در حاشیه نشست دیروز سخنگوی دولت، علی ربیعی به نحوه پاسخ رهبر انقلاب به درخواست دولت برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی پاسخ داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ربیعی با بیان اینکه کرونا حتی اقتصادهای شکوفا و پرقدرت در سطح دنیا را نیز متأثر کرده و دچار چالش نموده است، گفت: اقتصاد ما به دلیل مواجهه با فشارهای آمریکا و تحریم‌ها، اثرپذیری مضاعفی نسبت به بیماری کرونا داشته است. بنابراین از ابتدای شروع همه‌گیری در کشور با پیش‌بینی تبعات و آثار آن بر اقتصاد و معیشت و بیکاری‌های احتمالی ناشی از تعطیلی‌های ناگزیر تدابیر مختلفی اندیشیده شده است.

ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌های اقتصادی و حمایتی دولت در مورد کرونا که نیازمند برداشت از صندوق ذخیره ارزی بود، گفت: برای تدوین بسته کارگروه اقتصادی کرونا از همان روزها جلسات متعددی با حضور رؤسای اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون، فعالان بخش خصوصی برگزار کرد و در مجموع با استفاده از منابع دولت و بانک‌ها تدابیری اندیشیده شد. بخشی از این تدابیر نیازی به هزینه فوری نداشت و با تصمیماتی درباره امهال و استمهال برای کمک به اقتصاد کرونا صورت پذیرفت ولی در بخش دیگر که نیاز به حمایت مالی بود با توجه به ناکافی بودن منابع دولت برای ادامه کار و تقویت برنامه‌های خود در خصوص مدیریت و مقابله با بیماری، نیازمند برداشت از صندوق توسعه ملی بود.

ربیعی افزود: بنابراین پس از مذاکرات اولیه، موضوع برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در کارگروه اقتصادی و سپس در ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مطرح و به تصویب رسید. پس از آن رئیس جمهور محترم طی نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری مصوبه ستاد مقابله با کرونا را به منظور کسب مجوز برداشت خدمت ایشان ارسال کردند. معظم‌له در خصوص شیوه استفاده از این برداشت رهنمودهایی از جمله مسیر استفاده از آن برای افزایش توان تولید داخل در حوزه مقابله با بیماری ارائه کرده و روز پنجشنبه موافقت نهایی خود را با این برداشت اعلام نمودند.

ربیعی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نحوه و چگونگی هزینه کرد این وجه گفت: این موضوع بلافاصله در کارگروه‌های ذیربط و از جمله در جلسه امروز ستاد اقتصادی دولت مطرح و تصویب شد. بنابر تصمیمات اتخاذ شده عمده این مبلغ برداشت شده در حوزه بهداشت و درمان از جمله در مسیر تقویت تولید داخلی، تقویت شرکت‌های دانش بنیان فعال در موضوع کرونا، تکمیل و تأمین تجهیزات بیمارستانی ـ درمانی، مرتفع کردن کمبود احتمالی دارو و نیز اعمال سیاست‌های حمایت از مشاغل استفاده خواهد شد.

ربیعی در پایان تأکید کرد: رهنمود و حمایت مقام معظم رهبری از بسته تدبیر اقتصادی کرونا در موافقت سریع ایشان با درخواست دولت در برداشت از صندوق توسعه ملی تجلی یافت.