قاسم میرزایی نکو گفت : احتمال می‌رود نمایندگان جدید پارلمان با روحانی با مشکل مواجه شوند و وزرای او را مورد استیضاح و سوال قرار دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آرمان :  قاسم میرزایی نکو براین باور است که بیشترین تلاش مجلس یازدهم برای انتخابات 1400 خواهد بود. متن گفت و گوی او در ادامه می آید :

 

اقداماتی که در خصوص کمیته حصر در مجلس انجام داده‌اید به چه نتایجی ختم شده است؟

بعد از اینکه دوران سختی برای یکی از محصوران ایجاد شد و او را به بیمارستان انتقال دادند، با تعدادی از نمایندگان به دیدار او رفتیم و پس از این دیدار تصمیم گرفتیم تشکیل کمیته را در فراکسیون امید مطرح کنیم. این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و من به‌عنوان دبیر کمیته انتخاب شدم. این کمیته چندین جلسه با سران قوا و وزیر اطلاعات برگزار و موارد را تا جای ممکن پیگیری کردیم اما پس از مدتی محمدرضا عارف با اعضای کمیته موضوعی را مطرح کرد که طی آن کمیته باید اقدامات خود را متوقف می‌کرد. در واقع عارف پیشنهاد داد طی صحبت‌هایی که با او شده موضوع را برای پیگیری بهتر از طریق این کمیته دنبال نکنیم. طی جلساتی که با علی مطهری برای تصمیم نهایی تشکیل شد؛ تصمیم گرفتیم برای اقدامات دست نگه داریم تا موضوع طبق گفته‌های محمدرضا عارف بهتر پیگیری شود؛ اما متاسفانه هیچ تغییری در روند پیگیری این موضوع ایجاد نشد. درنهایت نامه‌ای توسط تعدادی از نمایندگان نوشته و امضا شد تا اینکه موضوع را با مقام معظم رهبری مطرح کردیم اما اختیار کامل این موضوع با رئیس‌جمهور و شورای امنیت ملی است.

پس از اینکه اختیارات در این حیطه مشخص شد، اقدامات به چه شکلی ادامه پیدا کرد؟

تلاش‌ها ادامه پیدا کرد تا جایی که توانستیم شرایط را کمی تسهیل کنیم. به‌عنوان مثال اجازه ارتباط با افراد نزدیک و خانواده را پیدا کردند، می‌توانستند روزنامه بخوانند و از خانه برای دیدن اعضای درجه یک خانواده خود خارج شوند. پیش‌آمد این موضوع به خودی خود نقطه عطفی بود اما با گذشت زمان بازهم به دلایل مختلف مشکلاتی به‌وجود آمد تا اینکه حسین کروبی دستگیر شد. پس از دوران کرونا این احساس ایجاد شد که در خانه ماندن چه شباهت‌هایی دارد. طی صحبت‌های دوباره قرار بر این شد بازهم در آستانه سال نو درخواست مرخصی داشته باشیم؛ چراکه بسیاری از زندانیان به دلیل کرونا و عید نوروز به مرخصی آمده بودند و ما احساس کردیم شاید بتوانیم شرایط مشابهی برای آنها ایجاد کنیم.

نامه 150 تن از اصلاح‌طلبان و مسئولان از جمله همین اقدامات است؟

نماینده‌ها سابقا این نامه را با 25 امضا تقدیم کردند، هرچند در آن زمان هم بسیاری از اعضای فراکسیون امید از این نامه استقبال نکردند؛ اما نهایتا دفعه آخر تصمیم براین شد که بتوانیم امضای حداکثری اعضای فراکسیون و اصلاح‌طلبان را داشته باشیم. عنوان نامه هم از سوی مسئولان، وزرا و معاونان وزرا و تمام کسانی که دغدغه حل این مساله را دارند، بود. درواقع سعی کردیم در شرایط حساس فعلی کشور برای یک گشایش اجتماعی استفاده کنیم تا بلکه این امر صورت بگیرد. بنابراین با امضای بیش از 150 نفر از اصلاح‌طلبان و کسانی که در مراحل مختلف در کشور مسئولیت داشتند، این نامه تهیه شد.

