نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالفت کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

چین هم با تلاش‌ آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی  بعد از روسیه چین هم امروز پنجشنبه با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالفت کرد.

حساب کاربری رسمی نمایندگی چین در سازمان ملل متحد در توئیتر به یادداشت «برایان هوک»، مقام دولت آمریکا که بر تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تأکید کرده بود واکنش نشان داد.

نمایندگی رسمی چین نوشته است: «آمریکا با خروج از برجام در عمل به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شکست خورده است. این کشور هیچ حقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند. حفظ برجام تنها روش صحیح برای حرکت رو به جلو است.»

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت به ۹ رأی مثبت نیاز دارد و هیچ یک از پنج عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) نیز نباید آن را وتو کنند.

برایان هوک روز چهارشنبه در یادداشتی در روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال در حالی ایران را با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهدید کرده که روسیه از قبل تأکید کرده که مخالف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه این کشور نیز روز گذشته (چهارشنبه) از احتمال آغاز مذاکرات مقام‌های روس با ایران در خصوص عرضه تسلیحات به تهران بعد از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل خبر داد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸، علیرغم پایبندی ایران به برجام به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و فشارها به ایران را به امید وادار کردن این کشور به بازگشت مجدد به میز مذاکره و موافقت با توافقنامه‌ مورد قبول آمریکا تشدید کرد.

سیاست فشار حداکثری علیه ایران نه تنها نتیجه‌بخش نبود بلکه واکنش معکوس ایران را به همراه داشت و ایران گام‌هایی را در  کاهش تعهداتش ذیل برجام در واکنش به بدعهدی طرفین اروپایی این توافق برداشت.