یک مقام آمریکایی از دیگر کشورها خواستار همراهی با تحریم‌های ایران شد و گفت تمامی کشورهای غربی باید بتوانند برای این تحریم‌ها به ما ملحق شوند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از تلویزیون دولتی آمریکا، «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادعاهایی درباره تحریم جدید علیه برخی مقامات ایرانی از دیگر کشورها خواستار همراهی با این تحریم‌ها شد.

در حالی که تا کنون بسیاری خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا بویژه همزمان با شیوع کرونا شده‌اند، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که: تمامی کشورهای غربی باید بتوانند برای این تحریم‌ها به ما ملحق شوند. این مسئله‌ای جدا از برجام، یا هر چیز مرتبط با برنامه تسلیحات هسته‌ای، و برنامه موشکی بالستیک ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در ارتباط با لغو قانونی تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل که به صورت خودکار در شورای امنیت براساس توافق برجام صورت می‌گیرد، مدعی شد: وزیر خارجه نیز به صراحت گفته است که انقضای این تحریم تسلیحاتی که ماه اکتبر در سازمان ملل روی می‌دهد، چیزی نیست که آمریکا بتواند با آن همراه شود.

این دیپلمات آمریکایی در ادامه با اذعان به توانایی قانونی و حقوق به حق ایران بر اساس برجام گفت: وقتی تحریم تسلیحاتی برداشته شود تهران قادر خواهد بود تانک‌ها و سلاح‌های متعارف را خریداری کند. بنابراین، ما هم‌اکنون در فاز اول هستیم که طی آن از طریق کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، و تمامی تیم‌مان در آنجا تلاش می‌کنیم که شورای امنیت خطر لغو این تحریم تسلیحاتی در ماه اکتبر را درک کرده و آن را تمدید کند. ما تمامی توانایی‌های دپیلماتیک خود را به کار می‌گیریم تا اطمینلان یابیم که این تحریم تسلیحاتی برداشته نمی‌شود.

روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا فهرست جدیدی از مقامات و مسئولان ایرانی تحت تحریم واشنگتن را منتشر کرد.

در همین ارتباط، دور تازه تحریم‌های آمریکا ۹ نفر از افراد از جمله «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور ایران و همچنین سه نهاد را از جمله دو زندان هدف قرار داده است.

اعمال این تحریم‌ها از سوی آمریکا همزمان با درخواست‌های جهانی برای تسهیل و لغو تحریم‌ها علیه ایران و دیگر کشورها به دلیل شیوع کرونا صورت گرفته است.

پیش از این بسیاری از رهبران سیاسی و همچنین شخصیت‌های حقوقی و دانشگاهی با انتقاد از تداوم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه دیگر کشورها خواستار لغو این تحریم‌ها شده بودند و حال اعلام دور جدیدی از تحریم‌ها توسط وزارت خزانه داری آمریکا حاکی از بی توجهی واشنگتن به افکار عمومی جهانی است.