رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش با بیان اینکه موشک باران عین الاسد نمایش اقتدار نیروهای مسلح ما بود و این اقتدار بگونه ای است که آمریکاییها توان پاسخ و مقابله با این اقدام ما را نداشتند، گفت: هدف ما از حمله به عین الاسد کشتن افراد نبود بلکه هدف در هم شکستن ابهت و هیمنه پوشالی آمریکا بود که به حمدالله به این هدف هم دست یافتیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیر پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش در گفت‌وگو با شبکه العالم در مورد اقدامات ارتش برای مقابله با ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: زمانی که ویروس کرونا در کشورتشخیص داده شد در حوزه ستادی، یکی از اولین سازمان هایی که قرارگاه پدافند زیستی را در رده بسیار بالا در سطح ستاد ارتش و معاونین و هیئت رئیسه فعال کردند ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و ارتباط نزدیکی با قرارگاه هایی که در سطح کشور برای مبارزه با کرونا تشکیل شده بود برقرار کرد و بلافاصله با توجه با ظرفیت هایی که در ارتش وجود دارد، اقدامات اجرایی شروع شد و در اولین حرکت سه بیمارستان عمده ارتش در تهران؛ بیمارستان هاجر که مربوط به نیروی زمینی است بیمارستان بعثت نیروی هوایی و بیمارستان گلستان نیروی دریایی برای پذیرش بیماران کرونایی اختصاص داده شد، ضمن این که تخت های ICU و تخت های مربوطه را هم توسعه دادیم؛ یگان هایی آماده و سازمان دهی شدند که کار پاکسازی و ضد عفونی را انجام دهند به ویژه در استان هایی که درگیر بودند و در وضعیت قرمز قرار داشتند مثل استان های گیلان و استان قم که آمار کرونا در آنها نگران کننده بود ارتش بلافاصله یگان های اجرایی خود را به این دو استان اعزام کرد و بیش از چندین هزار روستا، قصبه و شهر را ضد عفونی و پاکسازی کردند. در مبادی و معابر ورودی شهرها ایستگاه های تب سنجی و ضد عفونی برقرار کردند. یک نقاتگاه دو هزار تخت خوابی را در عرض دو روز آماده کردند با تمامی تجهیزات که این نقاتگاه ها در سراسر کشور ایجاد شدند و قرارگاه پدافند زیستی ارتش اعلام کردند آماده هستند تا بیست هزار تخت را احیا کنند که بحمدالله به آن مرحله نرسید.

اصلی ترین ظرفیت ارتش نیرو های جوان، با انگیزه، پرانرژی و مسولیت پذیر است


وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدامات موفق بود، گفت : اصلی ترین ظرفیت ارتش نیرو های جوان، با انگیزه، پرانرژی و مسولیت پذیر است که آماده هرگونه خدمت رسانی هستند ما محدود به یک زمان خاصی نخواهیم بود، این ظرفیت باعث شده که این بیماری تا هرزمان ادامه داشته باشد و نیاز به مقابله باشد، یگان های ارتش جمهوری اسلامی در صحنه حضور خواهند داشت. این خدمت رسانی به گونه ای بود که تمام مسولین عالی رتبه نظام از آن قدردانی کردند مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر بهداشت و سایر مسولین و روسای قوا از حضور مومنانه ارتش در این عرصه و اثرگذاری این اقدامات تشکر کردند. در کنار ماموریتی که ارتش در حوزه مقابله با کرونا انجام می دهد از ماموریت اصلی خود که حفظ حدود و ثغور نظام جمهوری اسلامی ایران است پدافند از مرزها در زمین و هوا و دریاست غافل نشد و آن ماموریت را با قوت و قدرت ادامه می دهد.

آمادگی ارتش در زمینه مقابله با تهدیدات بیولوژیکی


رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی گفت: زمانی که ویروس کرونا در ایران شایع شد، سازمان های فراوانی در کنار وزارت بهداشت در حوزه مقابله با این ویروس قرار گرفتند که در این بین نیروهای مسلح و ارتش هم در این حیطه وارد شدند. اما تدبیر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا این بود که نیروهای مسلح به صورت یک رزمایش وارد این عرصه شوند.

وی گفت: ما تاکنون رزمایش های زیادی در حوزه های سایبری، جنگ های سخت و نرم انجام داده بودیم اما در حوزه بیولوژیک تا کنون رزمایشی انجام نداده بودیم و شاید خودمان هم نمی دانستیم که چنین توانایی در مجموعه ارتش وجود دارد. اما وقتی که ارتش با این سازوکار وارد عرصه شد و تجهیزاتی که در انبارها داشتیم به پای کار بردیم و یک سری تجهیزات جدید را هم به آنها اضافه کردیم، مشخص شد که قابلیت های بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و به همین خاطر هم مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفت.

امیر پوردستان درخصوص آمادگی ارتش در زمینه مقابله با تهدیدات بیولوژیکی خاطرنشان کرد:، ما این ظرفیت را از قبل در خودمان ایجاد کرده بودیم و امروز هم در میدان عمل این ظرفیت را پیاده کردیم. اکنون بعد از سه ماه فعالیت در این عرصه به تجربه های خوبی در این خصوص که چگونه نیروهای مسلح یک کشور بلافاصله بتوانند در حوزه جنگ های بیولوژیک وارد شوند و به کمک مردمشان بشتابند و در صحنه های مختلف انجام وظیفه کنند ، دست یافته ایم، ضمن این که بتوانند در عین حال وظیفه اصلی خود را که دفاع از مرزها است، حفظ کنند.

ایران می تواند تجربیات خود را به دیگران منتقل کند


وی افزود: ما حتی اکنون می توانیم تجربیات خود را به دیگر کشورها انتقال دهیم و امروز این قابلیت را به وفور داریم. تجربه ما می گوید که یک سری تجهیزات دیگری را نیز باید تولید کنیم و این توانمندی را ارتقاء دهیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ما در حوزه مقابله با تهدیدات بیولوژیک یک سری تجهیزات و امکاناتی را داشتیم اما با ورود ویروس کرونا به این نتیجه رسیدیم که یک سری صلاحیت ها و قابلیت های بیشتری را باید در خودمان ایجاد کنیم. در همین خصوص در حوزه بسیار وسیع و گسترده به تولید ماسک، لباس ها و گان پزشکی مبادرت کردیم. آزمایشگاه های ما تجهیز شدند برای تشخیص ویروس کرونا و تامین کیت های مورد نیاز و همچنین یک همکاری بسیار نزدیکی را با مجامع دانشگاهی به ویژه وزارت دفاع در حوزه ساخت کیت های تشخیص داشتیم که این ظرفیت باعث شد ارتش بتواند در این حوزه وارد شود.

ارتش در تولید تجهیزات حفاظت شخصی به خوداتکایی رسیده است


وی افزود: ارتش امروز در تولید تجهیزات حفاظت شخصی مانند ماسک و گان و همچنین مواد ضد عفونی کننده به سطح قابل قبول و خود اتکایی در کشور رسیده است به طوری که دیگر نیازی نداریم آنها را از خارج وارد کنیم بلکه خودمان در داخل تولید می کنیم.

امیر پوردستان درخصوص قدرت دفاعی ایران نیز خاطرنشان کرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از قابلیت و قدرت بالایی برخوردار هستند ما جنگ 8 ساله ای را تجربه کردیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی آن درمقابل دنیا ایستادگی کردند. در این جنگ رژیم بعثی عراق به ظاهر در خط مقدم بود اما تمامی کشورهای منطقه به لحاظ پول و تجهیزات آن را حمایت و پشتیبانی می کردند از طرفی ابر قدرت های آن زمان همچون اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا به حمایت های اطلاعاتی از این رژیم مبادرت می کردند که نیروهای مسلح ما با این وجود توانستند در مقابل این هجمه جهانی مقاومت کنند و پیروز شوند.

در ارتش به لحاظ تکنیک، تاکتیک و تجهیزات از قابلیت بسیار خوبی برخورداریم


وی افزود: جنگ 8 ساله تجربه بسیار خوبی برای ما بود، جنگ اول و دوم خلیج فارس، جنگ افغانستان و تجربیاتی که نیروهای ما در جنگ با گروهک های تروریستی در عراق و سوریه بدست آوردند سبب شده که امروز ما به لحاظ تکنیک، تاکتیک و تجهیزات از قابلیت بسیار خوبی برخوردار شویم. بدون اغراق می گویم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیروهای اول نظامی منطقه هستند. نیروهایی هستند که در برابر آمریکا ایستادگی کرده اند و اکنون صلاحیت، قابلیت و توانمندی آنها به گونه ای است که قدرت اول نظامی دنیا یعنی آمریکا جرات حمله پیدا نمی کند و این نشان از اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دارد. در شرایط کنونی کدام کشور مثل ما این توانمندی را دارد که آمریکا بخواهد به آن تهاجم کند ولی ترس و هراس داشته باشد.

نیروهای مسلح ایران از نظر سطح توانمندی در منطقه حرف اول را می زنند


رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: بدون اغراق نیروهای مسلح ایران از نظر سطح توانمندی در منطقه حرف اول را می زنند. نیروهای مسلح ما در مقابل آمریکا ایستادگی کردند. صلاحیت و توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حدی است که آمریکا به عنوان قدرت نخست نظامی جهان، جرات حمله به نیروهای ما را ندارد و این نشاندهنده اقتدار ایران است.

امیر پوردستان با اشاره به ترس آمریکا از حمله به ایران گفت: آمریکایی‌ها بصورت ناجوانمردانه یکی از فرماندهان ارشد نظامی ما را ترور کردند و سپهبد حاج قاسم سلیمانی را در عراق به شهادت رساندند و طبیعی است که مردم این مطالبه را داشته باشند که با این اقدام مقابله شود. یکی از اقدامات مقابله ای ما موشک باران پایگاه آمریکایی عین الاسد بود البته جبهه مقاومت قطعاً ضربات دیگری را بر پیکر پوشالی آمریکا در منطقه وارد خواهد کرد.

موشک باران عین الاسد نمایش اقتدار نیروهای مسلح ما بود


وی تصریح کرد موشک باران عین الاسد نمایش اقتدار نیروهای مسلح ما بود و این اقتدار بگونه ای است که آمریکاییها توان پاسخ و مقابله با این اقدام ما را نداشتند. قبلاً در ماجرای ساقط کردن گلوبال هاوک آمریکایی توسط سامانه موشکی سوم خرداد هم ایالات متحده جرات پاسخ به اقدام ما را نداشت و به علت ترس از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، عکس العملی نشان نداد.

هدف از حمله به عین الاسد در هم شکستن ابهت و هیمنه پوشالی آمریکا بود


امیر پوردستان افزود: هدف ما از حمله به عین الاسد کشتن افراد نبود بلکه هدف در هم شکستن ابهت و هیمنه پوشالی آمریکا بود که به حمدالله به این هدف هم دست یافتیم.

وی درباره اهمیت بودجه نظامی و واقعیت میدان نبرد چنین توضیح داد: بودجه نظامی یکی از مؤلفه های آمادگی رزمی است یعنی سبب می شود که یک کشور با بودجه نظامی اش بتواند تجهیزات و امکانات بخرد اما واقعیت های میدان نبرد به ما نشان می دهد که در میدان نبرد این نیروی انسانی است که می تواند اثرگذار باشد و معادله جنگ را عوض بکند. من خاطرات نورمن شوراتزکوف را بعد از عملیات طوفان صحرا ( دزرت استورم) می خواندم وی می گفت که من فکر می کردم که آمریکا با این تجهیزات و امکاناتی که دارد توانست بر عراق پیروز بشود، اما بعد از جنگ به این باور رسیدم که این نیروی انسانی بود که ما را پیروز کرد. می خواهم این را عرض بکنم که واقعیت های میدان نبرد به ما حکم می کند که نیروی انسانی اثرگذار است و بحمدالله در جمهوری اسلامی ایران نیروی انسانی مؤمن ، متدین، باانگیزه و اثرگذار است که می تواند تمام معادلات را به هم بزند. چرا در طوفان قاطعیت که امروز به طوفان فضاحت برای عربستان تبدیل شده، نتوانسته است موفق بشود ، چون نیروی انسانی اش با انگیزه نمی جنگد. نیروی انسانی اش می داند که یک هدف باطلی را دنبال می کند.** عربستان به این باور رسیده است که این جنگ نتیجه ای ندارد

