در حالی وزیر خارجه ایران دوشنبه راهی سوریه شد و با همتای خود و رییس جمهور سوریه دیدار کرد که برخی منابع به دلیل وقوع این سفر در شرایط مواجهه جامعه جهانی با ویروس کرونا کوشیدند تا آن را بسیار عجیب و حامل پیام هایی بسیار پیچیده معرفی کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم: برخی رسانه ها این سفر را با پیام حمایت از بشار اسد در مقابل روسیه و در شرایطی تحلیل می کنند که به باور آنها دولت سوریه از حمایت روسیه بی بهره شده است. استدلال این تحلیلگران متوجه اخبار پراکنده، کم جان و البته هدفمندی است که این روزها در برخی رسانه های معلوم الحال به شدت تبلیغ می شود و محتوای همگی آنها این است که دولت روسیه از شخص بشار اسد ناراضی است و به همین خاطر روابط دو کشور به پایان ماه عسل خود نزدیک می شود. این در حالی است که صرف نظر از بی اعتباری این رسانه ها تاکنون هیچ منبع رسمی روسی یا سوری تیرگی یا تضعیف روابط دو کشور سوریه و روسیه را تایید نکرده است.

- بخشی دیگر از تحلیلگران بر این عقیده اند که در روابط فی مابین ایران و امریکا کانال سوم و جدیدی و این بار در سوریه پدید امده است و سفر ظریف در شرایط سخت کرونایی در واقع با این رویکرد صورت می پذیرد. نظر به شفافیت مواضع اعلامی و اعمالی جمهوری اسلامی ایران در مقابل امریکا از یک سو و حجم کینه امریکا نسبت به نظام سوریه از دیگر سو به نظر این نگاه سست تر از ان است که محل تامل قرار گیرد.

-همچنین برخی اخبار و تحلیل ها سفر ظریف به سوریه را در سایه ضرورت انجام هماهنگی های لازم در خصوص نشست ویدئو کنفرانسی آستانه که بناست در روز 4شنبه پیش رو برگزار شود معرفی کرده اند. به نظر می رسد این نگاه با توجه به اینکه سوریه در نشست استانه نماینده ای ندارد مقبول می نماید و البته اهمیت و ضرورت انجام آن به ویژه زمانی روشن می شود که به شرایط جدید پدید آمده بعد از فتوحات اخیر در اطراف حلب و ادلب (به ویژه باز پس گیری معره النعمان و سراقب) توجه شود بر این اساس به نظر می رسد وجوب برگزاری جلساتی از این دست از انچنان میزانی از اهمیت برخوردار باشد که بتوان به نفع ان تهدیدات ناشی از کرونا را نادیده گرفت.

-از زاویه ای دیگر باتوجه به اینکه این سفر بعد از شهادت سردار سلیمانی صورت می پذیرد و همچنین متعاقب سفر اخیر فرمانده سپاه قدس به عراق انجام می گیرد می تواند حامل این پیام روشن باشد که در هیچ شرایطی ایران دوستانش در محور مقاومت را تنها نخواهد گذاشت و البته دوستان ایران در منطقه و به ویژه در محور مقاومت نباید نسبت به فقدان سردارسلیمانی احساس خلا بکنند.

-و بالاخره و در شرایطی که امریکا و ترامپ به شدت درگیر بحران های ناشی از کرونا ،نفت، اقتصاد و ... است این سفر حامل این پیام روشن است که ایران متاثر از تحریم در کنار عراق آرام، لبنان آرام، سوریه آرام، یمن مقتدر و مبارزان فلسطینی مجهز در برابر اسرائیل بحران زده به لحاظ سیاسی به تقویت و توسعه محور مقاومت مشغول است.