محققان و کارشناسان سیاسی بین المللی معتقدند که ترامپ به دلیل موانعی که در داخل و خارج دارد نمی تواند دست به هیچ نوع عملیات نظامی علیه ایران بزند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پژوهشگران روابط بین الملل و منطقه بر این عقیده اند که ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و تا کنون نتوانسته است در منطقه دستاوردی کسب کند؛ حکومت سوریه همچنان پابرجاست و ایران هم همچنان در برابر تحریم مقاومت می کند، معامله ترامپ هم همچنان سرنوشت نامعلومی دارد و نیروهای اشغالگر آمریکایی در آستانه اخراج از منطقه قرار دارند.

این پژوهشگران معتقدند که ترامپ، بیش از هر چیز به دستاوردهای اقتصادی خود در داخل آمریکا متکی بود اما ویروس کورونا همه دستاوردهای او را خنثی کرد و اقتصاد آمریکا را در هم کوبید. بر این اساس وی نمی تواند ریسک کرده و آتش جنگ جدیدی را برافروزد و همه می دانند که هر گونه حمله به ایران، بسیار پر هزینه خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان روابط بین الملل ترامپ به خوبی می داند که این جنگ، به پیروزی ختم نمی شود و در نهایت به سقوط خود وی می انجامد. ایران بارها برتری خود را در مقابله آمریکا ثابت کرده است.

البته برخی اعضای حزب جمهوری خواه خواستار جلوگیری از رسیدن بنزین ایران به ونزوئلا هستند با این حال آمریکا هیچ نیتی برای حمله نظامی به ایران ندارد و جلوگیری از رسیدن بنزین ایران به ونزوئلا باعث جنگ نخواهد شد.

پژوهشگران مسائل استراتژیک می گویند دو نوع قانون بر فضای بین الملل حاکم است؛ یکی قانون انسان و حقوق بین الملل و دیگری قانون جنگل.

آنها معتقدند بر اساس قانون جنگل، کشورها هر کاری که مایل باشند انجام می دهند و بدون توجه به حقوق دیگران فقط به دنبال منافع ملی خود هستند. اما بر اساس قانون بین الملل، قوانین و معاهداتی و اصولی هستند که روابط بین الملل را کنترل می کنند. اکنون سئوال اینجاست: برخورد آمریکا با کشتی ایرانی در آب های آزاد بر اساس کدام قانون بوده است؟ آیا این رفتار، نقض قوانین دریانوردی در آب های بین المللی نیست؟ سئوال دوم: ایران و نزوئلا مشترکاتی دارند که آمریکا می خواهد نظام هر دو کشور را عوض کند. آمریکا به چه حقی می خواهد چنین رفتاری با این دو کشور رفتاری کند؟ آیا این رفتار، مداخله در امور داخلی این کشورها نیست؟

نمایندگان سابق ایران می گویند: آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران و ونزوئلاست و هر دو کشور را تحریم کرده و همکاری بین آنها را و دریانوردی در آب های آزاد را تهدید می کند. این ها فقط ویژگی های قانون جنگل هستند.

این نمایندگان گفته اند اگر ایران در اراده و نیت های خود ثابت قدم نبود هرگز کشتی های خود را به آب های کاراییب نمی فرستاد. از این زاویه، اگر آمریکا به قانون بین الملل پایبند باشد، ایران هم به قانون بین الملل رجوع می کند و اگر قانون جنگل حاکم شود، ایران هم بر همان اساس با آمریکا برخورد خواهد کرد.

نمایندگان سابق پارلمان ایران همچنین خاطرنشان کرده اند که اگر آمریکا متعرض کشتی های ایران در دریای کاراییب شود، ایران هم در مقابل در آب های خلیج فارس و دریای عمان، تلافی خواهد کرد.

محققان معتقدند آمریکا در تنگنا قرار گرفته است اگر اجازه دهد کشتی های ایرانی به ونزوئلا برسند، ایران محاصره را شکسته است و تحریم آمریکا بر هر دو کشور را نقض کرده است اما اگر مانع این کشتی ها شود متهم به دزدی دریایی می شود و راه ارتکاب این جرم را برای کشورهای دیگر باز می کند.