رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با هشدار نسبت به بازگشایی شتابزده ادرات و بانک ها گفت: آقای روحانی! چرا با بازگشایی زود هنگام ادارات و بانکها عده ای از مردم را تحت عنوان کارمند و ارباب رجوع از منزل بیرون میکشید و جان آنان را به خطر می اندازید؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به شیوع گسترده "ویروس کرونا" و افزایش تعداد مبتلایان و درگذشتگان در سراسر ایران هشدار داد و طی سخنانی از بازگشایی بانکها و ادارات شدیداً انتقاد کرد و گفت: بیش از یکماه و نیم است که شیوع "ویروس کرونا" در ایران از جانب دولت و مقامات مسئول کشورمان علنی و رسانه ای شده و از آن تاریخ تا به امروز طبق آمار رسمی دولت، کل مبتلایان به این بیماری در سراسر ایران به بیش از 50000 نفر رسیده و متأسفانه تاکنون 3200 نفر نیز به دلیل ابتلا به کووید 19 در کشورمان جان خود را از دست داده اند!! این در حالیست که طبق اظهارات و هشدارهای مکرر مسئولین "ستاد مبارزه با کرونا" و برخی از اعضاء "شورای عالی امنیت ملی" چنانچه اصول بهداشتی و اصول ایمنی از جانب دولت و مردم رعایت نشود قطعاً بحران کرونا روز به روز گسترش خواهد یافت و چه بسا "ویروس کرونا" این میهمان منحوس و ناخوانده، سالجاری در ایران جا خشک کرده و علیرغم میل مان سایه به سایه دنبال مان باشد!!

فلذا با استناد به این اطلاعات باید تدابیر ویژه ای در سطح ملی از جانب دولت و ملت و سایر دستگاههای کشوری و لشگری اندیشیده شود تا حدالامکان از افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا در سطح کشور جلوگیری شود و سعی بر این باشد تا آمار بیماران و فوتی ها روز به روز کاهش یافته و ریشه این ویروس لعنتی از اقصی نقاط کشورمان کَنده شود.

علیپور افزود: جدای از اینکه به اعتقاد اینجانب، دولت و مقامات مسئول در روند اطلاع رسانی، پیشگیری به موقع و اِتخاذ تصمیمات ویژه جهت مبارزه با "کرونا" اشکالات و نقاط ضعف مهمی داشته و میتوانستند با اقدامات سریع و بدون لاپوشانی، این بحران را بهتر و سریعتر کنترل و تحت مدیریت خود درآورده و حتی به جرأت میتوانم بگویم که میتوانستند تعداد مبتلایان را نیز کاهش دهند اما در کمال تعجب پس از گذشت قریب به 2 ماه و این تعداد مبتلا و جانباخته متأسفانه هنوز شاهد اَعمال و رفتاری از سوی دولت و برخی از مردم هستیم که غیرقابل باور و برعکس اقدامی در جهت تشدید بحران میباشد که ذهن ملت ایران و رسانه ها را بخود مشغول کرده و این سوال پیش می آید که چرا این تصمیمات اتخاذ و این اعمال و رفتار از سوی دولت و برخی از مردم بی خیال و ناآگاه سرمیزند؟!!

وی تشریح کرد: چنانچه عده ای ناآگاه و یا بی وجدان، موقعیت بحرانی کشور را درک نکرده و به توصیه ها و اخطارهای مقامات مسئول و "ستاد مقابله با کرونا" توجه نکرده و نمیکنند قابل درک است زیرا همچنانکه عرض کردم یا ناآگاهند که باید تفهیم شوند، یا بی شعور و احمق اند که باید جریمه شوند و یا اینکه خائن هستند و عمداً در جهت تشدید بحران قدم برمیدارند که باید با آنان شدیدترین برخوردها را انجام داد!! درکل این بخش با تدابیر صحیح قابل کنترل میباشد.

اما مشکل اصلی، تصمیمات نادرست و عملکرد سوال برانگیز دولت میباشد که بسیار خطرناک و غیرقابل جبران خواهد بود. کاری به اعمال و رفتار و تصمیمات غلط دولت طی دو ماه گذشته ندارم اما بحث اینجانب مربوط به تصمیمات و کارهایی است که دولت از این به بعد انجام میدهد. در این ارتباط عقل و عِلم هر دو حکم میکنند که در حال حاضر و تا کنترل بیماری کرونا، دولت محترم از تردد غیر ضرور مردم در شهرها و مسافرتهای بین شهری شدیداً جلوگیری کرده و طرح فاصله گذاری اجتماعی را نیز تشدید نماید که الحمدلله علیرغم اینکه این اقدامات دیر شروع شد اما در ایام تعطیلات نوروزی بخوبی اجرا و به آن عمل گردید که جای دارد تا از این طریق از همه دست اندرکاران، مجریان و زحمتکشان این طرح قدردانی نمایم.

ولیکن موضوعی که مبهم و سوال برانگیز میباشد این است که علیرغم تأکید تمامی مقامات مسئول به بحرانی بودن اوضاع و اذعان باینکه باید مردم در خانه بمانند و خود را فعلاً در منزل قرنطینه نمایند متأسفانه شاهد دستور دولت به بازگشایی ادارات و بانکها میباشیم که هیچگونه توجیه منطقی ندارد و درست ناقض دستورات قبلی دولت و ستاد مقابله با کرونا میباشد!! از طرفی میگویند کسی از خانه بیرون نیاید و در منزل قرنطینه باشد و از طرف دیگر عده ای از همین مردم را تحت عنوان کارمند آنهم در اوج خلوتی خیابانها و تعطیلی بازار، شرکتها، کارخانجات و سازمانها به خیابانها میکشند تا به سر کار خود رفته و منتظر ارباب و رجوع باشند!!

