رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه صحت انتخابات در تمامی ۲۰۸ حوزه انتخابیه کشور از سوی شورای نگهبان تأیید شده است، گفت: انتخاب نمایندگان در ۱۱ حوزه انتخابیه به مرحله دوم کشیده شده است و مرحله دوم انتخابات ۲۱ شهریور برگزار می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
طبق اعلام  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، جمال عرف در حاشیه نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با استانداران و ستاد انتخابات استان‌ها گفت: نشست امروز که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در هر دوره پس از انتخابات به منظور ارزیابی و قدردانی از تلاش‌های ستاد‌های انتخابات سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
وی افزود: شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و موضوع اعلام تایید صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه توسط شورای نگهبان، دو علت اصلی تاخیر در برگزاری این نشست بود.

رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار انتخابات و نتایج آن در تمامی حوزه‌های ۲۰۸ گانه توسط شورای نگهبان تایید شد، تصریح کرد: در این مرحله ۲۷۹ نفر از نامزد‌ها انتخاب شدند که متاسفانه دو تن از آنان شامل آقای محمدعلی رمضانی دستک از حوزه آستانه اشرفیه و خانم فاطمه رهبر از حوزه تهران به دلیل ابتلا به بیماری درگذشتند.

عرف گفت: در ۹۸ حوزه انتخابیه در این انتخابات هیچ اعتراضی وجود نداشت، اما در سایر حوزه‌ها اعتراض‌هایی وجود داشت که به آن رسیدگی شد و در ۹ حوزه نیز بازشماری صندوق‌های رای صورت گرفت، ولی در نهایت پس از همه بررسی ها، در نتایج انتخابات تاثیری نداشت.


معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد: در مجموع، از ۲۰۸ حوزه انتخابیه مجلس یازدهم ۱۹۷ حوزه در همان مرحله نخست برگزاری انتخابات تعیین تکلیف شده اند و فقط انتخاب نمایندگان در ۱۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شده است که برای این ۱۱ نفر نیز در۲۱ شهریورماه مرحله دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

وی گفت: از مجموع منتخبین این دوره مجلس ۱۷۷نفر برای اولین بار انتخاب شده اند، ۵۶ نمایندگان فعلی هستند و ۱۰۲ نفر از نمایندگان ادوار مجلس هستند که نمایندگان مجلس کنونی را نیز در بر می‌گیرد.

رییس ستاد انتخابات کشور افزود: امروز ما اعتبارنامه تمامی ۲۷۹ نفر نماینده منتخب را به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ارسال کردیم و عملا وزارت کشور انتخابات را در این مرحله تمام کرد. پس از آن، اعتبارنامه‌ها در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، منتخبین به نمایندگان رسمی مردم در مجلس یازدهم تبدیل می‌شوند.

عرف خاطرنشان کرد: به منظور پرهیز از ایجاد هزینه‌های سنگین، انتخاب نمایندگان در دو حوزه انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه که منتخبین آن‌ها به رحمت خدا رفته‌اند، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور یادآور شد: به این ترتیب، در سال ۱۴۰۰ علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز به صورت همزمان خواهیم داشت.