چقدر فکر می‌کنید گشایشی حاصل شود؟

به هر حال در ناامیدی بسی امید است و من فکر می‌کنم با توجه به تلاش‌های قبلی بتوان اندکی امیدوار بود البته محمدرضا عارف و بسیاری دوستان در زمان خود از این موضوع حمایت لازم نکردند و شاید در گذشته راحت‌تر هم می‌توانستیم موضوع را حل کنیم. فکر می‌کنم باید در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

در حال حاضر فکر می‌کنید این موضوع چقدر برای مردم حساسیت دارد؟

مطالبات مردم هر زمانی شعارهای مخصوص به خود را می‌طلبد، در زمان انتخابات 96 این موضوع را به‌عنوان مطالبه مطرح می‌کردند. در اتفاقات یا سقوط هواپیمای اوکراینی هم مردم مدام از مسئولان انتظار پاسخگویی داشتند. زمانی که مطالبات مردم مورد توجه قرار نگیرد، واکنش‌هایی را در رفتارهای اجتماعی خود نشان می‌دهند که انتخابات اخیر یکی از آن موارد بود و بخشی از مردم خیلی نگران این نیستند که چه کسی رئیس مجلس باشد یا رئیس‌جمهور، درواقع مردم نسبت به مسائل بسیار مهم کشور حساسیت لازم نشان نمی‌دهند؛ چراکه برخی مطالبات آنها طی زمان بی‌پاسخ مانده و دغدغه‌های مردم تغییر کرده و جامعه به این نتیجه رسیده است رئیس مجلس هم تاثیر زیادی در بهبود اوضاع به طور کامل ندارد. در صورتی که بخش زیادی از مطالبات مردم باید توسط وکلای آنها در بهارستان پیگیری شود و این ارتباط مستقیم با رئیس مجلس دارد.

با این تفاسیر عدم‌دغدغه‌مندی مردم در خصوص برخی مسائل چه آسیب‌هایی در پی خواهد داشت؟

در حال حاضر کسانی که دغدغه کشور را دارند، نگران همین مساله هستند و اقدامات مسئولان هم گاهی به این مساله دامن می‌زند. بی‌پاسخ ماندن سوالات مردم از مسائلی است که به بی‌اعتمادی مردم می‌انجامد که خواسته هیچ‌کس نیست. زمانی که نتوانیم مطالبات مردم را به موقع پاسخ بدهیم اولویت‌های آنها تغییر می‌کند و این اتفاق با گذشت زمان نتایج مثبتی ندارد. مطالبات مردم تلنبار می‌شود و در پی آن روی مشارکت عمومی هم بی‌تاثیر نیست.

نمایندگان مجلس دهم تا چه‌اندازه توانستند به مطالبات مردم پاسخ بدهند و نگاه امروز نسبت به مجلس دهم را تا چه‌اندازه محق می‌دانید؟

اینکه در بازه زمانی کوتاه به یک‌باره 90 نفر از نمایندگان متهم تلقی می‌شوند و پشت سر آن برخی با اظهار‌نظرهای بدون حکم نهایی قضایی سخن می‌رانند، به‌هرحال باعث بدبینی مردم نسبت به نمایندگان می‌شود. علاوه بر این هر نظر یا حتی اتهامی به دلیل و منطق نیاز دارد. آقای لاریجانی پس از اتهامی که به برخی از نمایندگان نسبت داده شد، به طور واضح اعلام کرد شاید به‌اندازه تعداد انگشتان دست از سوی برخی نهاد‌ها به عملکرد مالی نمایندگان تا امروز اعتراض شده است. نهایت هشت تا 9 نفر در مجلس فساد مالی داشتند. نام من هم در بین 90 نفری بود که به فساد مالی متهم شده بودند اما صراحتا اعلام کردم حتی اگر یک مورد از من و خیلی از این 90 نفر فساد مالی ارائه کردید ما تمکین خواهیم کرد. چرا از شفافیت استقبال نمی‌کنید؟

