رییس جمهوری با بیان این که غربالگری جدید در کشور آغاز شده است، گفت: پس از مثبت شدن آزمایش کرونای افراد از افراد مرتبط با مبتلایان نیز آزمایش گرفته می‌شود تا آمارها دقیق‌تر شود.

روحانی: مرحله جدید غربالگری در کشور آغاز می شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: لازم می‌دانم از ملت فهیم و بزرگ ایران تشکر کنم به خاطر این که از ۲۳ فروردین کسب و کارهای آنهایی که کم ریسک بود در استان‌های مختلف شروع به فعالیت کردند و در تهران از دیروز این فعالیت را شروع کرد.
وی ادامه داد: برای ما مهم بود که آیا همکاری مردم کامل یا ناقص است. در مجموع در گزارشی که دیروز و امروز داشتیم، مردم و کسبه در این زمینه بسیار کمک کردند و پروتکل‌ها را مراعات کردند . دلیل آن این است که هیچ هجومی در مسئله مبتلا شدن یا بیمارستان نداشتیم. این معنایش این نیست که موضوع کرونا تمام شده یا رعایت نکنیم این موفقیت ما به خاطر مراعات مردم و کسبه است.
رییس جمهوری گفت: از کادر درمانی بسیار تشکر کنیم که شبانه روز در بیمارستان‌های مختلف و در غربالگری‌ها و برنامه‌هایی که دارند تلاش می‌کنند و آمار آنها در این روزهای اخیر هر روز خوشحال کننده‌تر بوده است. هم بستری‌ها کمتر شدند و هم بستری‌هایی که حالشان خطرناک است نسبت به قبل کمتر شده است و هم آنهایی که جزو فوتی‌ها بودند مقداری کاهش پیدا کردند که همه اینها برای ما بسیار مغتنم است که هم مردم مراعات کردند و هم کادر درمانی با تمام توان تلاش کرد.
وی افزود: در جلسه امروز وزارت بهداشت و درمان مسائلی را مطرح کرد که نشان می‌دهد که با شیوه‌های جدید هم غربالگری ادامه پیدا می‌کند و هم شناسایی افرادی که مبتلا هستند یا شرایط آنها وضعیت قرمز است دنبال می‌شود. و هم درباره درمان کار می‌شود که امیدواریم در هفته‌های آینده به یک مسیر و چارچوبی برسند که این دوره بیماری را کوتاه کنند.

طراحی اپلیکیشنی که وضعیت افراد را به صورت قرمز؛ زرد و بنفش نشان می‌دهد

روحانی ادامه داد: غربالگری جدید در استان‌ها شروع شده است که این غربالگری بر این مبنا است همه افرادی که در تست مثبت می‌شوند به سراغ افرادی می‌روند که در روزهای گذشته با این افراد مثبت اعلام شده در ارتباط نزدیک بودند و از این‌ها هم تست می گیرند. در مجموع آمار و ارقام ارائه شد و یکی از استان‌های پایلوت آمار ارائه شد.

رییس جمهوری تصریح کرد: این قدم مثبتی است که ما را هر روز به شرایط مهار بیماری نزدیک می‌کند و این خیلی اهمیت دارد. دانشگاه شریف با داده‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیارش قرار داده، اپلیکیشنی آماده کرد که در جمعی که باهم توافق داشته و هم اپلیکیشن را نصب کرده باشند و بلوتوث شان روشن باشد به خوبی می‌فهمیم چه افرادی در شرایط قرمز (مبتلا) ، زرد (غیرمبتلایان) و بنفش (دارای وضعیت درمان شده و تا حدی پادتن دارند) نشان داده می‌شود. این برای بسیاری از مراکز و تجمعات در ادارات و بخش های مختلف می‌تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: به غیر از تستی که انجام می‌شود از تست آنتی بادی هم همزمان استفاده می‌کنند و در این جلسه دکتر ملک زاده اعلام کرد در این تست آنتی بادی افرادی که مثبت هستند قابل اعتماد است؛ یعنی قبلا این بیماری را داشتند و گذراندند و آنهایی که منفی هستند، محل بحث است. این شیوه هم به کمک شیوه‌های قبلی می آید و قرار است در برخی شهرها و کارگاه‌ها اینها تست شود و نتیجه آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند.