نگاه تحلیلی رسانه‌های عربی به اهداف سفر ظریف به سوریه

بازتاب اهداف سفر ظریف به دمشق در رسانه های منطقه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسانه‌های عربی با رویکردهای مختلف در قبال ایران، به بررسی اهداف سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه در سایه تحولات شمال غرب سوریه و مسأله کرونا پرداخته اند.
خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دقایقی قبل وارد دمشق شد و قرار است با مقامات بلند پایه این کشور از جمله بشار اسد رئیس جمهوری و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیدار کند.
رسانه‌های عربی با بازتاب خبر سفر وزیر خارجه ایران به سوریه به ارائه تحلیل‌هایی در خصوص محورهای رایزنی ظریف با مقامات ارشد سوریه پرداخته‌اند.
در همین رابطه روزنامه الاخبار گزارش داد که بعد از گذشت یک سال از آخرین سفر اعلام شده ظریف به سوریه، وزیر خارجه ایران به دمشق می‌رود. این سفر در شرایط کنونی و با توجه به اوضاع مربوط به گسترش ویروس کرونا و تحولات میدانی در شمال غرب سوریه قابل توجه است.
پایگاه خبری العربی الجدید نیز به سخنان «عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص محورهای رایزنی وزیر خارجه کشورمان در سوریه که در برگیرنده روابط دو جانبه و تحولات منطقه و هم چنین تحولات سیاسی و میدانی سوریه است اشاره کرد و نوشت: سفر ظریف به دمشق در سایه تحولات قابل توجه استان ادلب طی دوره اخیر صورت می‌گیرد و این مسأله نشان می‌دهد که این تحولات بخش اصلی مذاکرات با مسئولان سوریه را به خود اختصاص می‌دهد.
این پایگاه در ادامه نوشت: البته به نظر می‌رسد رایزنی‌های ظریف در سوریه بسیار فراگیر نیست و در همان حد سفرهای دوره‌ای مسئولان وزارت خارجه ایران به سوریه باقی می‌ماند.

«وائل علوان» تحلیلگر مرکز پژوهشی «جسور» نیز به این نکته اشاره می‌کند که سفر ظریف به سوریه بعد از ثبات نسبی در ادلب و تلاش‌های طرف‌های روسی و ترکیه‌ای برای محافظت از آتش بس در این منطقه صورت می‌گیرد.

«غسان یوسف» تحلیلگر سیاسی سوری در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک نیز تاکید کرد که تلاش‌های صورت گرفته در سوریه و ایران برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا در رأس مذاکرات ظریف و بشار اسد خواهد بود.

وی افزود: تلاش‌های صورت گرفته برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا به ویژه در سایه تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه و ایران مهم‌ترین موضوع در این رایزنی‌ها خواهد بود. سفر ظریف به دمشق در سایه روابط برجسته میان دو کشور صورت می‌گیرد.

nxOespqc6y2q

هم چنین روزنامه الوطن به نقل از یک منبع دیپلمات خارجی در دمشق نوشت: سفر ظریف به سوریه با هدف رایزنی با مسئولان این کشور قبل از برگزاری نشست آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) در روز چهارشنبه انجام می‌شود.

سایت المیادین نیز نوشت که نشست آستانه در رأس رایزنی‌های ظریف با مسئولان سوری خواهد بود.

اکثر سایت‌ها و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های عربی از جمله الیوم السابع، اسکای نیوز، الجزیره، المنار، الشرق الاوسط، سانا، الجمهوریه، المیادین، العهد … به بازتاب خبری سفر وزیر خارجه ایران به سوریه پرداخته و تحلیل‌های خود را در خصوص محتوای رایزنی‌های ظریف با مقامات این کشور ارائه داده‌اند.

البته تحلیل‌های مغرضانه برخی رسانه‌های وابسته عربی در خصوص سفر ظریف به سوریه در شرایط کنونی نیز قابل توجه است که در ادامه به آن می‌پردازیم. برخی از این تحلیل‌ها نیز مغرضانه و باهدف خدشه دار کردن وجهه سیاست خارجه ایران از سوی برخی رسانه‌های عربی که اکثر آنها تحت حمایت عربستان و یا امارات هستند ارائه شده به طوری که این رسانه‌ها تلاش دارند این طور القاء کنند که ایران با بحث آتش بس در استان ادلب و توافقات میان روسیه و ترکیه مخالف بوده و به دنبال افزایش عملیات نظامی در این منطقه است.

همچنین برخی تحلیلگران مدعی شدند که سفر ظریف به سوریه بعد از تماس اخیر «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و تمایل بن زاید برای تقویت روابط خود با دمشق صورت می‌گیرد.

نکته بعدی اینکه، رسانه‌های وابسته مذکور تلاش دارند این طور القاء کنند که ایران به دنبال تقویت نفوذ خود در سوریه از طریق سفر وزیر خارجه کشورمان به دمشق است و منافع خود را در سوریه در خطر می بیند؛ معلوم نیست که این رسانه‌ها به چه دلیل تا این حد از سفر وزیر خارجه ایران به سوریه به وحشت افتاده‌اند و تحلیل‌های مغرضانه در این خصوص ارائه می‌دهند. این در حالی است که سفرهای متقابل مقامات سوریه و ایران همواره میان دو کشور برقرار بوده و در راستای رایزنی‌های دو جانبه برای تقویت روابط و همکاری‌های مشترک صورت می‌گیرد.