با این وجود معتقدید مجلس دهم عملکرد قابل‌قبولی داشت؟

از دیدگاه من مجلس دهم کارآمد بود و بسیاری مسائل را حداقل شفاف کرد؛ گرچه به دلایلی که واضح هستند نتوانست مطالبات مردم را در حد رضایت آنها پیگیری کند. در مجلس دهم سه دستگی وجود داشت و این امر مانع از تصویب بسیاری از لوایح می‌شد اما نمایندگان مجلس دهم با وجود همه مسائل کم‌کاری نکردند. اتفاقا تعدادی از کسانی که برای ورود به مجلس یازدهم رای آوردند و تایید شدند علامت سوال‌های زیادی در عملکرد قبلی آنها وجود دارد. افرادی که اساس کار را در مجلس دهم داشتند تایید نشدند یا رای نیاوردند یا اصلا ثبت نام نکردند. یکی از این افراد هم علی لاریجانی است. از بهمن ماه هم مجلس را تعطیل کردند. همفکری نمایندگان با دولت و ستاد کرونا می‌توانست نقش‌آفرین باشد و همبستگی ویژه‌ای بیافریند؛ به‌رغم این مهم اما تصمیم به تعطیلی مجلس گرفتند. به‌نظر من تعطیلی مجلس حساب شده بود به این معنا که جمعی‌گویی دوست نداشتند مجلس در بزنگاه تأثیرگذاری، نقش‌آفرین باشد. کرونا بهانه‌ای برای ترساندن نمایندگان و رضایت ضمنی جمعی از آنها برای کوچ از بهارستان بود. تعطیل شدن مجلس چنان حساب شده بود که در همان نشست بعد از انتخابات در پنجم اسفندماه، دم و دستگاهی فکر شده برای تست گرفتن از مجلسی‌ها راه افتاده بود، درست هم جواب داد و از 100 نماینده که تست گرفتند. جواب آزمایش چنان بود که دیگر نمایندگان وحشت کردند و چنان ترسیدند که در نشست ششم اسفندماه حاضر نشدند و جلسه به نصاب نرسید. به‌نظر من هیأت رئیسه از پذیرفتن و همراهی تصمیمات احتمالی نمایندگان جا زد؛ چرا که می‌دانست با شیوع کرونا نمایندگان مجلس می‌خواهند هر روز از تریبون بهارستان یقه ناکارآمدی برخی مسئولان را بگیرند و با حضور مجلس اقدامات و کاستی‌ها در لحظه خبرساز می‌شد. البته مدیریت کرونا فقط عامل تعطیلی مجلس نبود، بلکه تدوین بودجه سال 99که مجلس کلیات آن را رد کرده بود. از سوی دیگر عملکرد عجیب وزیر کشور در اعلام آرای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عدم ‌اعلام میزان آرای استانی و آرای باطله اعتراض نمایندگان را به‌دنبال داشت و اگر نمایندگان فرصت می‌کردند طرح استیضاح رحمانی‌فضلی را که قبل از انتخابات کلید خورده بود، پیگیری می‌کردند؛ چرا که نزدیک به 80درصد نمایندگان مجلس دهم دیگر در مجلس یازدهم حضور ندارند و رودربایستی‌هایشان نسبت به قبل به میزان زیادی کاهش یافته بود و اما تدبیر هیأت‌رئیسه بازهم به داد رحمانی‌فضلی رسید و استیضاح او باز هم به تعویق افتاد.

پیش‌بینی شما از عملکرد نمایندگان تازه وارد به پارلمان و اعتماد مردم به آنها چیست؟

اعتماد مردم به نمایندگان تازه‌وارد به عملکرد آنها بستگی دارد. اگر بخواهند همان روش دلواپسان را ادامه بدهند طبیعتا مردم هم نسبت به آنها بی‌اعتماد خواهند بود. درواقع برخی نمایندگان جدید باید عملکرد متفاوت‌تری نسبت به زمانی داشته باشند که در مجلس نبودند. بعضی از تندروهای تازه‌وارد همان افرادی بودند که مسائل دلواپسان را در مجلس دهم سازماندهی می‌کردند و باید روش خود را تغییر بدهند. درحال حاضر مشکلات اقتصادی پسا‌کرونا وجود دارد و وقتی برای دعواهای سیاسی نیست. قطعا مسائل زیادی پس از کرونا گریبانگیر ما می‌شود و نیاز به تدبیر درست وجود دارد.

نهایتا فکر می‌کنید این افراد تا چه‌اندازه به نسبت مجلس دهم کارآمد هستند؟

به نظر من وقتی نمایندگان را از حضور در مجلس با تعطیلی محروم می‌کنید، در واقع نخبگان را از حل و فصل و کمک به مسائل محروم کرده‌اید. افراد از هر طیفی مثل مطهری یا باهنر، مورد اقبال قرار گرفته‌اند و امتحان خود را پس داده‌اند. وقتی آنها را محروم می‌کنیم جایگزین این افراد بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

در یک‌سال پایانی دولت روحانی، پیش‌بینی‌هایی مبنی بر مشکلات احتمالی مجلس آینده با دولت شده است. چه میزان این پیش‌بینی‌ها را منطقی می‌دانید؟

احتمال می‌رود نمایندگان جدید پارلمان با روحانی با مشکل مواجه شوند و وزرای او را مورد استیضاح و سوال قرار دهند. شرایط امروز کشور عادی نیست که اگر بود برخی از تندروها حتما اقداماتی می‌کردند تا کل کابینه روحانی مجبور شوند از ابتدا رای اعتماد مجلس را جلب کنند. اما به علت شرایط احتمالا آرام پیش خواهند رفت. درنهایت بیشترین تلاش مجلس یازدهم برای انتخابات 1400 خواهد بود و امروز هم بسترهای آن فراهم است. امیدواریم مشکلات را حل کنند و یک‌دست بودن مجلس بتواند دردی از مردم دوا کند و سنگ‌اندازی‌ها کمتر باشد. اما تجربه ثابت کرده وقتی افراد به قدرت می‌رسند بعید است از خواسته‌های خود هم کوتاه بیایند. امروز هم آقای میرسلیم این تحرکات را شروع کرده و فریاد می‌زند رئیس مجلس باید بدون‌سفارش انتخاب شود.