اظهارات سخنگوی دولت درخصوص تبادل زندانی میان ایران و آمریکا از روز گذشته بازتاب های فراوانی در رسانه های داخلی و خارجی داشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز یکشنبه بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری خبرآنلاین اعلام کرد که بدون هیچ پیش شرطی آمادگی تبادل برای همه زندانیان و گفتگو برای این آزادی وجود دارد اما آمریکا است که تاکنون از پاسخ خودداری کرده است.

او تاکید کرد که اطلاعاتی وجود دارد مبنی براینکه شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا در شرایط مطلوبی نیستند و به خوبی مراقبت نمی شوند.

این بحث روز گذشته مجددا در نشست خبری سخنگوی دولت مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت. ربیعی ضمن تکرار مطالب گفته شده، در توضیح مسئله، گفت: آنچه درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به همان پیشنهاد دو سال پیش است که آقای ظریف است وزیر خارجه کشورمان قبلاً بیان کرده بودند که ما آمادگی داریم همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در آمریکا تبادل کنیم و اظهارات من به این پیشنهاد مرتبط بود.

موضوع اما به مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس مهمان کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی بود توضیحاتی درباره بحث مطرح شده درباره تبادل زندانیان ارائه کرد.

طبق توضیحات وزیر امور خارجه در این جلسه، مبادله زندانیان و بازداشت شدگان بین ایران و آمریکا مشکلی ندارد و نیاز به مذاکره نیست. ظریف همچنین گفته است ما اصلا مذاکره ای با آمریکا نخواهیم داشت و مبادله زندانیان با هماهنگی حافظ منافع آمریکا در ایران انجام می‌شود. طبق توضیحات او، سخنگوی دولت نیز همین موضوع را اعلام کرده است لذا تغییر سیاستی نداریم.

پس لرزه های خارجی اظهارات آقای سخنگو

این اظهارات ربیعی از همان ساعات اولیه انتشار بازتاب های زیادی در رسانه های داخلی و خارجی داشت. کارشناسان سیاست خارجی تحلیل های مختلفی به خصوص در رسانه های خارجی در این رابطه ارائه دادند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز در واکنش به این موضوع خبر مربوط به اظهارات علی ربیعی را که در یکی از رسانه های خارجی پوشش داده شده بود، در صفحه کاربری خود در توییتر، بازنشر داد.

 


«کن کوچینلی» معاون وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز توئیتر به این موضوع واکنش نشان داد. در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نوشته است: واقعا می‌خواهید شهروندانتان بازگردند، طفره نروید، یک هواپیما بفرستید، دنیا دارد نگاه می‌کند و منتظر همان نتایج همیشگی هستند، که شما جز حرف زدن کاری نمی‌کنید.

توئیتی که با واکنش قاطع سخنگوی دستگاه دیپلماسی روبرو شد. سیدعباس موسوی در توئیتی نوشت:« مزخرف گویی را پایان دهید! از سپتامبر ۲۰۱۸، آقای دکتر ظریف، موضوع «تبادل سراسری زندانیان» را روی میز گذاشته اند و از آمریکا خواسته اند که در قبال ایرانیان گروگان در آمریکا و دیگر کشورها، مسئولانه اقدام کند. رژیم شما تاکنون با بی توجهی واکنش نشان داده و جان آن ها را به خطر انداخته است. جهان به اقدام شما و نه حرفتان می‌نگرد. هموطنان ما را آزاد کنید!»

پس لرزه های این اظهارات مهم ربیعی و ظریف اما امروز نیز ادامه یافت و به گزارش روزنامه نشنال، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تماسی تلفنی با ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوییس درباره بازگرداندن احتمالی شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند گفت‌وگو کرد.

یک مقام آمریکایی به روزنامه نشنال گفته است که آزادسازی زندانیان آمریکایی «باید سریع و بدون شرط» انجام شود.

این مقام یاد شده درباره این که آیا پیشنهادی مطرح است یا مذاکرات ممکن است چه وقت اتفاق بیفتند، توضیحی نداد.