10 هزار تذکر نمایندگان مجلس دهم به اعضای کابینه/ سهم رئیس‌جمهور 2200 تذکر

2200 تذکر به روحانی در مجلس دهم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نمایندگان در طول 4 سال عمر مجلس دهم حدود 10 هزار و 100 تذکر کتبی را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند که رئیس‌جمهور بیشترین سهم را در این تذکرات داشته است.
گروه پارلمانی خبرگزاری فارس- نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان ابزارهایی برای نظارت در اختیار دارند. یکی از پرکاربردترین این ابزارها تذکر و سوال است که طی آن وکلای ملت با مخاطب قرار دادن اعضای کابینه، یا به وی موضوعی را متذکر می‌شوند و یا درباره علتش عضو کابینه را مورد سوال قرار می‌دهند.  

عملکرد نمایندگان در مجلس دهم نشان می‌دهد که آنها طی 4 سال حضور در قوه مقننه 10 هزار و 200 تذکر به دولتمردان داده‌اند و 3085 بار از آنها سوال پرسیده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات تذکر و سوالات نمایندگان از اعضای کابینه به سراغ عضو هیات رئیسه مجلس رفتیم. علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در گفت‌وگو با فارس،‌گفت:‌ نمایندگان طبق ماده 206  آئین‌نامه داخلی مجلس می‌توانند به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه در حوزه وظایف آنها تذکر کتبی بدهند.

وی افزود:‌ این تذکرات نمایندگان ضمن قرائت در صحن علنی مجلس نسخه‌ای از آن برای وزارتخانه مربوطه یا نهاد ریاست جمهوری ارسال می‌شود.

**10 هزار تذکر نمایندگان مجلس دهم به اعضای دولت

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: نمایندگان در طول 4 سال عمر مجلس دهم، حدود 10 هزار و 100 تذکر را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند که رئیس‌جمهور بیشترین سهم را از این تذکرات داشته است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌از  حدود 10 هزا رو 100 تذکر کتبی نمایندگان 2200 مورد آن مربوط به رئیس‌جمهور بوده که بیشترین تذکرات را داشته و کمترین تذکرات نیز مربوط به علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری است که شامل 21  تذکر از نمایندگان می‌شود.

** جزئیات تذکرات نمایندگان به وزرا

وی افزود: ‌پس از رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی رتبه دوم را در دریافت تذکر از نمایندگان دارد که حدود 1220 تذکر را شامل می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت:‌ پس از وزیر راه و شهرسازی وزرای جهاد کشاورزی،کشور و نیرو به ترتیب 1200،‌ حدود 1000 و 880 تذکر را از نمایندگان دریافت کردند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها وزیر آموزش و پرورش با دریافت 700 تذکر، وزیر صنعت معدن و تجارت با دریافت 660 و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با دریافت 630 تذکر کتبی از نمایندگان در مرتبه‌ها و رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: همچنین وزرای امور اقتصادی و دارایی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نفت به ترتیب  430، 335 و 290 تذکر را در مسائل مربوط به حوزه کاری‌شان دریافت کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 270 تذکر، وزیر ورزش و جوانان 260 تذکر و  وزیر علوم تحقیقات و فناوری 225 تذکر را از نمایندگان دوره دهم مجلس دریافت کرده‌اند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌علاوه بر این نمایندگان به وزرای امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسائل مربوط به حوزه کاری‌شان 200 مرتبه تذکر داده‌اند و وزیر دادگستری نیز 130 تذکر را از نمایندگان دریافت کرده است.

**پایین‌ترین سهم تذکر متعلق به وزیر میراث فرهنگی

وی گفت: علاوه بر این وزرای دفاع و اطلاعات هر کدام 106 تذکر را از نمایندگان دریافت کرده است و وکلای ملت به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون 21 تذکر کتبی داده‌اند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس اصل 88 قانون اساسی و ماده 207 آئین‌نامه داخلی مجلس هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزرا در حوزه وظایف‌شان سؤال کنند. ‌نکته‌ای که در اینجا مهم و قابل توجه است این است که باید سؤال مکتوب و صریح و در محدوده وظایف وزیر باشد.

وی افزود: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس سؤال ابتدا در کمیسیون تخصصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و چنانچه نماینده سؤال کننده از پاسخ وزیر قانع نشود سؤال به صحن ارجاع داده می‌شود.

** 3085 سؤال نمایندگان از وزرا

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت:‌ در طول 4 سال عمر مجلس دهم حدود 3085 سؤال نمایندگان از وزرا به هیأت رئیسه مجلس واصل شده که وزیر راه و شهرسازی بیشترین سهم را از تعداد سؤالات دارد.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: بر این اساس نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی با 351 ، وزیر نیرو 324، و وزیر کشور 300 سؤال را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: همچنین در مورد وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی 267 سؤال، وزیر جهاد کشاورزی 258 سؤال و وزیر امور اقتصاد و دارای 238 سؤال به هیأت رئیسه مجلس واصل شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در طول مجلس دهم 209 بار سؤال داشتند که این سؤالات در مورد وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی 167 مورد و وزیر آموزش و پرورش 159 مورد بوده است.

یوسف‌نژاد خاطرنشان کرد: وزیر علوم، ‌تحقیقات  وفناوری با 153 سؤال، وزیر نفت با 143 سؤال و وزیر ورزش و جوانان با 104 سؤال در رده‌های بعدی از نظر طرح سؤال توسط نمایندگان هستند.

وی افزود: علاوه بر این نمایندگان در طول 4 سال مجلس دهم 95 سؤال را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 91 سؤال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و 78 سؤال را از وزیر امور خارجه مطرح کرده‌اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین نمایندگان 66 سؤال را از وزیر دادگستری، 42 سؤال از وزیر اطلاعات، 32 سؤال از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و 11 سؤال از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری را مطرح کرده‌اند.

یوسف‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد:‌ البته این مقدار تعداد سؤالاتی است که به هیأت رئیسه واصل شده که تعدادی از آن به نتیجه رسیده، تعدادی در نوبت صحن قرار دارد و نیز تعدادی در مراحل دیگر قرار دارد.