در حالی که برخی محافل غرب‌گرا اصرار بر فاصله‌گذاری میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا دارند، هر دو حزب در مجلس نمایندگان متفقا خواستار دور زدن برجام و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش رویترز، 90 درصد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به دولت ترامپ درخواست کرده‌اند تا در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، تعاملش را با سازمان ملل تغییر دهد.

دست‌کم 382 نماینده دموکرات و جمهوریخواه از 429 عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا درخواست کرده‌اند تا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شرکا و متحدان ایالات متحده همکاری کند. این نامه با هدایت الیوت انگل رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و مایک مک‌کال از اعضای ارشد جمهوریخواه کمیته نوشته شده است. برخی منابع در کنگره گفته‌اند که این نامه هنوز به وزارت خارجه ارسال نشده و هنوز در حال جمع‌آوری امضاء برای آن هستند.

در این نامه آمده است: تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در مورد ایران ماه اکتبر منقضی می‌شود و ما نگران آن هستیم که انقضای آنی محدودیت منجر به آن شود که کشورهای بیشتری به ایران سلاح بفروشند یا از آن کشور سلاح خریداری کنند. نویسندگان ابراز امیدواری کرده‌اند که پس از سال‌ها اختلاف میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، این نامه بازگشتی به همکاری‌های دوحزبی در قبال ایران باشد. روزنامه نیویورک تایمز اخیرا حیله آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که براساس توافقنامه برجام از 27 مهرماه سال جاری لغو می‌شود، فاش کرد. به گزارش این روزنامه، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طرحی را تهیه کرده است که طبق آن ایالات متحده ادعا می‌کند که هنوز از نظر حقوقی به عنوان یک دولت شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای حضور دارد. اما در اصل این طرح برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است که پس از توافق هسته‌ای سال 2015 لغو شد. تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های 2006 و 2007 برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها 18 اکتبر 2020 (27 مهر 1399) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.