در حالی که جهان درگیر مقابله با بحران کروناست، اخیرا رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دستور شلیک به هر قایق ایرانی که به ناوهای آمریکایی نزدیک شود را داده است. در مقابل، نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران، از حمله به کشتی ها و ناوبرهای آمریکایی در خلیج فارس، در صورتی که تهدیدی برای امنیت ملی ایران باشند، خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

أشرف کمال در  رسانه عرب زبان نزدیک به قطر نوشت: برخی معتقدند ترامپ از این طریق به دنبال جلب آراء برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است و برخی دیگر بر این عقیده اند که ایران تلاش می کند به نوعی ادامه انتقام از ترور سردار سلیمانی را بگیرد.

به گزارش«انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که جهان درگیر مقابله با بحران کروناست، اخیرا رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دستور شلیک به هر قایق ایرانی که به ناوهای آمریکایی نزدیک شود را داده است. در مقابل، نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران، از حمله به کشتی ها و ناوبرهای آمریکایی در خلیج فارس، در صورتی که تهدیدی برای امنیت ملی ایران باشند، خبر داد.

علاوه بر این، سپاه پاسداران ایران موفق به پرتاب ماهواره نظامی خود شد، تا در ادامه، وزیر خارجه آمریکا، خواهان بازخواست ایران بخاطر پرتاب این ماهواره شده و این اقدام را به معنای تجاوز از قطعنامه شورای امنیت دانست.

غالب قندیل، رئیس مرکز مطالعات شرق جدید در لبنان، رفتار اخیر آمریکا در قبال ایران را به حالت یأس و نا امیدی رئیس جمهور ایالات متحده از پیامدهای مقابله با کرونا ارتباط می دهد و معتقد است ترامپ به این شکل تلاش می کند توجه مردم آمریکا را از شکست داخلی اش منحرف کرده و بر ناتوانی اش در کنترل شیوع گسترده کرونا در کشورش، سرپوش بگذارد. علاوه بر اینکه ترامپ به سیاست تنش زایی در آبهای خلیج فارس روی آورده است تا به نحوی بر بازارهای نفت اثر گذاشته و از ضرر شرکتهای آمریکایی تولید کننده نفت شل بکاهد، به این دلیل که شرکتهای مذکور، بخشی از حامیان انتخاباتی و سیاسی ترامپ محسوب می شوند.

در مقابل، صالح المطیری، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک «المدار» خاطر نشان می کند که از سوی ایران، تنش زایی فعلی در راستای تاکید بر این مساله است که آمریکا هنوز خطر بزرگی برای ایران است که اقدامات این کشور موانع اقتصادی و پزشکی زیادی را در زمینه مقابله با کرونا بوجود آورده است.

مسیری که به جنگ منتهی می شود؟

برخلاف دو دیدگاه قبلی، تریتا پارسی بر این عقیده است که ترامپی که وعده پایان جنگهای آمریکا در خاورمیانه را داده بود، به سمتی حرکت می کند که ایالات متحده را روی لبه جنگ تازه ای در خاورمیانه قرار می دهد.

مانورها و آمادگی

فرزین ندیمی، متخصص مسائل امنیتی و دفاعی مربوط به ایران و منطقه خلیج فارس، در تحلیلی برای اندیشکده واشنگتن نوشت: «مشخص است که تهران شاهد افزایش آمادگی های نظامی آمریکا برای دفاع از منافع و همچنین، آزادی دریانوردی اش در منطقه بوده و می داند مانورهای مشترکی که ایالات متحده در آبهای خلیج فارس انجام میدهد در همین راستاست.»

وی می افزاید: «با توجه به اینکه سپاه پاسداران اخیرا موشکهایی را در سواحل ایرانی در امتداد تنگه هرمز مستقر نموده، نشان می دهد که سپاه در صورت نیاز، به بستن تنگه آبی روی می آورد. این نوع رفتار، حکایت از آن دارد که ایران در چارچوب بازدارندگی مستمر خود علیه آمریکا، با نیروی دریایی این کشور مقابله می کند و می تواند در ماههای آینده بر قدرت مقاومت خود نیز بیفزاید».

در تاریخ 30 آوریل، ایالات متحده اعلام کرد که مانورهای مشترکی را با فرانسه در خلیج فارس انجام می دهد. این در حالی است که چند روز پیش، حسن روحانی در تماس تلفنی با نخست وزیر ژاپن، از تلاش های آمریکا در جهت بر هم زدن استقرار و امنیت منطقه و برانگیختن تنش در عراق و آبهای خلیج فارس، ابراز تاسف کرده و از ژاپن خواست به تلاشهایش برای کاهش تنش ها در منطقه و جهان ادامه دهد.