سفیر کشورمان در دمشق گفت: قبله اول مسلمانان سرزمینی نیست که در حراج های بین المللی قابل فروش باشد و روز جهانی قدس به این خاطر است که توجه مسلمانان به این موضوع جلب شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا) " جواد ترک آبادی " روز شنبه در مراسمی که به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد روز نکبت و هماهنگی برای گرامیداشت روز جهانی قدس در اردوگاه " جرمانا " در حومه دمشق برگزار شد، افزود: هدف از برگزاری روز جهانی قدس توجه مسلمانان و هدایت آن‌ها به سمت پیوند خوردن با قبله اول خود است و اینکه قبله اول مسلمانان را از حراج‌های بین‌المللی دور کنیم و لقمه راحتی برای صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها نباشد.  

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بخاطر حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین مورد هدف و محاصره اقتصادی قرار گرفت.  

همچنین رئیس کمیته عالی حمایت مردمی از انتفاضه و مقاومت در برابر صهونیستها بر انجام کارهایی جهت رهایی همه سرزمین‌های فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها تاکید کرد و خواستار حرکت یکپارچه برای مقابله با طرح‌های صهیونیستی - آمریکایی در منطقه و انجام فعالیت برای زنده نگه داشتن روز جهانی قدس و مساله فلسطین شد.    

" محمد مصطفی میرو " در ادامه بر لزوم ادامه مبارزه برای آزادسازی جولان اشغالی سوریه و بقیه مناطق عربی اشغال شده تاکید کرد.  

محمد قیس رئیس بخش سیاسی نیروهای صاعقه فلسطین هم گفت: روز جهانی قدس رویدادی برای یادآوری جهان نسبت به مساله فلسطین در ابعاد انسانی همچون عدل و حق است و اینکه قدس پایتخت تاریخی فلسطین است و به رغم تلاش‌هایی که اشغالگران صهیونیست انجام می‌دهند پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند و اشغالگران نمی‌توانند بر آن مسلط شوند و این موضوع توسط همه قوانین و طرح‌های بین‌المللی تایید شده است.     

یکی از مقامات جنبش جهادی فلسطین در سوریه هم با بیان این اینکه کسانی که قصد دارند مسئله فلسطین را با انحلال مواجه کنند با موضع محکم روبرو خواهند شد و حق ثابت و غیر قابل انکار ما در فلسطین که قابل فداکاری و جانفشانی است مذاکره نخواهد شد. 

ابو مجاهد تاکید کرد که مقاومت در همه اشکال آن حق قانونی مردم فلسطین است. 

" رادون مصطفی " دبیر حزب بعث همبستگی (سوسیالیست) عربی نیز هم افزایی، تقویت وحدت و تلاش مضاعف برای مقابله با تهدیدات فلسطین را مسئله اصلی (مردم کشورهای عربی) دانست و تقویت مقاومت مردم و کنار گذاشتن همه عوامل تفرقه و قطع هرگونه روابط با دشمن صهیونیستی و لغو همه توافقات تحقیرآمیز از اسلو تاکنون را خواستار شد.  

دیروز (جمعه) ۱۵ ماه می‌میلادی مصادف با هفتاد و دومین سالگرد اشغال فلسطین توسط صهیونیستها و تشکیل دولت موهوم اسرائیل بود و جمعه هفته جاری مصادف با آخرین جمعه ماه رمضان روز جهانی قدس است.  

به گزارش ایرنا از غزه،  فلسطینیها در سرتاسر سرزمین‌های فلسطینی هفتاد و دومین سالگرد اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ میلادی را در شرایط استثنایی و اعمال محدودیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا احیا کردند و به رغم شیوع «ویروس کرونا» و این محدودیت‌ها خود را برای برگزاری «روز جهانی قدس» آماده می‌کنند. 

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ با هدف پشتیبانی مردمی از فلسطین، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند و خواستار تشکیل جبهه متحد اسلامی و انسانی برای تحقق حقوق مظلومان و مبارزه با ظالم و سیاست‌های آن‌ها تا فروپاشی استعمار و استبداد و ایجاد امنیت و آرامش در جهان شدند.