یعنی بنوعی دستور خود را نقض کرده و به مردم میگویند که در خانه نمانید و بروید بیرون و کارهای اداری خودتان را امجام دهید چون ادارات باز است!!!!

مثلاً ادارات ستادی و اداری وزارتخانه های صمت، مسکن و شهرسازی، امور خارجه، اقتصاد و دارایی، ارتباطات، ارشاد و... دهها مورد دیگر و یا حتی ادارات سازمانها و شرکتهایی همچون برنامه و بودجه و یا مخابرات ایران چه کار مهمی را قرار است در این روزهای بحرانی انجام دهند؟!! 

سبزعلیپور تصریح کرد: باز هم این پرسش برای عموم مردم پیش میآید که چرا و به چه دلیلی دولت بانکهای دولتی و خصوصی را تعطیل نمیکند؟

وقتیکه مجلس شورای اسلامی بطور کامل تعطیل است و برخی از دستگاههای وابسته به دولت و حتی تمامی مجموعه های خصوصی و غیردولتی نیز تقریباً تعطیل و یا نیمه تعطیل میباشند، پس چرا دولت به باز بودن و فعالیت بانکها و ادارات در این ایام بحرانی اصرار میورزد؟ این یک اَمر طبیعی است تا وقتیکه بانکها و ادارات کار میکنند مشتری و ارباب رجوع هم داشته باشند، اما اگر حَسَب دستور رئیس جمهور ادارت و بانکها موقتاً تعطیل شوند، خیال مردم نیز راحت میشود که دیگر هیچ اداره و بانکی باز نیست پس کسی از منزل خارج نمیشود.

ضمناً همچنانکه چندی قبل نیز تأکید نمودم باز هم عرض میکنم وقتیکه بانکها در این ایام و در این روزهای بحرانی که کسب و کاری وجود ندارد باز باشند، طلبکاران چِکهای بدهکاران را جهت وصول به بانکها میبرند و چون بدهکار کسب و کاری نداشته در نتیجه نمیتواند چِک طلبکار را پاس کُند لاجرم همین امر سرآغاز دعوای طلبکار و بدهکار و شروع درگیریهای روحی و روانی در خانواده ها میشود!! اما چنانچه بانکها در این روزهای بحرانی تعطیل باشند دیگر هیچ طلبکاری هم نمیتواند چک و یا چکهای کسبه بی پول را برای وصول به بانک ببرد و در نتیجه مجبور میشود تا بازگشایی بانکها صبر کند و به همین خاطر دیگر نمیتواند به بدهکار یا بدهکاران خود نیز فشار وارد کند که این روند آنهم در این ایام بحرانی کاری بسیار منطقی و درست میباشد که امیدوارم دولت محترم و همچنین اعضاء محترم شورای عالی امنیت ملی به آن توجه و آنرا بی فوت وقت اجرایی کنند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه با طرح سوالی از جناب آقای روحانی بعنوان رئیس جمهور و همچنین رئیس "ستاد مقابله با کرونا" پرسید: آقای روحانی عزیز! (چرا اینقدر اصرار به بازگشایی سریع بانکها و ادارات دارید)؟

با وجود اینکه همین دیروز خودتان اظهار نمودید که اگر اصول ایمنی و بهداشتی رعایت نشود این ویروس منحوس طی ماههای آینده میهمان ما خواهد بود، پس چرا با دستوری جدید، دستورات قبلی خودتان را نقض میکنید؟ چرا با بازگشایی بانکها، طلبکار و بدهکار را به جان هم میاندازید؟ آقای روحانی! چرا با بازگشایی زود هنگام ادارات و بانکها عده ای از مردم را تحت عنوان کارمند و عده ای دیگر را تحت عنوان ارباب و رجوع از منزل بیرون میکشید و جان آنان را به خطر می اندازید؟ آنهم درحالیکه بیش از یکماه است که خودتان در قرنطینه به سر میبرید و تمامی جلسات تان را از طریق ویدئو کنفرانس مدیریت میکنید و در جلسه هیأت دولت نیز فقط خودتان با نفر بغل دستی تان حدود 5 متر فاصله دارید!!!

از همین رو برای چندمین بار از محضر جنابعالی در این ایام بحرانی که طبق آمار رسمی دولت خودتان حداقل روزی 3000 نفر به کرونا مبتلا و چیزی حدود 150 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست میدهند خواهش میکنم تا جهت کنترل بحران و کاهش تلفات و ابتلا مردم به "ویروس کرونا"، دستور فرمائید ادارات و بانکها تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند تا انشاالله پس از آرامش اوضاع با سلامتی مردم و بهبود مبتلایان و همچنین خبرهای خوش به استقبال کسب و کارهای خصوصی و دولتی برویم و جبران این ایام بحرانی را با دلخوشی و دلگرمی و همکاری و همدلی و سعی و تلاش مضائف دولت و مردم انجام دهیم.