طرح اتهامات تازه علیه بایدن در گرماگرم کاهش محبوبیت ترامپ

نقشه شوم ترامپ علیه بایدن بعد از کاهش محبوبیت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 طرح اتهامات جنسی تازه علیه «جو بایدن» آن هم در پی کاهش محبوبیت ترامپ به دنبال شیوع کرونا در آمریکا و انتقادات از نحوه مقابله دولت وی، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش جمهوری‌خواهان برای تخریب چهره تنها نامزد حزب دموکرات را بالا برده است.
  «تارا رید» زنی که ماه گذشته میلادی شروع به طرح اتهاماتی علیه جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری کرد، حالا می‌گوید این معاون رییس جمهوری پیشین آمریکا که در آن سالها سناتور ایالت «دلاور» بوده، وی را مورد تعرض جنسی قرار داده است.
این زن که نزدیک به ۳۰ سال پیش از کارمندان دفتر بایدن بوده است می‌گوید در سال ۱۹۹۳میلادی توسط بایدن در راهروهای سنا مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته و هرچند در آن زمان تنها به گزارش آزار و اذیت توسط بایدن به پلیس اکتفا کرده، اما حالا به دلیل رفع محدودیتها، دیگر دلیلی برای پنهان ماندن ماجرا نمی‌بیند.  
سال گذشته در اواخر ماه مارس (اواسط فروردین) هم «لوسی فلورس» نامزد فرمانداری نوادا در سال ۲۰۱۴، در یادداشتی بایدن را متهم به آزار و اذیت جنسی کرد و نوشت: او (بایدن) در یک رویداد انتخاباتی به من نزدیک شد و مرا مورد آزار جنسی قرار داد. اتهامی که به سرعت توسط «بیل روسو» سخنگوی بایدن رد شد و اظهارات فلورس در مورد هرگونه تعرض و آزار و اذیت را مردود اعلام گشت.

روسو در آن زمان در گفت و گو با خبرگزاری رویترز، طرح این اتهامات را «حقه جمهوری خواهان» برای مخدوش کردن وجهه بایدن دانست. این در حالی است که تنها چند هفته پیش از طرح این اتهامات علیه این معاون باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین امریکا، گمانه زنی‌ها مبنی بر امکان حضور بایدن در انتخابات ریاست جمهوری افزایش کرده بود.  

این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به طرح این اتهامات گفت:   «در طول همه سال‌هایی که در کارزارهای انتخاباتی کار کرده‌ام و هم در زندگی شخصی، بارها با افراد مختلف دست داده و عشق و حمایتم را به آن‌ها منتقل کرده‌ام. در هیچکدام از این موارد هرگز فکر نکردم که رفتار ناشایستی داشته‌ام. اگر چنین برداشتی از رفتارم شده است، من با احترام به آن گوش می‌دهم. اما هرگز قصدی نداشته‌ام».

بایدن در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ برای کسب کاندیداتوری حزب دمکرات تلاش کرد و ناکام ماند.  

حال با گذشت یکسال از طرح اتهام فلورس علیه بایدن، این بار ماجرای «تارا رید» آن هم در پی کناره‌گیری چند روز پیش «برنی سندرز» از رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات آمریکا و معرفی «جو بایدن» به عنوان تنها نامزد این حزب در انتخابات ماه نوامبر (آبان) سالجاری میلادی، این سوال مطرح می‌شود که آیا همانگونه که سخنگوی بایدن پیش از این مطرح کرده بود، جمهوری خواهان در پی ترفندی تازه برای تخریب چهره بایدنِ دموکرات هستند؟  

در روزهای اخیر و با گسترش بحران کرونا در آمریکا و حضور پی در پی «دونالد ترامپ» در نشست‌های خبری در کاخ سفید درباره شیوع این ویروس که آمریکا را در صدر شمار مبتلایان و جان باختگان قرار داده و حرف‌های متناقض و بی‌مهابایی که رییس جمهوری ایالات متحده در مورد شرایط بحرانی کشور بر زبان رانده، زنگ خطر کاهش بیشتر محبوبیت او در این شرایط بحرانی آمریکا به صدا در آمده است. در واقع به دلیل شرایط کنونی فعالیت‌های اقتصادی در کشور تعطیل شده و مشاوران ترامپ می‌گویند او در جلسه‌های خصوصی بسیار نگران وضعیت اقتصادی کشور است. این در حالی است که تا پیش از این ترامپ وضعیت اقتصادی کشور را برگ برنده خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری می‌دید.  

از جمله تازه‌ترین نظرسنجی‌ها می‌توان به نظرسنجی روزنامه «دیلی میل» اشاره کرد که روز جمعه ۲۲ فروردین ماه از ۵۰۰ شهروند آمریکایی در خصوص عملکرد دولت ترامپ در مقابله با کرونا پرسش‌هایی مطرح شد؛ در این میان ۵۶ درصد شرکت کنندگان از عملکرد ترامپ ناراضی بوده و تنها ۳۰ درصد از عملکرد ترامپ رضایت داشتند و ۴۴ درصد نیز به شدت مخالف عملکرد وی بودند.  

به اعتقاد کارشناسان، آمار اقتصادی اخیر آمریکا هم نشان می‌دهد که این کشور به سرعت به سمت افزایش بیکاری پیش می‌رود.   «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا به تازگی هشدار داده است که اگر کنگره برای حفظ اقتصاد کشور به سرعت گام برندارد، میزان بیکاری به ۲۰ درصد خواهد رسید.  

لذا اگر آنگونه که روسو سخنگوی بایدن به خبرگزاری رویترز گفته بود چنانچه طرح اتهامات جنسی علیه بایدن، حقه جمهوری خواهان باشد، این اتهامات باید در ۷ ماه باقیمانده تا انتخابات ۲۰۲۰، رقیب دموکرات ترامپ را از بازی کنار زده و اقبال رییس جمهوری کنونی را برای انتخاب دوباره بالا ببرد.  ایرنا