با نگاهی به اظهارات و سخنرانی های رئیس جمهور آمریکا حتی درباره مهمترین مسائل داخلی و خارجی در روزهای پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چنین به نظر می رسید که انگار وی هنوز در مرحله کشمکش انتخاباتی قرار دارد و هنوز پیروز نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

العالم : مواضع و لحن و شعارهای ترامپ هنوز رنگ و لعاب رقابت انتخاباتی دارد و هنوز دم از "آمریکا در اولویت است" و خودش "یک نابغه" است و می خواهد "آمریکا را زیر و رو کند" و... می زد اما به مرور مشخص شد که ذات این آدم، کلا "فرمالیته" و "سطحی نگر" و از توانایی و قدرت ذهنی نفوذ به عمق مسائل به کلی بی بهره است.
تنها پس از گذشت سه سال از دور ریاست جمهوری او، نقش آمریکا در روابط بین الملل رو به قهقراست و به سطح یک کشور اروپایی عادی تنزل کرده است. امروز با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، رهبران جهان تصمیم گرفته اند با طرح سازمان بهداشت مبنی تسریع روند تولید دارو و واکسن و رساندن آن به سراسر جهان همسو شوند؛ در این بین آمریکا با رئیس جمهوری که هنوز غرق در جنون خودبزرگ پنداری است و تبدیل به یک دلقک شده است از این کاروان جا مانده است.

امروز در حالی که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی و تعداد دیگری از رهبران جهان در کنفرانسی با حضور "تدروس آدانوم گبریسوس"، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی از طریق ویدئوکنفرانس، همکاری تاریخی خود را برای مبارزه با ویروس اعلام می کنند، ترامپ و پمپئو، وزیر خارجه اش سازمان بهداشت جهانی را به قطع کمک های مالی تهدید و اتهام های سیاسی خود را علیه چین تکرار می کنند.

در حالی که مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در همین کنفرانس اعلام می کند که جهان با خطر مشترکی رو به روست و مقابله با این خطر راهی ندارد جز همکاری مشترک و در حالی که "اورسلا ون درلاین"، رئیس کمیسیون اروپا اعلام می کند که هدف از تلاش های جاری، تأمین 7.5 میلیارد یورو برابر با 10.8 میلیارد دلار تا اوایل مه برای کمک به پیشبرد طرح پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری است، ترامپ با همان رفتار نمایشی و تهوع آور اعلام می کند قصد دارد برای دوستانش یعنی رؤسای جمهور مالزی، اکوادور، هندوراس و السالوادور، دستگاه های تنفس مصنوعی بفرستد.

اکنون پس از شیوع ویروس مرگبار و ابتلای حدود 3 میلیون نفر و فوت بیش از 200 هزار انسان در سراسر جهان، همه ملت ها فهمیده اند که ابرقدرت واقعی جهان، کشوری که موشک های هسته ای قاره پیما و سلاح های مرگبار و ناو هواپیمابر و میلیون ها نظامی دارد، نیست بلکه کشوری است که در زمان بحران و وقوع فاجعه - مثل الان - در کنار ملت ها می ماند و سعی می کند رنج آنها را کم کند.

در شرایطی که کشورها اختلافات خود را کنار گذاشته و همه امکانات خود را برای مقابله با خطر این ویروس مرگبار به کار گرفته اند، آمریکا به بهانه همکاری سازمان بهداشت جهانی با چین، کمک های مالی خود به ای سازمان را قطع می کند و مجازات ها و تحریم های خود را علیه کشورها و ملت های مخالف تشدید می کند و مانع رسیدن تجهزات پزشکی به آنها می شود و حتی با اعمال فشار بر صندوق بین المللی پول، مانع از آن می شود که این صندوق به این کشورها برای مقابله با کرونا به این کشورها وام بدهد.

آری آمریکا اکنون دیگر ابرقدرت یا "رهبر جهان آزاد نیست" بلکه "رهبر یک باند" و کشوری منزوی و تنهاست.