ایرنا - استاد دانشگاه و معاون آکادمی علوم جمهوری تاتارستان روسیه معتقد است که خروج آمریکا از برجام اشتباه راهبردی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور بود که هزینه‌های سنگینی روی دست آمریکا گذاشت و این کشور را بی اعتبار کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«وادیم خومنکو» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت دومین سالگرد خروج واشنگتن از برجام، اظهار داشت: ترامپ هیچگاه تصور نمی‌کرد ایران بتواند در برابر فشارهای آمریکا ایستادگی کند  و در واقع دچار اشتباه محاسباتی شد.
استاد دانشگاه روس گفت: خروج آمریکا از برجام، این کشور را ناقض عمده قوانین و اسناد بین‌المللی کرده است، این گونه رفتار در شان یک عضو دائمی شورای امنیت نیست و نشانگر ناشی گری ترامپ در برابر قوانین بین‌المللی و امور دولتی است که به موقعیت آمریکا در عرصه بین‌المللی ضربه زده است.
ایران و قدرت های بزرگ در جولای ۲۰۱۵ (تیر/مرداد ۱۳۹۴) به توافقی تاریخی دست یافتند که در برابر لغو تحریم‌ها، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود و برخی را متوقف کند اما در ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) ترامپ یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را دوباره اعمال کرد.
معاون آکادمی علوم جمهوری تاتارستان معتقد است که ایران برعکس آمریکا بسیار سنجیده رفتار کرده است و با اقدامات معقولانه و در عین حال همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اقدامات تحریک آمیز واشنگتن پاسخ مناسب داد.
وی یادآوری کرد که گام‌های ایران برای کاهش تعهدات داوطلبانه این کشور در چارچوب برجام، از حجم برنامه هسته ای ایران نکاست و این واقعیت را به آمریکا نشان داد که تهران دربرابر زورگویی سران کاخ سفید سکوت نمی‌کند.

 استاد دانشگاه روسیه افزود: ترامپ دو سال پس از خروج از برجام نتوانسته به اهداف خود در برابر ایران برسد و برنامه موشکی این کشور را متوقف کند البته نباید فراموش کرد که برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی با برجام ندارد اما این دولت آمریکا بود که با روی کار آمدن ترامپ توسعه این برنامه را نقض مفاد برجام از سوی ایران می‌خواند.

وی برنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در پاییز آینده را نوعی باج گیری سیاسی خواند که پایه و اساس قانونی ندارد.

به گفته استاد دانشگاه روس، آمریکا در این برنامه هم موفق نخواهد بود و ترامپ نمی‌تواند از آن برای گرفتن امتیاز در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند.

وی علت این امر را خروج آمریکا از برجام خواند و گفت که واشنگتن عضو برجام نیست بنابراین نمی‌تواند به مفاد این توافق بین‌المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت استناد کند.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی ترفند آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که براساس توافق برجام از ۲۷ مهرماه سالجاری لغو می‌شود، فاش کرد.

به گزارش این رسانه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با این ادعا که ایالات متحده همچنان یکی از مشارکت‌کنندگان در توافق هسته‌ای ایران است، بدنبال اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران و یا حتی شدیدتر کردن آن است.

این طرح در هفته‌های اخیر توسط مقام‌های دولت ترامپ بارها مورد بررسی قرار گرفته زیرا آن‌ها درصدد تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت هستند تا براساس آن، کشورها را از صادرات تسلیحات به ایران پس از انقضای ممنوعیت کنونی در ماه اکتبر (مهر-آبان) منع ‌کنند.

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد، برداشته شود.