عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ادعای اروپا درباره انجام نخستین معامله تجاری از طریق اینستکس در شرایطی انجام شد که از جزئیات پیرامونی این معامله و این تراکنش مالی خبر چندانی در دست نیست و با توجه به تاخیر قبلی اروپا و سابقه بدعهدی بعید از بتوانیم به تداوم فعالیت این کانال خوش بین باشیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آلمان درباره نخستین فعالیت کانال اینستکس گفت: هفته گذشته وزیر خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای مدعی انجام نخستین معامله تجاری با ایران از طریق اینستکس شد و در بیانیه ای مدعی شد که آلمان، فرانسه و انگلیس نخستین معامله تجاری با ایران بر اساس اینستکس را برای تسهیل ارسال تجهیزات پزشکی از اروپا به ایران انجام داده‌اند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در این خصوص تاکید کرد: این در حالی است که در اوایل بهمن ۹۷ اروپا مدعی راه اندازی این کانال شده بود و اینک بعد از گذشت ۱۵ ماه  فروش تجهیزات پزشکی به ایران در قالب اینستکس مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:

اروپا نتوانست خلأ نبود آمریکا را در برجام پر کنند / پنج گام کاهش تعهدات برجامی قدرت چانه زنی ایران را رشد داد

نقوی حسینی در اینباره تاکید کرد: ادعای اروپا درباره  انجام نخستین معامله تجاری از طریق اینستکس در شرایطی انجام شد که از جزئیات پیرامونی این معامله و این تراکنش مالی خبر چندانی در دست نیست و با توجه به تاخیر قبلی اروپا و سابقه بدعهدی بعید از بتوانیم به تداوم فعالیت این کانال خوش بین باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انقاد از رفتارها و تبلیغات توخالی اروپا درباره اینستکس گفت: در یک سال و سه ماه گذشته در شرایطی که کانال مالی اروپایی‌ها برای تضمین منافع برجامی ایران موسوم به اینستکس اروپایی ها تنها وعده دادند، حتی در بهمن  سال گذشته  ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد، سفیر سوییس در تهران در یک شوآف زننده در حال باز کردن جعبه‌های دارویی بیماران پیوند عضو است، اما باز هم اتفاق عملی رخ نداد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ وزیر خارجه آلمان اعلام کرده است که  فرانسه، آلمان و انگلیس نخستین عملیات مالی با ایران بر اساس اینستکس را تأیید کردند. وی می‌گوید که برلین، پاریس و لندن اولین معامله تجاری با ایران بر اساس اینستکس را برای تسهیل ارسال تجهیزات پزشکی به ایران انجام داده‌اند. منابع اروپایی پیش از این چندین بار از راه اندازی سامانه مالی ایران و اروپا موسوم به اینستکس خبر داده بودند، اما مقامات ایرانی هیچ کدام از آنها را تایید نکرده بودند.

«کاظم جلالی»، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و سفیر کنونی ایران در روسیه در اواخر اسفند ماه، در دیدار با «کنستانتین کساچف»، دبیر کمیته روابط خارجی سنای روسیه، گفت: علیرغم آنکه بیش از یک سال از راه‌اندازی مکانیزم مالی اینستکس که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط اروپایی‌ها راه‌اندازی شد، می‌گذرد اما تاکنون هیچ تراکنشی در قالب این مکانیزم انجام نشده است.