ظریف: جهان نظاره‌گر تحریم‌های قلدر نباشد

نظاره گر قلدری که خودش محتاج کمک دیگران است نباشید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 وزیر امور خارجه در پیامی توییتری با یادآوری اینکه حتی بزرگترین اقتصاد جهان نیز برای مقابله با کرونا نیازمند کمک‌های بین‌المللی است، از کشورهای دیگر خواست که نظاره‌گر تحریم‌های آمریکا نباشند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه‌شب در پیامی توییتری نوشت: #کووید19 در جهان می‌تازد و از هیچ ملتی چشم نمی‌پوشد. حتی بزرگترین اقتصاد جهان هم برای مقابله با این همه‌گیری نیازمند کمک دیگران است، اما همچنان حاضر به توقف #تروریسم_اقتصادی علیه ایران نیست. آیا ایالات متحده خواستار یک "همه‌گیری همیشگی" است؟ ضرورت اخلاقی است که نظاره کردن به تحریم‌های قلدر متوقف شود.
ظریف در این پیام خبری را از وال‌استریت ژورنال بازنشر کرد که حاکی است دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با «مون جائه این» همتای کره‌ای خود خواستار کمک برای مقابله با شیوع کرونا شده است.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در حالی که سازمان‌های بین المللی و کشورهای مختلف بر لزوم همکاری با ایران در مهار کرونا تأکید دارند، چهارشنبه شب گفت که فشار حداکثری بر ایران ادامه می‌یابد.

با وجود ادعاهای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو، تحریم‌های غیرانسانی واشنگتن مانع دسترسی کشورمان به دارو و اقلام بهداشتی برای بهبود مبتلایان و پیشگیری از ویروس کرونا شده است.
به همین منظور حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به همتایان خود، آنها را از ایجاد مانع شدید تحریم‌های آمریکا بر تلاش‌های ایران در مبارزه با ویروس کرونا آگاه کرد و از آنها خواست که رعایت این تحریم‌ها را کنار بگذارند.
ظریف نیز در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد که این نهاد جهانی و کشورهای عضو به تحریم‌های غیرانسانی ایالات متحده علیه ایران توجه نکنند و در ادامه خواست که تحریم‌ها برداشته شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: در حالی که کووید-۱۹ در حال تحمیل خسارات گسترده و سنگین به ایران است، باید در نظر داشته باشیم که ویروس‌ها بین ما تمایزی قائل نمی‌شوند. ما انسان‌ها نیز نباید در مبارزه با ویروس‌ها تبعیض آمیز رفتار کنیم.// تهران- ایرنا