وی درباره جنگ عربستان و یمن باور شخصی خود را اینگونه بیان کرد که خود عربستان و مسئولین عربستان به این باور رسیده اند که این جنگ نتیجه ای ندارد و نمی خواهند آن را ادامه بدهند اما سرسپردگی آنها و دیکته ای که آمریکا به آنها می کند به آنها اجازه نمی دهد که جنگ را پایان بدهند و سبب می شود که این برادر کشی ادامه یابد و هر روز که می گذرد خسارت های عربستان بیشتر خواهد شد و ما شاهد هستیم که این خسارت ها در حال کشیده شدن به داخل خود عربستان است و در آینده نزدیکی قطعا شاهد زمین لرزه های بزرگی در هیئت حاکمه عربستان با این وضعیتی که پیش می رود خواهیم بود.

معادله جنگ به نفع یمنی ها در حال تغییر است


امیر پوردستان درباره آتش بس ادعایی عربستان و نپذیرفتن انصارالله یمن گفت : عربستان در گفتارش صداقت ندارد، بارها و بارها این عدم صداقت را نشان داده است. عربستانی ها باید به حرفی که می زنند پایبندی داشته باشند، بارها شده است که این نقض آتش بس را اینها اعلام کرده اند اما خودشان به آن پایبند نبوده اند و طبیعی است که حوثی ها هم به این مسئله اعتماد و اعتقاد نداشته باشند و اگر روند جنگ را در یمن مرور کنیم می بینیم که معادله جنگ به نفع یمنی ها در حال تغییر است و با اینکه شاهد هستیم که آمریکایی ها با تمام توانشان از عربستان حمایت و پشتیبانی می کنند اما پیروزی های جبهه یمنی یکی پس از دیگری بیشتر می شود و ان‌شاءالله در آینده نزدیکی به آن اهدافی که مدنظرشان هست خواهند رسید .

مستشاری ایران در سوریه بنا به درخواست رسمی سوریه بوده است


رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده سوریه و حضور مستشاری در سوریه گفت: وقتی که ما روند شرایط در سوریه را رصد می کنیم می بینیم که در حال حرکت به سمت تعادل است، بحمدالله هم ارتش سوریه و هم مردم سوریه دست در دست همدیگر داده اند و امروز درحال ساختن کشورشان هستند، همچنان ناملایماتی در یکی دو جبه در سوریه وجود دارد که درخواست ما از کلیه کشور های درگیر این است که به معاهدات مصوب پایبند باشند تا استحکام صد درصدی را در سوریه شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت : حضور مستشاری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سوریه بنا به درخواست رسمی دولت سوریه بوده است که با همکاری ما و ارتش و نیروهای مردمی سوریه، تکفیری ها به اهدافشان نرسیدند و ناموفق بودند و تا زمانی که سوریه نیازمند حضور ما باشد در آنجا حضور خواهیم داشت.

با بهینه سازی کاستی های بودجه را پر می کنیم


پور دستان در خصوص بودجه نیروهای مسلح گفت: ما در حوزه بودجه و کمی بودجه رفتارهایی برای اصلاح کاستی ها انجام می دهیم.

وی گفت : در زمینه تجهیزات ، تلاش می کنیم با توجه به تهدیدات تجهیزات را بهینه سازی می کنیم ، به عنوان مثال راکت های ان 10 با برد 1500 کیلومتر داشتیم که با بهینه سازی برد آن را افزایش و با دانش بومی آن را به صورت موشک نقطه زن درآوردیم که این از درون جوشیدن سبب شده کاستی های بودجه را پر کند.

رژه خدمت جایگزین رژه روز ارتش


امیر پوردستان در خصوص برگزار نشدن روز ارتش همچون سنوات گذشته گفت: با توجه به شرایط موجود و مقابله با ویروس کرونا و با توجه به پرتکل های بهداشتی تصمیم ارتش جمهوری اسلامی ایران این بود که امسال رژه را بصورت سالهای گذشته برگزار نکند و رژه خدمت را جایگزین آن کند.

وی در پایان افزود : کلیه یگان های ارتش جمهوری اسلامی با تمام ظرفیت خدمت رسانی در حوزه های مختلف ضدعفونی ، بهداشتی ، غربال بیماران و اقدامات مقابله با کرونا را انجام دادند که در این مدت کوتاه کارنامه خوبی از خود بر جای گذاشتند.