سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حوزه تحقیق و توسعه به خصوص غنی سازی عملا هر نوع و تعداد سانتریفیوژ را می‌توانیم بسازیم و به سطحی رسیده ایم که می‌توانیم آن‌ها را صنعتی کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بهروز کمالوندی در ادامه گفت: در حوزه فنی هیچ محدودیتی نداریم و هر نوع تحقیق و توسعه‌ای که نیاز داشته باشیم در داخل برجام می‌توانیم انجام دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: انواع سانتریفیوژ جدید را می‌توانیم تولید کنیم و ظرفیت تولید ما الان برابر با قبل از برجام است و در تولید و ساخت برخی سانتریفیوژهای پیشرفته به سطحی رسیده ایم که می‌توانیم آنها را صنعتی کنیم.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبر با بیان این که روزانه ۶۰ سانتریفیوژ پیشرفته می‌سازیم گفت: با وضعیت فعلی ما در غنی سازی قطعا تولید ۲۵۰ هزار سو قابل تحقق است، اما بنای ما این است که به یک میلیون سو برسیم.

کمالوندی با بیان این که تحریم برای این است که مانع پیشرفت کشور شوند، درباره ساخت نیروگاه ۲ بوشهر هم گفت: نیروگاه ۲ تا یک سوم پیشرفت دارد و تا سال ۱۴۰۴ ساخته خواهد شد و با فاصله ۲ سال کار نیروگاه سوم نیز آغاز خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که به علت شیوع کرونا و دستور رئیس جموری معرفی و رونمایی از ۱۲۲ دستاورد هسته‌ای به تعویق افتاد افزود: این دستاوردها به حوزه‌های پزشکی و صنعت و انرژی مربوط می‌شوند از جمله تعدادی رادیو داروی جدید که در حوزه سرطان کاربرد دارند یا پیشران هسته‌ای که در زیردریایی‌ها و کشتی‌ها مورد استفاده دارد و لیزرهایی با توان بالا و متوسط که کاربرد صنعتی دارد.

وی حوزه ترکیبات ایزوتوپی دوتره را حوزه جدیدی در دنیا دانست و افزود: حدود ۴۲ ماده دوتره هم تولید شده که با موارد قبل که ساخته ایم تعدادشان در مجموع ۱۵۰ نوع دوتره می‌شود که مورد استفاده دارویی و تحقیقاتی دارد و ما در این حوزه جزو چهار و پنج کشور دنیا هستیم و صادرات هم داریم.