ایرنا - رایزن فرهنگی ایران در سوریه گفت: نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی از موفقیت ایران در دستیابی به پرتاب ماهواره نظامی به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین، به خاطر ابعاد نظامی آن نیست، بلکه از پیشرفت جهان اسلام نگران است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"ابوالفضل صالحی نیا" امروز (دوشنبه) در گفت وگو با روزنامه الوطن سوریه تصریح کرد: پیام‌های پرتاب ماهواره ایرانی "نور ۱" فقط، نظامی نیست، بلکه فراتر از آن و حامل پیام‌های بسیار مهمتری است، زیرا روند ساخت ماهواره و موشک ماهواره بر و اجرای فرایند پرتاب آن و قرار دادن آن در مدار خاص نشانگر پیشرفت ایران در زمینه علمی، فناوری و صنعت است. 

وی اضافه کرد: پرتاب ماهواره نور ۱ بیان کننده آن است که ایران در بیشتر شاخه‌های علوم تخصصی فیزیک، شیمی، ریاضیات و مهندسی ورود کرده و کادرهای علمی، صنعتی و فنی سطح بالایی را تربیت کرده است که نشان دهنده پیشرفت و توسعه نظام آموزشی ایران در همه مراحل است. 

رایزن فرهنگی ایران ادامه داد: اینکه در ساخت موشک حامل ماهواره از نوعی فیبر کربن استفاده شده که وزن آن را نسبت به موشک‌های فعلی سبک‌تر کرده و از سوخت مایع و جامد نیز برای پیشران موتور موشک استفاده شده و در مدار زمین قرار گرفته است، به ویژه اینکه این ماهواره هر روز ۱۶ بار دور زمین می‌چرخد و همه مناطق آن را زیر نظر دارد که قدرت ایران در دست یابی به فناوریهای پیشرفته را ثابت کرد.     

وی خاطرنشان کرد: ترس دشمنان از ابعاد نظامی این واقعه سرنوشت ساز نیست، بلکه نگرانی آن‌ها موفقیت ایران در دستیابی به پیشرفت‌های علمی، فنی و صنعتی به رغم وجود تحریم‌ها است.  

صالحی نیا با بیان اینکه این دستاورد در چارچوب تلاش ایران برای ایجاد تمدن پیشرفته مبتنی بر ارزش‌هایی که پیش از این تمدن اسلامی ایجاد کرده، حاصل شده است، افزود: این تمدن می‌تواند دوباره تکرار شود و کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی را به پیشرفت سوق دهد تا در راهبردهای ساختن تمدن و برنامه‌ریزی برای پیشبرد توانمندیها و شایستگی‌های موجود در جوامع اسلامی به این رویکرد بپیوندند. 

وی در عین حال گفت: ایران با دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره به سطح بی‌سابقه‌ای از اطلاعات را بدست می‌آورد که یک مزیت نظامی با اهمیت است، زیرا از هرگونه تهدید موشکی از هر نقطه جهان اطلاع حاصل می‌کند و بر موقعیت و حرکت نیروها برای هرگونه تجاوز احتمالی اشرافیت خواهد داشت و همچنین قادر خواهد بود به حملات موشکی پاسخ و مواضع آن‌ها را مورد هدف قرار دهد. 

رایزن فرهنگی ایران در سوریه افزود: در مدار قرار گرفتن ماهواره نور1 همچنین دقت موشک‌های ایرانی برای هدف قرار دادن مواضع مورد نظر را در سطح بی‌سابقی افزایش خواهد داد و این امکان را بوجود خواهد آورد تا بخش‌های هوایی، دریایی و زمینی و یا حتی برخی از افراد در میدان جنگ [در کوتاهترین زمان] با یکدیگر هماهنگ شوند.  

وی ادامه داد: این عملیات (پرتاب موشک) کارشناسان جهانی را متحیر کرده است، زیرا پرتاب موشک از یک سکوی سیار و از یک ایستگاه ناشناخته انجام شد یعنی اینکه سکوهای پرتاب موشک ایران ثابت و شناخته شده نیست و دشمنان نمی توانند آن‌ها را رصد کنند و این از مزیت‌های قدرت موشکی ایران است.  

صالحی نیا افزود: وقتی ایران اعلام کرد که یکی از وظایف این ماهواره نظارت و رصد است آمریکا و رژیم صهیونیستی، واشنگتن و تل آویو نگران شدند.  

"این دستاورد مهم، بسیاری از دوستان ایران در جهان به ویژه مردم و کشورهای محور مقاومت اسلامی را شاد کرد، زیرا آن‌ها در این امر شریک هستند و این را پشتوانه توانایی برای خود می‌دانند و بار دیگر به جهانیان ثابت شد که محور مقاومت با وجود همه مشکلات و توطئه‌ها در وضعیت خوبی قرار دارد و هیچ چیز نمی‌تواند مانع متوقف کردن رویکرد آن تا رسیدن به اهدافش یعنی استقلال، آزادی و زندگی با عزت جامعه ما شود." 

سپاه پاسداران در ۲۲ آوریل ( سوم اردیبهشت ) و در چهل و یکمین سالگرد تاسیس این نهاد اعلام کرد که موفق شد ماهواره "نور ۱" را برای اهداف نظامی به فضا پرتاب و آن را در مدار در فاصله ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار دهد.