکرده است به دنبال تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است.
خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل - فرید حائری: پس از تصویب توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را با موضوع تحریم تسلیحاتی ایران تا اکتبر۲۰۲۰ تصویب کرد. بر اساس این قطعنامه، جمهوری اسلامی تا اکتبر ۲۰۲۰ مجاز به خرید و فروش سلاح‌های پیشرفته نخواهد بود. این در حالی است شورای امنیت در آن زمان هدف خود از تصویب این قطعنامه را ایجاد صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه عنوان کرده بود. 
حال با وجود اینکه چند ماهی به اکتبر ۲۰۲۰ مانده کاخ سفید به صورت مجدانه به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران است به طوریکه با ایجاد جنگ‌های رسانه‌ای از چندی پیش به دنبال آن است که جمهوری اسلامی را راغب به خرید سلاح‌های پیشرفته جنگی از مسکو و پکن نشان دهد و پایان تحریمهای تسلیحاتی ایران را یک خطر جدی برای کشورهای عرب توصیف کند. اما این در حالی است که مسئولان نظامی کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که ایران در تولید سلاح به خودکفایی رسیده و نیازی به خریداری سلاح از دیگر کشورها ندارد. 

حال با این توصیف از آنجاییکه چند ماهی به پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باقی مانده ولی فرصت تازه‌ای برای مقامات‌ آمریکایی ایجاد شده تا از طریق به تبلیغات ایران هراسانه خود به اهداف شوم خود برسند. در همین مدت آمریکا با بهره‌گیری از نفوذ خود در سایر کشورها و در راستای تصویب تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، ایران را محکوم به خرید سلاح از روسیه و چین کند و مدعی شود پس از پایان تحریم‌های سازمان ملل، ایران مجددا علاوه بر خرید سلاح از روسیه و چین، سلاح‌هایی را به جبهه مقاومت تزریق خواهد کرد و خود این موضوع علاوه بر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه احتمال درگیری‌های رو در رو را بالا می‌برد. 

آنچیز که مسلم است دشمنی ایالات متحده آمریکا با ایران سالیان سال است که ادامه دارد و در ۴۰ سال گذشته به وفور رفتارهای آمریکا علیه دولت و ملت ایران برای همگان کاملا واضح بوده است. 

رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان و اقیانوس هند در اواخر سال گذشته میلادی که با هدف جستجو و رهاسازی کشتی‌های اسیر شده توسط دزدان دریایی، برپایی مانور مشترک، کمک به کشتی‌ها در هنگام خطر و عملیات ضد تروریستی در مقابل ائتلاف کاملا شکست خورده آمریکا و اروپا در خلیج فارس و تنگه هرمز انجام شد، کافی بود تا ترس و دلهره را برای کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد کند که متحد بودن این سه کشور قدرتمند با یکدیگر می‌تواند زنگ خطر جدی برای آنان در منطقه باشد.

آمریکا که در سال‌های گذشته به جز شکست و بر جای گذاشتن بدهی‌های سنگین مالی اندوخته دیگری را در منطقه خاورمیانه کسب نکرده است و در سیاست‌های اخیر خود مقابل جبهه مقاومت با شکست مواجه شده است، حال با نزدیک شدن به پایان زمان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، به فکر راه حلی است که بار دیگر علاوه بر جلوگیری از اتحاد این سه کشور با یکدیگر، تحریم‌های ظالمانه دیگری به ایران تحمیل کند. آن‌ها در این فکر هستند تا به هر طریقی که شده است با جوسازی‌های سیاسی و محکوم کردن حمایت‌های نظامی پکن و مسکو از تهران و با همراهی کشورهای اروپایی و متحدانش با اعمال نفوذ به سازمان ملل یکبار دیگر تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را تمدید کند. 

حال می‌توان تلاش آمریکا در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را بررسی کرد که چرا ایالات متحده در تلاش است مجددا این تحریم‌ها را به مدت چند سال دیگر تمدید کند. 

آمریکا همواره در این سال‌ها در تلاش بوده اجازه ندهد روابط جمهوری اسلامی با دو کشور قدرتمند جهانی روسیه و چین قوی باشد اگرچه این دو کشور به تحریم‌ها بی‌اعتنا بودند و روابط صمیمی خود را با ایران به خوبی برقرار کردند. حال در مرحله نخست می‌توان به این موضوع اشاره کرد که یکی از اهداف آمریکا برای تلاش به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، ایران را از حمایت‌های نظامی مسکو و پکن محروم کند. اگرچه مسئولان نظامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که در حوزه صنعت دفاعی و موشکی به خودکفایی کامل رسیده‌اند و نیازی به خریداری تجهیزات نظامی از سایر کشورها ندارند ولی با این حال آمریکا از چند ماه گذشته با جوسازی‌های سیاسی مدعی شده است ایران بلافاصله پس از ماه اکتبر تجهیزات نظامی را از این دو کشور وارد خواهد کرد. حتی چندی پیش یکی از مقامات آمریکا در یک ادعای مضحک مطرح کرده بود قرارداد خرید تجهیزات نظامی بین ایران و روسیه انعقاد شده است. 

