پایگاه آتلانتیک کانسیل آمریکا در گزارشی اعلام کرد که نیروهای آمریکایی احتمال دارد که در سال جاری میلادی از عراق عقب‌نشینی کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از المعلومه، پایگاه آتلانتیک کانسیل نوشت، در شرایطی که دولت عراق برای حفظ نوعی از روابط دیپلماتیک و اقتصادی با آمریکا بدون فاصله گرفتن از همسایه قدرتمند خود، ایران تلاش می‌کند، نیروهای آمریکایی احتمال دارد که در این سال از عراق عقب‌نشینی کنند.

در این گزارش آمده است: روشی که با آن مدیریت این عقب‌نشینی صورت می‌گیرد، به تعیین نفوذ آمریکا در آینده نه فقط در عراق بلکه در تمام خاورمیانه کمک خواهد کرد. حمایتی که نخست وزیر مامور به تشکیل دولت عراق دریافت خواهد کرد، در گرو موضع مذاکراتی وی درخصوص توافق جدید با آمریکا به ویژه در خصوص وضعیت نیروها است.

این سایت نوشت: آمریکا از طریق نقض توافق استراتژیک امضا شده با عراق در سال ۲۰۰۸ پیرامون آتش‌بس و با هدف قرار دادن گروه‌های حشد شعبی و نیز ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس در خاک عراق، ادامه حضور نظامی خود در عراق را در معرض خطر قرار داد.

در این گزارش آمده است: حمله آمریکا که در بغداد رخ داد، عراق را در موضع غیرقابل دفاع قرار دارد، عراق نمی‌تواند همسایه قدرتمند خود را که ۱۴۰۰ کیلومتر با آن مرز مشترک دارد و روابط مستحکمی با گروه‌های مختلفی از گردان‌های مقاومت عراق دارد، براند، اگر عراق ناگزیر به انتخاب کردن بشود، ایران و نه آمریکا را انتخاب خواهد کرد. به همین دلیل، به نفع آمریکا نیست که عراق را به انجام چنین انتخابی وادار کند.

این سایت نوشت: ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس یک واکنش بیش از حد از سوی آمریکا بود و حضور بلندمدت آمریکا در عراق را اگر بدون توجیه قرار ندهد، یقیناً آن را امری بسیار دشوار خواهد کرد. به همین دلیل، می‌توان این هدف را از طریق تلاش برای آرام کردن تنش‌ها با تهران و پاسخ به هر اقدام تحریک‌آمیزی به نحوی که منجر به نقض حاکمیت عراق نشود، محقق سازد.

پایگاه آتلانتیک کانسیل آمریکا نوشت که آمریکا باید در سیاست إعمال فشار حداکثری علیه ایران بازنگری کند؛ سیاستی که هدف‌های اعلام شده خود را محقق نکرده و نخواهد کرد. ایران کشوری قدرت‌مند در منطقه است، به همین دلیل آمریکا باید راهی را برای خارج کردن بیشتر نیروهایش از عراق پیدا کند، در غیر این صورت، اعتبار آمریکا و نفوذش در تمامی منطقه به نفع قدرت‌های دیگر همچون چین و روسیه از هم خواهد پاشید و این به معنای شکست است.