روزنامه فرانسوی «لوریان لو ژور» به نقل از یک پژوهشگر ارشد موسسه کارنِگی برای صلح بین‌المللی (Carnegie Endowment for International Peace) نوشت: بدیهی است که اگر «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، گزینه‌هایی چون کاهش تنش و نزدیک شدن واشنگتن و تهران به یکدیگر فرصت بروز خواهند یافت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این روزنامه فرانسوی روز دوشنبه در تحلیلی به قلم «آرون دیوید میلر» با عنوان «آمریکا - ایران: آیا زمان صلح موقتی فرا رسیده است؟» نوشت در شرایط کنونی از جمله اوضاع ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا و نزدیک شدن به انتخابات 2020 آمریکا، نشانه هایی از بازگشت به آرامش میان واشنگتن و تهران در حال افزایش است.

لوریان لو ژور به نقل از میلر نوشت حتی پیش از شیوع همه‌گیری وبروس کرونا و تاثیرات آن در ایران و نیز پیش از ترور سردار سلیمانی ، نه آمریکا و نه ایران، هیچ کدام علاقه‌ای به یک رویارویی بزرگ به طور مستقیم از طریق پرتاب موشک‌های کروز علیه زیرساخت‌های ایران و یا به طور غیر مستقیم از طریق درگیری مرزی بین اسرائیل و حزب الله در لبنان و حتی بین ایران و اسرائیل نداشتند.

براساس گزارش این رسانه فرانسوی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکید می‌کند که کشورش به دنبال جنگ یا تنش نیست. رهبر ایران و رئیس جمهوری این کشور هم می‌گویند هدف نهایی، اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز با اعلام تحریم‌های جدید اقتصادی علیه تهران ضمن این که تلاش می‌کند دو طرف را با منافع متضاد راضی نگه دارد، می‌گوید: این که ما تجهیزات نظامی پیشرفته عالی داریم به این معنی نیست که باید از آنها استفاده کنیم. ما نمی خواهیم از آنها استفاده کنیم.

میلر می‌گوید: اگرچه هیچ یک از طرفین واقعا خواستار افزایش تنش ها نیستند اما آمریکایی‌ها همچنان از سیاست فشار حداکثری طرفداری می‌کنند و ایرانیان هم همواره قصد دارند با حداکثر قاطعیت به آن پاسخ دهند.

این روزنامه فرانسوی نوشت: اگر آرامشی وجود داشته باشد، به نظر می‌رسد که شرایط سیاسی و شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا تا حدود زیادی در آن نقش داشته است. ویروس کرونا در کنار تحریم های آمریکا، مشکلات زیادی را برای ایران ایجاد کرد و این تحریم ها مانع از واردات محصولات پزشکی و بشردوستانه به ایران شده است.

میلر می‌گوید: بیماری همه‌گیر کووید-19 مسائل را بویژه برای ایران پیچیده می‌کند چرا که فرصت‌های تجاری این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. با محدودیت های مسافرتی و نگرانی از شیوع ویروس، استقرار سیاست‌ها و نیروهای منطقه‌ای نیز کاهش یافته است.

او تاکید کرد: بدیهی است اگر «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، زمینه فرصت‌ها و گزینه هایی چون نزدیک شدن واشنگتن و تهران به یکدیگر، تا حدودی فراهم خواهد شد.

روزنامه لوریان لو ژور نوشت دولت آمریکا به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020، هیچ تمایلی برای باز کردن جبهه‌های جدید با ایران در دوران پیش از انتخابات ندارد.

به گزارش ایرنا، اظهارات میلر در خصوص جو بایدن، تنها نامزد دموکرات ها در انتخابات پیش روی آمریکا، در شرایطی مطرح شده که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» که جو بایدن در آن زمان در قامت معاون رئیس جمهوری آمریکا ایفای نقش می کرد، تحقق یافت.