البته قابل پیش بینی است که آمریکا با بیان این ادعاها به دنبال رسیدن به اهداف خود است. آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به خوبی به این پاسخ دست یافته‌اند که هرچقدر ایران را به عنوان دشمن فرضی جهان عرب نشان دهند همانقدر برای آنان سودآوری اقتصادی خواهد داشت. این کشورها در سال‌های گذشته حضور ایران در منطقه را زنگ خطر جدی برای منطقه توصیف کردند و از این طریق راه را برای فروش سلاح‌ها و موشک‌های خود در بین کشورهای عربی هموار کردند. این کشورها با زیرکی خاصی با قرار دادن ایران مقابل کشورهای عربی سلاح‌های خود را به کشورهایی همچون عربستان سعودی، امارات، مصر، کویت و بحرین می‌فروشند و اتفاقا همین فروش تسلیحات به این کشورها هیزم آتش جنگ در یمن و سوریه و عراق بوده است. 

کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان به خوبی با این راهکار توانسته‌اند اقتصاد دست و پا شکسته خود را ترمیم کنند. نکته جالب این موضوع اینجاست آن‌ها که خود مدعی هستند اتمام تحریمهای تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران بزرگترین خطر برای منطقه است و ایران بلافاصله پس از اکتبر۲۰۲۰ به صورت علنی علاوه بر خرید تجهیزات از پکن و مسکو، سلاح‌های مورد نیاز جبهه مقاومت را تامین خواهد کرد، خودشان سال‌هاست جزو بزرگترین صادر کنندگان سلاح به خاورمیانه هستند و همیشه با حضورشان در منطقه تنش‌ها و درگیری‌ها را افزایش داده‌اند. نمونه کوچکی از برهم زدن امنیت منطقه را در ائتلاف اخیرشان  در خلیج فارس مشاهده کردیم با اینکه به گفته خودشان با هدف برقراری امنیت وارد آب‌های خلیج فارس شدند ولی علاوه بر اینکه هیچ کمکی به امنیت نکرد بلکه دلیلی بر افزایش تنش و درگیری در تنگه هرمز و خلیج فارس شد. 

حال چندی است که پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران محمل و سوژه‌ تازه‌ای برای مقامات‌ آمریکایی شده تا به تبلیغات ایران هراسانه خود دامن بزنند از چندی قبل وارد رایزنی و مذاکره با هدف متقاعد کردن روسیه و چین مبنی بر وتو نکردن پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران با مسئولان روسی و چینی شدند ولی تاکنون موفقیتی را کسب نکردند. مقامات روسیه‌ای اعلام کردند دیگر تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران قابل تمدید نخواهد بود و مایل نیستند از این قطعنامه شورای امنیت علیه ایران حمایت کنند. 

ولی در پایان باید اشاره کرد ایالات متحده آمریکا بسیار در تلاش است که این تحریم‌ها را تمدید کند. ولی باید اشاره کرد چه این تحریم‌ها تمدید شود و چه لغو شود هیچ تاثیری بر قدرت و توان موشکی و دفاعی ایران ندارد چرا که ایران در سال‌های گذشته با تکیه بر ظرفیت داخل به خوبی توانسته موفقیت‌های بزرگ صنعت دفاعی را فتح کند و امنیت خود را در منطقه پرتلاطم خاورمیانه برقرار کند.  

همانطور که اشاره شد که ‌آمریکا مدت‌ها است که با هراس افکنی علیه ایران میلیاردها دلار اسلحه به کشورهای منطقه می‌فروشد و خاورمیانه را به انبار باروت تبدیل کرده است. اتفاقا ریشه بسیاری از جاه طلبی‌های سعودی و رژیم صهیونیستی در منطقه سیاست‌های غیر مسئولانه واشنگتن در منطقه بوده است  و متاسفانه با وجود اینکه خود حضور آمریکا تنها دلیل محکمی است بر نبود آرامش در منطقه ولی با این حال در ادعاهای عجیب مطرح می‌کند که با پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران، رقابت جدید تسلیحاتی در منطقه ایجاد می‌شود و این موضوع زنگ خطری جدی برای کشورهای منطقه محسوب می‌شود. انتظار آن می‌رود که آمریکا در تلاش است با این اقدامات ایران هراسانه باز هم مجددا راه فروش سلاح خود را به کشورهای عربی هموار کند و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک برخی از کشورهای منطقه خریدارهای اصلی سلاح و موشک از آمریکا باشند.